• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka har klockrelaterade paket på ingång?

Krabbeluring

Cartier
Väldigt tråkigt att läsa. Vill dock påpeka att det inte är olagligt att lägga ut hans uppgifter, vilket brott menar du att det skulle vara?

När jag sökte runt på nätet verkar det gå under förtal att skriva ut personuppgifter i syfte att hänga ut någon. Men jag kanske feltolkar? Jag är inte juridisk sakkunig i dessa frågor (har läst 60hp juridik, men med annan inriktning än det som gäller här och det var länge sedan).

I det aktuella lagrummet (BrB 5 kap 1 § 2 st) står följande:
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Det handlar alltså om huruvida det kan anses vara försvarligt att lämna ut uppgift - och då är det svårtolkat för en lekman som mig.

Datainspektionen och förre överåklagaren klargör på följande sätt:
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Att publicera personuppgifter i syfte att skandalisera eller "hänga ut" någon är tydliga exempel på publicering som normalt är kränkande enligt personuppgiftslagen.

Förre överåklagaren Sven-Erik Alhem uttalade sig på följande sätt vid en liknande fråga:
Avråder bestämt från varje tanke på sk uthängning, oavsett om det är på nätet eller genom anslag/affischer. Det är ofta ett grovt förtalsbrott att göra så. Det kvittar om det finns en bakomliggande lagakraftägande dom som ger belägg för de uppgifter som sprids; det är ändå olagligt att sprida dem.

I den här frågan till Lawline klargörs även hur lagrummet ska tolkas:
http://lawline.se/answers/17084

I ditt fall anser jag dock att det får anses vara försvarligt att lämna ut uppgiften om att en annons används i syfte att begå bedrägeri. Om försäljaren tagit bort annonsen skulle dock bedömningen bli annan eftersom syftet att hindra andra från att bli lurade inte längre är hållbart. Mitt råd är dock främst att se till att annonsföretaget görs uppmärksamt på att en annons används för att begå brott, och om du ska publicera en annons så bör du för säkerhets skull undvika att lämna ut namn på bedragaren. Kan ditt syfte uppnås genom att bara hänvisa till annonsen i fråga?

Då annonserna är avslutade gör jag bedömningen att jag troligen gjort fel om jag skrivit ut fullständigt namn och telefonnummer - även om det är ett gränsfall. Jag väljer att inte ta risken.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
När jag sökte runt på nätet verkar det gå under förtal att skriva ut personuppgifter i syfte att hänga ut någon. Men jag kanske feltolkar? Jag är inte juridisk sakkunig i dessa frågor (har läst 60hp juridik, men med annan inriktning än det som gäller här och det var länge sedan).

I det aktuella lagrummet (BrB 5 kap 1 § 2 st) står följande:


Det handlar alltså om huruvida det kan anses vara försvarligt att lämna ut uppgift - och då är det svårtolkat för en lekman som mig.

Datainspektionen och förre överåklagaren klargör på följande sätt:
http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/


Förre överåklagaren Sven-Erik Alhem uttalade sig på följande sätt vid en liknande fråga:


I den här frågan till Lawline klargörs även hur lagrummet ska tolkas:
http://lawline.se/answers/17084



Då annonserna är avslutade gör jag bedömningen att jag troligen gjort fel om jag skrivit ut fullständigt namn och telefonnummer - även om det är ett gränsfall. Jag väljer att inte ta risken.
Nyckeln är här alltså att det är både försvarligt att lämna uppgifterna (skydd för andra köpare) och sant. Trust me, I'm a lawyer ;)
 

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
Man kan väl nästan utgå ifrån att det handlar om en kapad identitet om personen i fråga avser lura folk på pengar. Känns inte som ett smart drag att lura folk i sitt eget namn.
 

Clerkenwell

Omega
2-Faktor
Håller med. Och med ett par goda referenser som daterar tillbaka till 2015. Det finns förhoppningsvis (förmodligen?) en naturlig förklaring till allt men jag förstår din oro. Hoppas det löser sig!
 

Domino

Omega
IMG_8090.JPG
Royal Steel Worldtimer grå 36mm på gummi.
 

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Ska i dagarna avsluta en halvårslång vånda. Ingenting spektakulärt men ska bli skönt att få den på handleden och slippa fundera mer och börja njuta :)
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Jag försöker sprida mitt klocksamlande över olika märken, modeller, material, färger, komplikationer och prisnivåer. Ibland slumpar det sig så att jag ser en annons eller KS-inlägg som skulle innebära ett ”x” i ett antal tomma celler mitt lilla excelark och då, tja, då blir det paket på ingång…

Denna gång är det en ca 15-20 år gammal klocka som för mig är den första jag köper:
  • från denna tillverkare - en erkänd och välrenommerad men på KS inte speciellt vanligt förekommande. Min klocka är en tidig modell och det jag betalade ligger låååååångt under priserna i nuvarande kollektion… :greedy:
  • Med en speciell komplikation. Kanske en av de absolut mest meningslösa komplikationerna, men är det ett nytt ”x” i excelarket så är det… :rolleyes:
  • i denna pigga, glada och somriga tavelfärg :happyhappy:
  • som har en mycket tydlig koppling till sport, till och med till ett specifikt evenemang :watching:
Någon som vågar sig på en gissning eller två?
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Jag försöker sprida mitt klocksamlande över olika märken, modeller, material, färger, komplikationer och prisnivåer. Ibland slumpar det sig så att jag ser en annons eller KS-inlägg som skulle innebära ett ”x” i ett antal tomma celler mitt lilla excelark och då, tja, då blir det paket på ingång…

Denna gång är det en ca 15-20 år gammal klocka som för mig är den första jag köper:
  • från denna tillverkare - en erkänd och välrenommerad men på KS inte speciellt vanligt förekommande. Min klocka är en tidig modell och det jag betalade ligger låååååångt under priserna i nuvarande kollektion… :greedy:
  • Med en speciell komplikation. Kanske en av de absolut mest meningslösa komplikationerna, men är det ett nytt ”x” i excelarket så är det… :rolleyes:
  • i denna pigga, glada och somriga tavelfärg :happyhappy:
  • som har en mycket tydlig koppling till sport, till och med till ett specifikt evenemang :watching:
Någon som vågar sig på en gissning eller två?
En reverso av något slag?
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det kan ju iof vara en FP Journe med komplikationen "chronometre a resonance" ?
Raymond Weil el Jaquet Droz med "Jumping hour" ?

Hur länge skall vi hållas på halster :rolleyes: ???
 
Senast ändrad:

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Då gissar jag på en Hublot...
Med rattrapante kronograf

Hubloten har ju en tydlig sport-koppling i och med Aryton Senna, men svarta tavlor har jag sedan tidigare...
Hublot Senna.jpg

Det kan ju iof vara en FP Journe med komplikationen "chronometre a resonance" ?
Raymond Weil el Jaquet Droz med "Jumping hour" ?
Hur länge skall vi hållas på halster :rolleyes: ???

Fantastiska klockor med mer eller mindre meningslösa komplikationer, men jag hittar inte riktigt sportreferensen i dessa tre?
FPJ-Co-Souveraine-Resonance-CuirPl-G.png RAYMOND WEIL The Don Giovanni Cosi Grande Jumping Hour  leather.jpg Jump-Hour-Watches---Jaquet-Droz-The-Twelve-Cities-Ivory-Enamel_1.jpg

En RW har jag dessutom sen gammalt (min konfirmationsquartzare...)

Halster? Tills någon listar ut det eller paketet kommer.... ;)
 
Topp