• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är bästa GADA-klockan?

Med risk för att låta som en trådpolis måste jag säga att många klockor i tråden inte alls platsar som GADA.

Ja, man kan tycka att det är OK att bryta mot gängse normer och etikettsregler och jag är inte själv särskilt konservativ med sånt.
Men poängen med en GADA är ju att den skall passa i alla sammanhang enligt gängse normer - oavsett vad just du tycker passar.
Exakt så! Poängen är ju att definiera väldigt allsidiga klockor. Inte bara tåliga. För det finns toolwatch kategorin.

Sållar mig till skaran som håller med dig till fullo. En g-shock är ingen gada bara för nån gillar att ha den både på bröllop och på badstranden, det är bra en tecken på halvdan smak och bristande etikett 😊
Precis! Sedan tycker jag samtidigt att det är trevligt om folk gör sina personliga val och skiter i etiketten ibland men det blir inte GADA utan WTF...😁

Min lilla Tudor skulle jag kunna ha överallt :)
A120EE0A-5682-4F87-8F0D-8DE527241B42.jpeg

Fast de här trådarna tappar oftast fokus. Man lyfter fram klockor man själv gillar för stunden. Har en MR-G som jag gillar skarpt. Hade den på en finare middag men den är fan ingen gada.
Huvudet på spiken. Händer alltid. Omega seamaster, Rolex Seadweller, ”skall du inte trippla din budget och köpa en DD, min är skitbra”. ”En Lange 1 är min GADA”, ”Rainbow Daytona!”.

Min the Citizen tveklöst.
IMG_20170627_211448.jpg

-Storlek som funkar både dress och sport.
-Tavla som också gör det. Steril men med en grym champagnesunburst.
-200 m vattentät.
-Går alltid rätt (haq).
-Timvisaren går att ställa oberoende av minut. Alltså lätt att ev byta tidszon.
-Evighetskalender eftersom jag är lat.

En Quartz likt denna måste ju vara just den ultimata GADA dinkan utifrån TS syn på vad en GADA ska klara av och inte gemene mans preferenser.

Har svårt att tro att valfri Seiko, Rolex eller Certina automatare tycker om att tex. bila 45 m2 källargolv eller liknande aktivitet som kan sabba ett urverk.

Senast ändrad:
Vilka härliga attityder och åsikter som vädras här.
Bäst jag låter er med upphöjd tycke, smak och plånbok fortsätta syssla med lite schysst gatekeeping.

Vilka härliga attityder och åsikter som vädras här.
Bäst jag låter er med upphöjd tycke, smak och plånbok fortsätta syssla med lite schysst gatekeeping.
Efter att ha läst tråden känns det väl inte som någon har sagt att en GADA har något med priset att göra? Men hela tråden tappar sitt syfte om användare inte försöker förstå vad definitionen av GADA är och tycker att bara för att man själv har en 50mm dykare till kostym och klockan kan dyka ner till 11000 meter är den GADA för då kan vi lika gärna kalla tråden för dagens klocktråd och säga att alla klockor är GADA.

Efter att ha läst tråden känns det väl inte som någon har sagt att en GADA har något med priset att göra? Men hela tråden tappar sitt syfte om användare inte försöker förstå vad definitionen av GADA är och tycker att bara för att man själv har en 50mm dykare till kostym och klockan kan dyka ner till 11000 meter är den GADA för då kan vi lika gärna kalla tråden för dagens klocktråd och säga att alla klockor är GADA.
Spot on.

• Like
Reactions: JDQ
Lika felaktigt är det väl i så fall när man tycker att ens stålsportis med läder är en GADA. Apropå att bära tex en S&S Landsort till frack.

Som jag ser det… Skall funka till kostym, t-Shirt och man ska kunna dyka från båten med huvudet före utan att bli nervös.
En GADA har ingen vridring, tät till minst 100m, kan smyga in under skjortärmen, är hyggligt diskret samt sitter på en länk. Nedan de jag har eller har haft som jag tycker passar in. Min egen uppfattning om ämnet.
F6498648-DED5-42BE-8749-E81A3B872610.jpeg
6F237B92-C766-4160-BE3C-944178F27D5A.jpeg
B047015A-9354-4742-8DE8-13A892D81BF7.jpeg
A1261415-630B-47AE-87FB-7D57418F9586.jpeg
E3A078DE-240D-4039-A89F-8DD29E66DF9D.jpeg
4B77183C-AF1A-4E22-BD46-5AD790121DC2.jpeg

Säg det till paneristi - det finns ju läder som tål vatten och dessutom kan man byta band i de flesta fall.
Dock så blir inte en S&S Landsort en GADA bara för att man drar på ett krokodilband.
Syftet med GADA är väl att man inte ska behöva byta band eller modda klockan efter aktivitet ? Just den klockan du bär på armen ska DU inte behöva ta av någonsin…den ska klara av allt och där faller ju de flesta läderarmband.

Det är lite halv-kul att se att en sex (6) år gammal tråd nu genererat hela sex (6) sidor med desperat famlande efter hur en påhittad kategori bäst definieras.
Efter att den påhittade kategorin definierats med "Alltså... en klocka som funkar till allt från bad, lek, bröllop, möten, sex med frugan.. you name it!" så kommer följd frågan " vilken är din, och varför?"
Nästan skolboksexempel på hur man inte definierar något bestämt, utan låter läsaren själv avgöra utifrån egna preferenser ;)
Med tanke på hur många trådar det finns på forumet (med betydligt fler inlägg) som avhandlar personlig definition av kategorier av alla de slag är jag förvånad att denna inte har 100+ sidor med inlägg.... Eller är ämnet egentligen inte så intressant?

Det är lite halv-kul att se att en sex (6) år gammal tråd nu genererat hela sex (6) sidor med desperat famlande efter hur en påhittad kategori bäst definieras.
Efter att den påhittade kategorin definierats med "Alltså... en klocka som funkar till allt från bad, lek, bröllop, möten, sex med frugan.. you name it!" så kommer följd frågan " vilken är din, och varför?"
Nästan skolboksexempel på hur man inte definierar något bestämt, utan låter läsaren själv avgöra utifrån egna preferenser ;)
Med tanke på hur många trådar det finns på forumet (med betydligt fler inlägg) som avhandlar personlig definition av kategorier av alla de slag är jag förvånad att denna inte har 100+ sidor med inlägg.... Eller är ämnet egentligen inte så intressant?
Delar din sista spaning - ämnet är kanske inte särskilt intressant. För klockdårar.

Alla som verkligen har hittat "GADA-klockan" är väl ute i livet och upplever allt möjligt med den (som vanligt folk) istället för att sitta här och gaffla. Många kanske inte ens vill hitta en sådan potentiell hobbydräpare..?

Delar din sista spaning - ämnet är kanske inte särskilt intressant. För klockdårar.

Alla som verkligen har hittat "GADA-klockan" är väl ute i livet och upplever allt möjligt med den (som vanligt folk) istället för att sitta här och gaffla. Många kanske inte ens vill hitta en sådan potentiell hobbydräpare..?
Kategorin GADA är ju egentligen skittråkig men det är ju som vanligt när det blir en diskussion som det ballar ur lite när många tycker att deras klockor dom bär dagligen i många fall passar in under kategorin GADA..😊

Tror det ej finns en 100% gada, för mig that is, motivering - skulle aldrig göra ngn ”skitig / risk för repa dinkan ” aktivitet med en dyr ”lyxklocka” ,för mig blir då gadan en allsidig klocka till vardag, fest o bada tex den blancpain som jag föreslog - för att den även har en intressant tavla med ett gäng komplikationer, annars blir den för utslätad, men alla är vi olika o har olika smak, tycke o preferenser, hence the discussion 😊…sedan är det en helt annan femma om en dinka ska palla alla aktiviteter - då kan vi alla köpa var sin g shock o stänga tråden…

Kategorin GADA är ju egentligen skittråkig men det är ju som vanligt när det blir en diskussion som det ballar ur lite när många tycker att deras klockor dom bär dagligen i många fall passar in under kategorin GADA..😊
Egentligen tyske jag inte den är tråkig. Det är ju lätt hänt att man köper klockor som är väldigt trevliga men aldrig används. En riktigt bra GADA har förhoppningsvis både charm och mångsidigheten men det är klart att det också lätt blir lite mellanmjölk. I mitt tycke är det lite av charmen att hitta både användbarhet och något som tilltalar lite extra.

Kategorin i sig är ju lika luddigt definierad som alla andra kategrier, eftersom man låter bäraren själv avgöra. Exempelvis dressklocka får enligt vissa endast ha 2 visare och inte ha en diameter större än 36mm och en höjd över 8mm, och då finner man alltid de som i samma tråd hänvisar till både uppdiktade romanfigurer och att klädkoder är utdaterade då man själv bär sin feta 40mm+ dykare till fest. Skulle du händelsevis ha en guldklocka som har dessa mått, men med även sekundvisare och datum, är det hel kört. Den kategorin existerar inte (så alltså knappt klockan heller). Dykare måste vara ISO-certifierade enligt vissa, medans andra nöjer sig med att det finns en vridring. Att en Tool-watch var ett verktyg för vissa yrkesgrupper är nu utbytt mot att klockan i sig ska gå att använda som valfritt handverktyg (hammare, såg, brytmejsel, välj själv ur verktygslådan). Flygare måste vara över 45mm och kunna bäras utanpå en flyguniform ifrån 1930talet osv. Bara mina reflektioner, personligen är jag mer intresserad av själva klockorna och hur dom passar mitt bärande än vilken kategori de tillhör :)

I min lilla värld så är en Go Anywhere Do Anything klocka något som passar till alla (mina) aktiviteter precis som namnet antyder.
En klocka jag ej är orolig för att den ska gå sönder eller få diverse användningsspår utan som både från ett hållbarhetsperspektiv samt utifrån min stilpreferens funkar i alla lägen.
Nu fridyker ju inte jag och klarar
mig fine med 100m och troligtvis lägre men en GADA lär ju åtminstone inte vara en safequeen tänker jag oavsett prislapp.
Eller kan en safequeen också vara en sådan ?
Kanske är lätt att blanda ihop GADA med beater också ?
Hursomhelst så verkar det inte finnas någon direkt consensus hur det ska definieras.

Men vad ni tjafsar 🌻 Mitt förslag - Sinn 856 UTC.

Apropå länkens nödvändighet är en av egenskaperna för en riktigt bra GADA-klocka i mina ögon mångsidigheten med olika varianter av band. Länk, gummi, Nato, läder. Ju fler möjligheter, desto bättre GADA för att kunna anpassa efter aktiviteten.

Det enda tillfället där 856 inte är klockren är på finare fracktillställningar, men då har den å andra sidan storleken för att kunna glida in under en manschett så att den inte blir så iögonfallande. I övrigt är den otroligt mångsidig.

Sen gällande definitionen så kan man väl se det på två sätt.

GADA = En klocka som passar in på precis allt från Nobel-middagen till den arktiska expeditionen och däremellan dagishämtning.

Eller så som jag tror att många i tråden kanske tänker:

Personlig GADA = En klocka som passar till aktiviteterna aktuella för mitt eget liv.

Här kommer hur som helst specen för Sinn 856 UTC, aka Sinn GADA :)
  • Bra storlek. 40mm x 11mm med 20 mm bandbredd.
  • Extremt tålig och i princip omöjlig att repa i och med Sinn´s tegimenterade stål.
  • Passar utmärkt på både länk, Nato, gummi och dugligt på läder.
  • UTC, så bra klocka på resande fot.
  • 200m vattenresistens. DIN 8310.
  • Bra skydd mot magnetism, 80.000 A/m, samma som en Rolex Milgauss.
  • "Rimligt" pris, ca 20´. Man behöver inte pantsätta huset om något skulle hända.
EDIT och tillägg! Bra läsbarhet, så den fungerar även på ålderns höst 🤓

