• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vi under 25

Inte hänt så mycket sen augusti. Uppdaterat den röda black bayen till en svart. Köpt mig en OQ och siktar på att få in en till klocka i 20-35k klassen till början av året alternativt mot sommaren om något dyrare faller mig i smaken.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Vad som kommit och gått igenom åren i turordning från 18-års ålder framåt..

Svart smp-c (omega)
Certina ds action diver
Omega smp 2009 bond limited edition
Steinhart ocean one vintage red
Breitling cockpit
Omega Speedmaster from moon to mars
Seiko Quartz TT (kvar)
Omega planet ocean 42mm 8500
Omega smp-c blå (kvar)
Rolex sub 14060
Tudor BB röd
Seiko nautilus snkk47 (kvar)
Rolex oysterquartz 17014 (kvar)
Tudor black bay black (kvar) :)

De som inte nämnts (rado x2 & tag heuern) är från mamma och pappa,
Jaha dags att uppdatera igen. Det som hänt sen senast förutom att jag fyllt 22 är en tudor date-day ref 94500 som kom på en snabb visit i min ägo men har redan lämnat. Den svarta black bayen har blivit bortbytt mot en tudor chrono ref 79280 med inverted panda tavla som nu är till salu. Har sålt oysterquartzen också.
Har även i dagarna lyckats införskaffa mig klockan som startade mitt klockintresse när jag var 17. En rolex gmt 16710.

Lite mer om mig då. Är en obotlig flippare som vill passa på att testa så mycket som möjligt innan lägenhet ska införskaffas förhoppningsvis till sommaren eller årsskiftet.
När tudor chronon säljs så är jag sugen på att köpa en hublot cf, ap ro eller en panerai 512 i första hand. Utöver de så lockar vc overseas chrono men känns aningen dyr.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hade DDn på oyster dock. Hittade inga bra bilder på den i luren så snodde en från tidigare ägare.

Vad pysslar ni yngre med klockor med?

Det mest imponerande(och enda icke Casio eller parfymur) jag hittills sett på universitetet är en Omega SMP 2254 :p

Vad pysslar ni yngre med klockor med?

Det mest imponerande(och enda icke Casio eller parfymur) jag hittills sett på universitetet är en Omega SMP 2254 :p
Klockkultur bland unga är tyvärr döende och det är alltför många som inte bryr sig om klockor och t.o.m tycker att man inte behöver klockor. Ingen av mina kompisar och bekanta i skolan har intresse för klockor. Även lärarna verkar vara så...

Klockkultur bland unga är tyvärr döende och det är alltför många som inte bryr sig om klockor och t.o.m tycker att man inte behöver klockor. Ingen av mina kompisar och bekanta i skolan har intresse för klockor. Även lärarna verkar vara så...
Det är exakt så, men att tjafsa om klockors värde och att det inte är värt att betala mer än 300 kr är hur intressant som helst.. :mad:

Jag jobbar som säljare i butik :)

Just säljare kan jag tänka mig har intresse för klockor i allmänhet, vet inte varför, bara känns så :p

Nja, många i min bekantskapskrets har börjat skaffa klocka. Problemet är att man där enbart kollar på Tommy Hilfiger, Gant och dylikt :p

Det är exakt så, men att tjafsa om klockors värde och att det inte är värt att betala mer än 300 kr är hur intressant som helst.. :mad:

Hur vinner man den debatten får man fråga?

Vad som är värt att betala är ju en subjektiv bedömning, men att med rationella och sakligt grundade argument motivera varför man behöver en klocka för 40 papp kan bli tungt!

Just säljare kan jag tänka mig har intresse för klockor i allmänhet, vet inte varför, bara känns så :p

Nja, många i min bekantskapskrets har börjat skaffa klocka. Problemet är att man där enbart kollar på Tommy Hilfiger, Gant och dylikt :p

Hur vinner man den debatten får man fråga?

Vad som är värt att betala är ju en subjektiv bedömning, men att med rationella och sakligt grundade argument motivera varför man behöver en klocka för 40 papp kan bli tungt
!
Just det de inte fattar, ingen anledning är bra nog för vissa.. :arghh:

Självklart finns det folk som bär "klockor", DW, GANT, Diesel är ju lika bra som VC, AP, PP för dem också. Det skulle jag faktiskt inte kalla klockintresse :)

Haha, i gemene mans ögon så är Gant et al definitivt högre i "statusstegen" än det mesta. Enda undantaget är väl Rolex, möjligen kan Omega och Tag Heuer klämma sig in där med.

Ang klockintresse så anser nog många att jag inte heller passar in, jag föredrar Quartz i de flesta lägen :p

Just det de inte fattar, ingen anledning är bra nog för vissa.. :arghh:

Allt man gör i livet gör man för att man känner för det. Det är sällan det finns bra och rationella argument för att köpa något "fint".

Tror det också, dock inte på min arbetsplats... Det är bara jag, en kollega och min högsta chef i butiken som har "riktigt klockor", dock bara jag som är intresserad o_O

Antingen påverkar jag folk i min närhet eller så uppskattar ca 80% av mina vänner (killar) en riktig klocka och kvinnorna bryr sig inte mer än att vilja ha/tycka rolex är ballt
Exakt samma sak är det för mig, så jag tror att man påverkar folk...
Tjejer brukar ofta påpeka att man har en snygg klocka och sen försöka gissa vad den kostar, men start på DW-priser och slut på typ 10k

Jaha dags att uppdatera igen. Det som hänt sen senast förutom att jag fyllt 22 är en tudor date-day ref 94500 som kom på en snabb visit i min ägo men har redan lämnat. Den svarta black bayen har blivit bortbytt mot en tudor chrono ref 79280 med inverted panda tavla som nu är till salu. Har sålt oysterquartzen också.
Har även i dagarna lyckats införskaffa mig klockan som startade mitt klockintresse när jag var 17. En rolex gmt 16710.

Lite mer om mig då. Är en obotlig flippare som vill passa på att testa så mycket som möjligt innan lägenhet ska införskaffas förhoppningsvis till sommaren eller årsskiftet.
När tudor chronon säljs så är jag sugen på att köpa en hublot cf, ap ro eller en panerai 512 i första hand. Utöver de så lockar vc overseas chrono men känns aningen dyr.
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Hade DDn på oyster dock. Hittade inga bra bilder på den i luren så snodde en från tidigare ägare.

En biff som du borde ha en AP ROO ;)

Nej, det märks ju i tråden här att det inte alls är utdöende! Jag och mina två närmsta vänner är alla galna i mögelklockor, samtliga 19 år fyllda och vi är långt från ensamma. Tror dock att det handlar om att många upptäcker det fina i klockor först vid äldre ålder.
Håller helt med! Har märkt att det diskuteras klockor väldigt frekvent när man träffar folk i vår åldersgrupp, fast då ofta klockor av det nyare slaget som är mer förknippade med pengar och framgång, med Neymar Jr som förebild. Vet inte om man ska tolka det som fascination över mekaniken, hantverket och estetiken eller över vad klockan kostar och det ''stekiga'' i att ha en dyr klocka. Har i dessa sammanhang försökt att droppa lite gamla Heuer-modeller, kanske visat någon bild på en A&F Seafarer, till och med någon gammal MilSub. Men ingenting som märkligt nog fäster. Lite patina och historia och klockan är ''ofräsch''. :dead:
Denna tråd ger mig dock hopp om vår generation!!

Här finns lite unga förmågor ändå ;)
Tjej på 23 år, bor nere i södern, arbetar kommunalt.
Köpte min första riktiga klocka i september, en Datejust 178274 midsize.
Planerar redan nästa köp, står mellan en sub 114060 och en GMT, svårt val så input mottages gärna!

IMG_6483.JPG
Riktigt snygg!
Angående valet mellan Sub och GMT så tycker jag att allt hängen på vilken insert man har...

Ett "välkommen" är väl på sin plats också! :)

Planerar redan nästa köp, står mellan en sub 114060 och en GMT, svårt val så input mottages gärna!

IMG_6483.JPG
Trevligt! Jag visste inte att du var svensk, har nog sett dig på instagram. GMT är nog lite roligare, och jag tycker att en 16710 passar bättre än en 6-siffrig referens på en kvinnohandled. Daytona brukar annars vara en klassiker hos damer som vill ha något större, vill minnas att Sofi Fahrman bär upp en riktigt bra... Välkommen hit!

IMG_6483.JPG
Snygg DJ! En GMT känns lite roligare än 114060 tack vare mer färg (om man har pepsi/coke).

Edit: Syftade på 16710 GMT

Tack, kul att vara här! Man lär sig väldigt mycket..
Alltså behöver och behöver, en väldigt komplex fråga att ställa till en tjej.. vi behöver alltid något.
Jo visst, även haft tankarna på en lady speedmaster, då får man i alla fall storleken större.
Men något som inte drar åt sig för mycket uppmärksamhet är att föredra. Så en sub kan man inte gå fel med känner jag där.

Trevligt! Jag visste inte att du var svensk, har nog sett dig på instagram. GMT är nog lite roligare, och jag tycker att en 16710 passar bättre än en 6-siffrig referens på en kvinnohandled. Daytona brukar annars vara en klassiker hos damer som vill ha något större, vill minnas att Sofi Fahrman bär upp en riktigt bra... Välkommen hit!

Tack! Missade att citera dig på föregående.
Kan hålla med dig där, dessutom är16710 lättare att bära för kvinnor, inte lika tjockt case. Men där är något med den där 114060n!

Jahaja ska man göra en @Luckyluciano och uppdatera lite; 21 år fyllda nu! Jag rullar nu exklusivt på min 114060 och lite vintage då jag köpt bostadsrätt på söder och därför avyttrade Paneraien för att kunna köpa bättre möbler och prylar till lägenheten
image.jpeg
image.jpeg

Pluggar annars vidare, och spar så sakta till någon ny klocka. Men när jag börjat tycka det är lika kul att köpa vin, kaffemaskin, och tallrikar för pengarna går det långsamt :D

IMG_6483.JPG
Hej och välkommen till forumet! Kul med unga tjejer som är klockintresserade. Sub 114060 är fin men tror en 16710 skulle göra dig gladare, mer mångsidig. Är partisk dock.
image.jpeg

Hej och välkommen till forumet! Kul med unga tjejer som är klockintresserade. Sub 114060 är fin men tror en 16710 skulle göra dig gladare, mer mångsidig. Är partisk dock.
image.jpeg
Tack! ser det.. en riktig skönhet. Men sen är jag faktiskt mer inne på hela "no date" spåret.. Ett mindre jobb att hålla koll på datumet när man lagt av sig den i någon dag. Men jag får kanske åka över sundet i helgen och prova runt lite i djungeln. Vem vet.. kanske hamnar en Lady speedmaster i samlingen!

Tillbaka
Topp