• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vi som gillar Super Compressor (Style) klockor

Boatman

Cartier
Senaste tillskottet till samlingen. Får se hur jag trivs med en svart boett. Ska se om jag hittar en svart länk också.

Marnaut Seascape 200B
4A9973A3-3AF0-4464-81EC-6FA236B4B3B9.jpeg

 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Av ren nyfikenhet - hur många av klockorna i tråden är faktiska Super Compressors? Alltså som använder sig av den, eller liknande teknik? Läst något om att CW faktiskt har tillverkat en SC-klocka, och inte bara använt sig av SC-designen?
 

MoHaha

Rolex
2-Faktor
Gamla Enicar har äkta kompressorboetter.
Har inte så bra koll på vilka märken i övrigt som använde den typ boett när det begav sig på 50-60 talet med det fanns säkert en hel del.
Var väl ESPA som var först med konstruktionen?

Så långt jag vet har Christopher Ward den enda nyutvecklade kompressorboetten på marknaden.
Har väl ingen störra fördelar jämfört med "normal" modern konstruktion men kul att någon tar besväret att göra det.

20210628_213655.jpg
 
Senast ändrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Av ren nyfikenhet - hur många av klockorna i tråden är faktiska Super Compressors? Alltså som använder sig av den, eller liknande teknik? Läst något om att CW faktiskt har tillverkat en SC-klocka, och inte bara använt sig av SC-designen?
Funderar också över det här. Någon som vet hur man kollar om just sin klocka är av ”korrekt” typ? När jag kikar på min King Diver, ser boetten vid en första anblick ut att vara konstruerad ”rätt”. Men kanske bara är estetiskt? Som sagt, intressant att höra vad ni andra säger som vet! 🧐
 

KMS

Rolex

Har skrivit lite om SuperCompressor klockor här back int the day så att säga, förhoppningsvis funkar länkarna fortfarande.
Överlag är väl de flesta nyproduktion inte riktiga supercompressor klockor. Men har för mig att konstruktionen inte var lika fantastisk i praktiken som i teorin, så det kanske räcker med looken? :)
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor

Har skrivit lite om SuperCompressor klockor här back int the day så att säga, förhoppningsvis funkar länkarna fortfarande.
Överlag är väl de flesta nyproduktion inte riktiga supercompressor klockor. Men har för mig att konstruktionen inte var lika fantastisk i praktiken som i teorin, så det kanske räcker med looken? :)
Snyggt, tack! Ska förkovra mig vid tillfälle 🤓

Precis, håller med! 🤿

Edit:
Bild för topic 😎
1ABAA3D7-6D1B-4D64-B2F9-0D1BED791E5E.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp