• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilka klockor har du sett idag?

PNM

Panerai
Tolka det som du vill, men de jag valde att nämna satt på rätt person och jag hade nog inte behagat skriva här om det inte kändes som lite kul.
Exempel, Day-Date 36 satt på 55+ kvinna på rostig gammal cykel och Root Beer på amerikansk turist.
Allt annat blaj (Läs troligen bortskämda kids eller fejk) orkar jag inte ens fundera på. Men de var fina klockor oavsett.

Jag får bara lite ångest av flockbeteende och informella uniformer. Men absolut kan en klocka även i de sammanhangen sitta helt rätt på rätt person.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag får bara lite ångest av flockbeteende och informella uniformer. Men absolut kan en klocka även i de sammanhangen sitta helt rätt på rätt person.
Jag vet att detta är lite OT men vill ändå adressera detta.
Jag kan instämma i din ståndpunkt men man måste också betänka att klockor för de flesta är som skor, väskor eller solglasögon. Klassiska modeller tilltalar och de flesta försöker inte bryta ny mark när de köper accessoarer.

Måhända känner jag mig också träffad av din karaktärisering men efter att ha roterat en jäkla massa klockor har jag insett att det är något visst med de klassiska (och kanske lite tråkiga/kliché) modellerna från kända märken.
Visst är det ett statuselement också, men jag tycker framförallt att de funkar för att det är bra klockor och det glädjer mig att icke-klockintressade gillar samma. Även om det kanske är av andra andledningar.
Jag blir mer störd när folk bär usla Kinaklockor från DW, MVMT osv.
Där snackar vi flockbeteende men nästan helt utan insats.

Med det sagt så har jag spenderat ett antal dagar i vårt systerland i öst och jag har hittills bara sett en sub och en Aqualand. Resten har varit träningsklockor, applewatch eller fula skräpklockor.
 

PNM

Panerai
Jag vet att detta är lite OT men vill ändå adressera detta.
Jag kan instämma i din ståndpunkt men man måste också betänka att klockor för de flesta är som skor, väskor eller solglasögon. Klassiska modeller tilltalar och de flesta försöker inte bryta ny mark när de köper accessoarer.

Måhända känner jag mig också träffad av din karaktärisering men efter att ha roterat en jäkla massa klockor har jag insett att det är något visst med de klassiska (och kanske lite tråkiga/kliché) modellerna från kända märken.
Visst är det ett statuselement också, men jag tycker framförallt att de funkar för att det är bra klockor och det glädjer mig att icke-klockintressade gillar samma. Även om det kanske är av andra andledningar.
Jag blir mer störd när folk bär usla Kinaklockor från DW, MVMT osv.
Där snackar vi flockbeteende men nästan helt utan insats.

Med det sagt så har jag spenderat ett antal dagar i vårt systerland i öst och jag har hittills bara sett en sub och en Aqualand. Resten har varit träningsklockor, applewatch eller fula skräpklockor.

Jag tycker det känns lika förtryckande när alla bär samma kläder. För mig finns det en stor vidd mellan uniform och bryta ny mark. Rolex är trots allt inte det enda klassiska klockmärket i världen och det krävs inte något större mått av markbrytande för att bära andra märken. Det är inte Rolex i sig jag har något emot utan de snäva normerna - känns hämmande.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker det känns lika förtryckande när alla bär samma kläder. För mig finns det en stor vidd mellan uniform och bryta ny mark. Rolex är trots allt inte det enda klassiska klockmärket i världen och det krävs inte något större mått av markbrytande för att bära andra märken. Det är inte Rolex i sig jag har något emot utan de snäva normerna - känns hämmande.
Känns lite märkligt att prata i termer om förtryck när det gäller Rolex och andra exklusiva märken. Men jag förstår vad du menar.

Idag har jag promenerat runt i Åbo i ett år timmar. Jag såg ytterligare en Aqualand - verkar vara grejen sommaren 2022. :)
 

PNM

Panerai
Känns lite märkligt att prata i termer om förtryck när det gäller Rolex och andra exklusiva märken. Men jag förstår vad du menar.

Fast du förstod nog inte vad jag menade, för som jag förklarade så är det inte Rolex som är orsaken till den känslan, utan de kollektivistiska normerna. Och nej, det går inte att jämföra med Stalins regim men jag undviker inte uttrycksfullt språk för pseudo-moraliska gester.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fast du förstod nog inte vad jag menade, för som jag förklarade så är det inte Rolex som är orsaken till den känslan, utan de kollektivistiska normerna. Och nej, det går inte att jämföra med Stalins regim men jag undviker inte uttrycksfullt språk för pseudo-moraliska gester.
Jodå, jag tycker att jag förstod precis men tyckte inte ordvalet var adekvat. Det är möjligen tankarnas förtryck det handlar om, inte förtryck i klassisk bemärkelse. Människor är känsliga, osäkra och enkelspåriga. Det är synd, men om alla gick sin egen väg skulle det vara helt omöjligt att sticka ut med sin egna stil för det fanns i så fall ingen majoritet att avvika från.
 

