• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vi under 25

Sökte lite och hittade ingen tråd med exakt det ämne jag letade efter, så startade en. Admin får röja den utvägen om jag har fel.

Efter att ha läst lite ålderstrådar igår, av tex @egbert . Så slog det mig att det är väldigt många under 25 till och med även under 20.

Så! Jag tänkte att det var lite kul (då jag själv är ung) att få höra vad ni sportar för klockor. Vad ert intresse finns idag, och vad era framtidsförhoppningar är med klockor. Skriv gärna en hint om jobb eller plugg så man får en uppfattning om klocka vs sparande tex.

Tycker det är intressant, eftersom ungas ekonomi inte allt för sällan suger och är nästan obefintlig, men samtidigt kan man se att vissa har väldigt fina klockor. De jag känner i åldern vi talar om hade behövt spara superlänge för att köpa en klocka för knappt 20-30000:-

Kör! Och utveckla gärna om ni kommer på något mer relevant till ämnet.
16 år pluggar ekonomi första året, varit intresserad av klockor sedan länge tillbaka då jag blivit präglad av klockor via familjeintressen!
Skaffat min första "riktiga" klocka i somras, breitling colt 44 chronograph. Då resterande familjemedlemmar mobbat mig och frågar när jag hade tänkt att köpa en rolex skjorta (Som är jätte kul)! ;)
Sedan tidigare har jag endast ägt klockor som inte är värda att nämna, dvs klädesmärkesklockor!
Siktar för tillfället in mig på en hublot big Bang om jag får drömma i större hästlängder!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    71.1 KB · Visningar: 189
24 år ung/gammal hur man nu vill se det. Inne på år nummer tre på min ekonomiutbildning. I Tyskland för tillfället där jag kör min utbytestermin. Har jobbat efter student och under sommaren under studietiden, allt från matbutik till bank.
Min ”samling” startade lite halvt men en Seiko 5 våren 2011 tror jag det var. Den första riktiga klockan inhandlades 2012. Det var en Oris Artelier complication. Klocka nummer två blev en Breitling Superocean som jag köpte på forumet.

Köp som ska genomföras under min livstid är:
Omega Speedmaster Professional moonwatch.
Jaeger Lecoultre Reverso GT.
Rolex Submariner, no date.
Breguet, en dressare av något slag.
Patek Philippe Calatrava 5227 eller annan ref som jag blir sugen på.

IMG_0637.JPG

Rolig tråd! :)

Passar på att slänga iväg ett inlägg innan ålderspendeln slår över på 25..
Läser för tillfället juridik i Sthlm. Innan dess passade jag på att bocka av rätt mycket länder i bl.a. Oceanien, Sydamerika och Asien.
Sport ligger mig varmt om hjärtat och då främst fotboll.

Klockor har alltid varit ett intresse i mindre och större utsträckning som stegrat under åren.
Jag har varit och nosat på ett gäng antal klockor här på forumet de senaste 2 åren, men velat alldeles för mycket. Fram tills nu!

Valet föll tillslut på en 116710LN. En klocka jag tycker är väldigt mångsidig. Lagom mycket sport, lagom mycket dress, lagom stor.

