• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Det är en seriös säljare @aosehus så inget misstänkt med den annonsen. Det är dock ett bra pris. Härlig klocka och gillar man inte länk så är det bara att slå till. Dessa bär dock rejält stort så den kräver sin handled för att sitta bra.
Menade inget illa, sålde själv min POC som var en 2012 i år för 40kkr, iofs på länk med ett extra gummi till. Gillar klockan skarpt men den verkar inte hålla värdet speciellt bra tyvärr :(. Meeeen massor av klocka för pengen när man köper beggat ;)

Läs vad jag skriver, jag skrev att jag köpt klockor ifrån ryssland och serbien utan problem men som alltid gäller det att köpa säljaren så att generalisera att klockor i från tex ryssland, Bulgarien eller Rumänien inte finns håller inte

Läs vad jag skriver, jag skrev att jag köpt klockor ifrån ryssland och serbien utan problem men som alltid gäller det att köpa säljaren så att generalisera att klockor i från tex ryssland, Bulgarien eller Rumänien inte finns håller inte
Nä, man ska passa sig för att generalisera, generellt sett. Men i det här fallet talades det ju om en specifik klocka från ryssland.

Vad jag menar är att man inte alltid kan ha den billigaste klockan på c24 som prisreferens. Det finns ju massvis av för billiga klockor som ligger uppe där enbart som en reklampelare för butiken.

Vad jag menar är att man inte alltid kan ha den billigaste klockan på c24 som prisreferens. Det finns ju massvis av för billiga klockor som ligger uppe där enbart som en reklampelare för butiken.

Håller med där! man kan länka till varje klocka som kommer upp på köp/sälj. Frågan är! betalar du hellre ett par tusen till för att köpa den i Sverige eller vill du skicka massor av pengar till någon person utomlands! Visst har vi bra försäkringar här hemma, men blir du blåst! så ska det ringas, polisanmälas, vänta och vänta, kan ta veckor/månader innan du fått tillbaka pengarna. Och där var dit klockkonto borta+ huvudvärk! Självklart finns det seriösa gråhandlare, men vem vet när den personen sitter i skiten en dag och behöver pengar för att dra!

Håller med där! man kan länka till varje klocka som kommer upp på köp/sälj. Frågan är! betalar du hellre ett par tusen till för att köpa den i Sverige eller vill du skicka massor av pengar till någon person utomlands! Visst har vi bra försäkringar här hemma, men blir du blåst! så ska det ringas, polisanmälas, vänta och vänta, kan ta veckor/månader innan du fått tillbaka pengarna. Och där var dit klockkonto borta+ huvudvärk! Självklart finns det seriösa gråhandlare, men vem vet när den personen sitter i skiten en dag och behöver pengar för att dra!
Du kan ju precis lika gärna bli blåst i Sverige och då är det precis lika osannolikt att du någonsin ser röken av stålarna igen.

Du kan ju precis lika gärna bli blåst i Sverige och då är det precis lika osannolikt att du någonsin ser röken av stålarna igen.
Så är det. Hellre en etablerad handlare med tonvis av referenser på C24 än en ny i Sverige. Vi har lite för många exempel på dåliga svenska handlare (professionella och privatpersoner) för att det i sig ska ge så mycket i premium. Men då kan ju alltid F2F vara ett alternativ!

Men finns det något generellt antal år man brukar räkna eller vad avgör om en klocka är vintage eller ej?
Upp till betraktaren?
Ja blir ju egentligen helt upp till betraktaren, iaf om man ser till hur uttryckets används. Själv tycker jag att just åldrandet ska vara utmärkande och att det skall innebära något positivt. Dvs. åldrandet skall ha ett egenvärde och uret är inte bara omodernt längre. Så i min värld är det plastglas och målade index på sportur om man skall hårdra det. Tycker dock att tex min Omega Polaris från 90-talet är vintage iom att designen inte känns aktuell längre, den känns föråldrad och inte bara omodern på något vis...

man brukar ju kalla de första klockorna efter transitional modellerna för neovintage och de är ju ifrån ca 1987 så snart 30 år
sen är det väldigt många som säger att plexiglas är ett måste för vintage

Jag drar paralleller till bilar. Om nån bytt grejer till nytt på en 94a är det bara positivt. Har man gjort det på en 63a är det oftast negativt.

Så länge det är negativt med bytta delar är objektet att betrakta som vintage....

Haha det där kanske var lite långsökt :)
Rätt bra liknelse och jag håller nog med dig. Om jag får spekulera så kommer värdegapet på en -94 med servicetavla kontra originaltavla öka med tiden.

Tillbaka
Topp