Och så några bilder på det!

maxresdefault.jpg
s-l1600.jpg
856_UTC.jpg
IMG_2477.JPG
Skärmavbild 2023-01-08 kl. 12.52.22.png

Senast ändrad:
Kategorin i sig är ju lika luddigt definierad som alla andra kategrier, eftersom man låter bäraren själv avgöra. Exempelvis dressklocka får enligt vissa endast ha 2 visare och inte ha en diameter större än 36mm och en höjd över 8mm, och då finner man alltid de som i samma tråd hänvisar till både uppdiktade romanfigurer och att klädkoder är utdaterade då man själv bär sin feta 40mm+ dykare till fest. Skulle du händelsevis ha en guldklocka som har dessa mått, men med även sekundvisare och datum, är det hel kört. Den kategorin existerar inte (så alltså knappt klockan heller). Dykare måste vara ISO-certifierade enligt vissa, medans andra nöjer sig med att det finns en vridring. Att en Tool-watch var ett verktyg för vissa yrkesgrupper är nu utbytt mot att klockan i sig ska gå att använda som valfritt handverktyg (hammare, såg, brytmejsel, välj själv ur verktygslådan). Flygare måste vara över 45mm och kunna bäras utanpå en flyguniform ifrån 1930talet osv. Bara mina reflektioner, personligen är jag mer intresserad av själva klockorna och hur dom passar mitt bärande än vilken kategori de tillhör :)

Luddigt är ju bara förnamnet när man kan tolka kategorin bäst man vill och välja GADA dinka utefter sin egen vardag 😊

Variation är ju kul 🤌

Men vad ni tjafsar 🌻 Mitt förslag - Sinn 856 UTC.

Apropå länkens nödvändighet är en av egenskaperna för en riktigt bra GADA-klocka i mina ögon mångsidigheten med olika varianter av band. Länk, gummi, Nato, läder. Ju fler möjligheter, desto bättre GADA för att kunna anpassa efter aktiviteten.

Det enda tillfället där 856 inte är klockren är på finare fracktillställningar, men då har den å andra sidan storleken för att kunna glida in under en manschett så att den inte blir så iögonfallande. I övrigt är den otroligt mångsidig.

Sen gällande definitionen så kan man väl se det på två sätt.

GADA = En klocka som passar in på precis allt från Nobel-middagen till den arktiska expeditionen och däremellan dagishämtning.

Eller så som jag tror att många i tråden kanske tänker:

Personlig GADA = En klocka som passar till aktiviteterna aktuella för mitt eget liv.

Här kommer hur som helst specen för Sinn 856 UTC, aka Sinn GADA :)
  • Bra storlek. 40mm x 11mm med 20 mm bandbredd.
  • Extremt tålig och i princip omöjlig att repa i och med Sinn´s tegimenterade stål.
  • Passar utmärkt på både länk, Nato, gummi och dugligt på läder.
  • UTC, så bra klocka på resande fot.
  • 200m vattenresistens. DIN 8310.
  • Bra skydd mot magnetism, 80.000 A/m, samma som en Rolex Milgauss.
  • "Rimligt" pris, ca 20´. Man behöver inte pantsätta huset om något skulle hända.

Och så några bilder på det!

maxresdefault.jpg
s-l1600.jpg
856_UTC.jpg
IMG_2477.JPG
Skärmavbild 2023-01-08 kl. 12.52.22.png
Bra summering👍

Den där tysken var ju inte helt dum!

Ja, men det är ju det som är så fint med konceptet. Det finns en lite luddig definition, eller flera. Vissa tycker att vridring är aja-baja, andra säger att läderband går bort, en tredje tycker att definitionen hänger på deras egen livsstil osv.

Behövs en GADA? Eller snarare, behöver jag eller du eller någon annan klockintresserad person en sådan klocka? Nä, knappast.

Men visst är det många av oss som sögs in i detta intresse pga ett sökande efter en bra klocka, eller Klockan, och som nån slags evolutionär rest eller fantomsmärta finns denna önskan kvar.. the one watch.

Tillbaka
Topp