12546186_10153883829479661_83368167_o.jpg

22 år i skrivande stund. Hade flyt med jobb efter gymnasium då jag fick det via praktik tidigare det året och är tyvärr kvar där, vantrivs. Bor fortfarande hemma (pinsamt tycker jag, men återkommer till detta) och har därför kunnat spara väldigt mycket i månaden. Men det var inte förrän ca 1 år tillbaka som det riktiga klockintresset tog vid, innan sprang jag runt med DW som var väldigt populärt när jag var 18, någon MK och en Seiko. Bror som är väldigt insatt droppade kommentaren som förändrade mig, "Varför ska du köpa 10 skräpklockor, köp en Rolex istället, den håller värdet, sälj den om du ångrar dig." Så blev det, sitter därför med en 16570 på armen men det är det enda. En Asien-runt resa i vintras i 2.5 månader och lite semester nu över sommaren med damen har satt sina spår i ekonomin men klockkontot står inte tomt för det, men just nu finns det inte riktigt ekonomi. Har varit väldigt disciplinerad med sparande till lägenhet så skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att lägga mina sparade lägenhetspengar på klockor. Har även sen ca 6 mån tillbaka en flickvän i annan stad så känns dumt att köpa lägenhet just nu då framtidsplanerna är som ni kanske kan lista ut. Kortfattat, flickvän och asienresa är anledningen till att jag fortfarande bor hemma. Vilket jävla sidospår, sorry.

Nåväl, vad jobbar jag med. Helt ärligt vet jag inte titeln, hissmontör, hisstekniker? Kalla det vad ni vill, bygger hissar i alla fall. Ska till våren -16 söka utbildning på universitet, "jobba 6 månader sen resa, sen plugga" blev istället "jobba 3 år sen resa, jobba 1 år sen plugga.."

En GT på Santorini, Grekland för ett par dagar sen! Spottade en Milgauss på en kvinna som jobbade/ägde hotellet.
IMG_0262.jpg
IMG_0295.jpg

Gissa hur många gånger jag försökt mig på denna bilden, och hur många gånger hon (och flickvännen) blivit arga..
Igår lyckades jag!
IMG_0306.jpg
Har visst utökat..

IMG_1158.jpg

Bosatt hemma hos päronen fortfarande 20 år efter födseln.
Har några klockor i det billigare segmentet som Tissot prc200,seiko sarx017, en gammal seiko gmt och nu en srx007 på väg till mig.
Lättare att motivera småköp för mig själv då jag i princip sparar alla mina pengar till en köpt nyproduktion som jag flyttar till om dryga året.

Klocksuget ändras X antal gånger per dag när man surfar runt här eller utökas kanske ät rätt ord. Förhoppningsvis lugnar det ner sig när innan man har fler klockor än lemmar men den som lever får se :)

Inte första gången jag fastnar i ett liknande träsk när jag hittar något kul men hoppas detta stannar (eller inte så jag kan spara pengar ifred :eek:)

Kan passa på att nämna att jag har ett heltidsjobb som jag vantrivs på men det ger mig pengar varje månad så det får fungera Tills vidare!

Bosatt hemma hos päronen fortfarande 20 år efter födseln.
Har några klockor i det billigare segmentet som Tissot prc200,seiko sarx017, en gammal seiko gmt och nu en srx007 på väg till mig.
Lättare att motivera småköp för mig själv då jag i princip sparar alla mina pengar till en köpt nyproduktion som jag flyttar till om dryga året.

Klocksuget ändras X antal gånger per dag när man surfar runt här eller utökas kanske ät rätt ord. Förhoppningsvis lugnar det ner sig när innan man har fler klockor än lemmar men den som lever får se :)

Inte första gången jag fastnar i ett liknande träsk när jag hittar något kul men hoppas detta stannar (eller inte så jag kan spara pengar ifred :eek:)

Kan passa på att nämna att jag har ett heltidsjobb som jag vantrivs på men det ger mig pengar varje månad så det får fungera Tills vidare!
Feel you.

Ja det här med jobb är lite som det är.. Can't live with it, can't live without it!
Halkade in på ett bananskal här från ett timjobb inom bygg så det är skönt att veta att man får X antal kronor varje månad minus sjukdom och så.
Stockholmare som man är måste man nästan spara varenda krona för att kunna komma upp i en kontantinsats till lägenheten -.-

Är 18 år, går teknikprogrammet och hoppas på att utbilda mig på kth som civilingenjör elektroteknik.
Jobbar endast på lov med en kompis som fastighetsskötare.