PNM

Panerai
Jodå, jag tycker att jag förstod precis men tyckte inte ordvalet var adekvat. Det är möjligen tankarnas förtryck det handlar om, inte förtryck i klassisk bemärkelse. Människor är känsliga, osäkra och enkelspåriga. Det är synd, men om alla gick sin egen väg skulle det vara helt omöjligt att sticka ut med sin egna stil för det fanns i så fall ingen majoritet att avvika från.

Visst, men jag skrev heller inte att det var förtryckande i klassisk bemärkelse, utan lämnade tolkningen implicit som man oftast gör. Hursomhelst, så finns det en skala här - jag har generellt inget emot ”majoritetskultur” och ser inte heller något egenvärde i att vara udda - men en kultur / sub-kultur kan ha mer eller mindre frihetsgrader för individuella avvikelser. Men för att ta ner diskussionen på jorden igen så känner jag väl kanske mest ”ta mig här ifrån” om jag hamnar i ett sammanhang där jag upplever att alla spelar en variant av samma karaktär.

Men som du sa vi är sjukt OT här :-D För att bidra till topic så såg jag senast en two-tone Rolex på en kvinnlig kollega. Kunde inte avgöra vilken sort men Daydate eller Datejust.
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Var på Skånes Djurpark idag, kanske inte stället man tänker sig att man får span på de allra fetaste klockorna, men jag trodde nog ändå att det skulle vara bättre utbud än det var, med tanke på hur mycket folk där var.

Såg iallafall bara en Rolex Datejust i guld på en medelålders/äldre snubbe…
Och att tänka sig att jag förra året representade med Doxa Sub300 Sharkhunter på tropic sport, en combo som alla WIS hade tagit direkt, är nästan sorgligt. Oh well, bättre lycka med nästa handledsstalkning.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Var på Tivoli i Köpenhamn igår och i åkattraktionen Demonen hamnade jag bredvid en svensk kille med en Omega speedmaster på armen. Jag frågade givetvis om speedmastern gick bra och sen började vi snacka lite klockor. Själv hade jag min Glycine Airman på armen.
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Var på Tivoli i Köpenhamn igår och i åkattraktionen Demonen hamnade jag bredvid en svensk kille med en Omega speedmaster på armen. Jag frågade givetvis om speedmastern gick bra och sen började vi snacka lite klockor. Själv hade jag min Glycine Airman på armen.
Najs!
En Speedy (tycker jag iallafall) känns som en av de klockor där man nästan kan vara säker på att det ligger ett klockintresse bakom. Likaså typ en SKX på nato, då kan man vara säker och lugnt börja pladdra på till vederbörande! :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Najs!
En Speedy (tycker jag iallafall) känns som en av de klockor där man nästan kan vara säker på att det ligger ett klockintresse bakom. Likaså typ en SKX på nato, då kan man vara säker och lugnt börja pladdra på till vederbörande! :)
Ja exakt så. Speedyn borgar nog ofta för ett genuint klockintresse.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Hamnade bredvid Tony Rickardsson idag som lunchade på Chopchop i Örebro, rätt säker på att det satt en submariner på armen. Kul va att jag inte såg vem gubben va då jag försökte glo på klockan diskret, men min väldigt motorointresserade fru spotade vem han va 😁
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
På Hembygdsparken i Ängelholm lyckades jag idag få korn på;
En Seiko 5:a (5KX), klassisk svart
Daytona på gummiband
Speedy Pro

Rätt bra ändå, men jag blir mer och mer bedrövad över hur många som, a) inte har klocka alls, b) har ngn styggelse till träningsklocka eller smartwatch.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
För någon månad sedan såg jag en äldre herre med en rasslig gammal Datejust med världens lösaste länk i kön på ICA. Han fick en komplimang men förstod inte vad en ”Datejust” var för något så jag specificerade med att jag menade hans klocka. Han blev riktigt glad. Kul.
 

SörenWarg

Omega
2-Faktor
Flög hem från USA här om veckan, åkte business för första gången och höjdpunkten var mina grannar. Till höger en Daytona med vit dial och subdial, till vänster en Patek på svart gummiband (såg tyvärr inte klockan). Riktigt klocksafari 😍
 

bigbengtsson

Breitling
Varför tror du det är något jag vill sälja ?
Jag är inte sån. Det har inte slagit dig att det kanske är något jag vill köpa.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Varför tror du det är något jag vill sälja ?
Jag är inte sån. Det har inte slagit dig att det kanske är något jag vill köpa.
Du behöver inte ha 50 inlägg för att svara på annonser? Klicka på säljarens namn och sen "starta konversation".

Edit. Dessutom har 99% av alla som speedpostar avsikten att annonsera.

Edit 2. Såg en sliten 90-tals Seamaster på en gubbe i kön när jag storhandlade i helgen. Mys
 
  • Like
Reactions: bvb
Topp