De klockor jag använder är en G-Shock, Citizen Eco Drive och en Orient Ray, ska köpa mig en ny klocka på måndag, längtar :)

Är 18 år, går teknikprogrammet och hoppas på att utbilda mig på kth som civilingenjör elektroteknik.
Jobbar endast på lov med en kompis som fastighetsskötare.

De klockor jag använder är en G-Shock, Citizen Eco Drive och en Orient Ray, ska köpa mig en ny klocka på måndag, längtar :)
Vad blir det för ny klocka? :)

Ja det här med jobb är lite som det är.. Can't live with it, can't live without it!
Halkade in på ett bananskal här från ett timjobb inom bygg så det är skönt att veta att man får X antal kronor varje månad minus sjukdom och så.
Stockholmare som man är måste man nästan spara varenda krona för att kunna komma upp i en kontantinsats till lägenheten -.-
Du får hålla ut och se framtiden - Bodde i skanstull i en dyr etta - flyttade hem (det var inte lätt när man bott själv) och sparade näst in till varje krona av lönen för att köpa min ny produktion (trivs iofs jättebra på mitt jobb) - sedan fick klockorna komma i efterhand! Nu haft en smp q, subC och numera en dj! Förlåt för kladdet, är 26 :)

Du får hålla ut och se framtiden - Bodde i skanstull i en dyr etta - flyttade hem (det var inte lätt när man bott själv) och sparade näst in till varje krona av lönen för att köpa min ny produktion (trivs iofs jättebra på mitt jobb) - sedan fick klockorna komma i efterhand! Nu haft en smp q, subC och numera en dj! Förlåt för kladdet, är 26 :)
Jo jag försöker allt blicka mot framtiden. Men tror jag skrev på papper för lägenheten i september och är inte inflyttning förrns vinter/vår 2017 så blir en lång väntan :p
Problemet är väl lite att jag inte ser någon direkt utveckling på mitt jobb även om dagarna går. Kan inte riktigt se vad jag vill göra heller utan mitt enda mål just nu är att komma bort från päronen så man får ta det därifrån helt enkelt :)

24 år, pluggar till Röntgensjuksköterska, äger för närvarande en Omega Speedmaster Date och en Seiko skx009.
Har gått igenom x-antal parfymklockor de senaste åren innan Speedmastern, nästa inköp lutar åt en Tudor North Flag eller en Pelagos.
Men det där skiftar ju som natt och dag, var säker på att jag skulle köpa en begagnad Rolex sub eller GMT för två månader sedan...

• Like
Reactions: PJW
Själv är man 17 år (18 om nån månad) och pluggar Sam-programmet på ett gymnasium i en söderförort. Klockbudgeten är knepig när man e såpass ung men ett klockinköp är planerat redan, måste bara fixa körkortet först :)

Fyller 25 om drygt en månad. Har idag 4st seiko, 3st vintage Omegor och en vintage Tissot. Var arbetslös en längre stund efter studenten så klockor var inte direkt något att prioritera men jobbar sedan drygt två år som butiksansvarig och ska nu spara ihop till en submariner är tanken :)

Själv är man 17 år (18 om nån månad) och pluggar Sam-programmet på ett gymnasium i en söderförort. Klockbudgeten är knepig när man e såpass ung men ett klockinköp är planerat redan, måste bara fixa körkortet först :)
Får man fråga vilken skola det är?

Själv är jag 19 och pluggar också på ett gymnasium söder om huvudstaden :) Äger en Longines LGC, en vintage omega som inte funkar för tillfället :( en tissot prs516, skx009, en ellesse från min far som 18 års present, en gammal seiko 7009, en swatch som är första klockan jag köpte och några andra klockor som ej behöver nämnas(parfymklockor) och som inte får tid på handleden längre. Nu har jag suktat för en speedmaster pro om några månader och inom några dagar hoppas jag ett köp av en Vostok komandirskie eller amphibia :)

Tillbaka
Topp