• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Märkligt beteende när man blir erbjuden det man begär! Borde göra en bättre priskoll, fall man är benägen att vilja krama ut en tusenlapp extra!

Håller med övriga kring detta beteende, ganska ruttet tycker jag.
När jag först så denna tänkte jag precis som flera av er att det var ett galet pris. Dessutom så är ju annonsen vag ang servicen. Jag menar att skriva byte av glas, insert, packningar etc indikerar tycker jag att klockan servats.

Men men det gamla uttrycket "om det är för bra för att vara...." visar sig ju stämma även denna gång.

Beteendet är samma från båda håll, ser inte varför man ska gnälla på säljaren enbart.
Okej, då är jag med :)

Nu känner jag inte till säljarens historik på KS men en novis kanske kan hamna fel i pris och inser det när intresset blir stort.
Det schyssta då kanske hade varit att meddela alla som hört av sig att priset blev fel, dra tillbaka/ändra annonsen, och sätta ett nytt, högre pris.

Ni missar poängen.

Säljaren hade lovat bort klockan till en medlem men valde sedan att sälja den till någon annan, dyrare...

Är det ok?

Har märkt att det är många nya medlemmar som lägger upp annonser i hopp om att få tjäna en slant.

Du borde skriva en rad i hans referenstråd.
Har inte hängt med fullt ut, så kan ha missat något. Men vill bara kolla, syftar du på den aktuella annonsen för i så fall handlar det väl knappast om att medlemmens agerande var för att tjäna en slant utan mer för att få ut ett marknadsmässigt pris?

Har inte hängt med fullt ut, så kan ha missat något. Men vill bara kolla, syftar du på den aktuella annonsen för i så fall handlar det väl knappast om att medlemmens agerande var för att tjäna en slant utan mer för att få ut ett marknadsmässigt pris?
Subben ja.
Han hade lovat att sälja den till en medlem för det annonserade priset, men valde sedan att sälja den till någon annan för att den personen bjöd över.
Enligt reglerna så får man dessutom inte ha budgivning.

Så fort något ligger ute billigt, så ska varenda jävel ha klockan.

Ville ni som PM:ade ens ha en 16610, eller ville ni bara köpa billigt?

Är det inte lite magstarkt att gnälla på någon som vill höja priset, när man själv beter sig som en dealer?

Stort tvek på att den som köper klockan för 44, sedan hade sålt den för det?

Detta är så jävla sant!

Folk bryr sig lite för mycket :)

Ni missar poängen.

Säljaren hade lovat bort klockan till en medlem men valde sedan att sälja den till någon annan, dyrare...

Är det ok?
Givetvis inte. Riktigt skitbeteende av säljaren.

Men det är inte heller så roligt att folk dammsuger köp&sälj, och så fort en Rolex är billig så hugger folk som kobror. Hade klockan legat för marknadspris, eller lite över, så hade den säkert legat i veckor.
På samma sätt är det väldigt tydligt att se mönster på köp&sälj. Det räcker att någon lägger ut en klocka lite dyrt, och att någon som inte bryr sig om pengar tar den direkt - det som händer då är att nästa gång samma modell kommer ut så tänker folk "den kan jag köpa, de verkar vara poppis" (Allt för att vara säker på att man ska få tillbaka sina pengar).
Problemet där är dock att de flesta säljare tänker t.ex "Den förra som låg ute gick direkt för 90, jag lägger ut min för 95".

Allt bottnar i att de flesta tycker att det ekonomiska är viktigast när de köper/säljer klockor. :)

Som köpare är det okej att göra klipp. Som säljare är det bara okej om ingen får reda på det....
Jag tycker att det rimliga hade varit att göra annonsen 'tillbakadragen' och sedan lagt ut den för ett nytt högre pris. Självklart blir det ju skevt om säljare som råkat lägga ut ngt en bit under marknadsvärde pga ev okunskap inte får ändra sig (sen kan man ju lägga ut klockor under marknadsvärde av andra anledningar). Däremot har vi ju en regel mot auktion/budgivning så för alla inblandades skulle så hade en ny/ändrad annons varit bättre.

Subben ja.
Han hade lovat att sälja den till en medlem för det annonserade priset, men valde sedan att sälja den till någon annan för att den personen bjöd över.
Enligt reglerna så får man dessutom inte ha budgivning.
Alltså jag är helt med dig när det kommer till att säljarens beteende inte är ok. Syftade mer på att det verkar som säljaren inte riktigt haft koll, lagt ut den för billigt, fått en massa PM från köpare som försökt tjäna/spara en slant, fattat att något varit fel med prissättningen och sen blivit lite för hetsig och girig för att agera lugnt och korrekt mer än att det är säljaren från första början lagt ut annonsen för att försöka tjäna en slant. Säljaren låg ju ute billigt. Sen vet man ju i och för sig inte riktigt hur affären slutade.

Jag tycker att det rimliga hade varit att göra annonsen 'tillbakadragen' och sedan lagt ut den för ett nytt högre pris. Självklart blir det ju skevt om säljare som råkat lägga ut ngt en bit under marknadsvärde pga ev okunskap inte får ändra sig (sen kan man ju lägga ut klockor under marknadsvärde av andra anledningar). Däremot har vi ju en regel mot auktion/budgivning så för alla inblandades skulle så hade en ny/ändrad annons varit bättre.
Håller med dig. Och om det nu är så att säljaren lovat bort klockan till någon så passar också en ursäkt, en förklaring och ett första tjing på sin plats när säljaren sedan lägger ut den nya annonsen.

Bara för att räta ut några frågetecken:
Jag ringde säljaren och han meddelade att de pm: ade hela tiden. Både om att han kunde få mer för den och folk som ville swisha direkt. Han meddelade att han dock hellre gör affär f2f. Jag meddelade att jag ville komma till Malmö imorgon för att kontrollera klockan och de skulle gå bra. Pga så många snabba svar ville han gå upp till 45'.

Tänkte även då att de var några frågetecken:

Han hade bara haft klockan i en månad och köpt den av en handlare. sen servades den av någon kontakt till honom utan kvitto, sen hade han bytt glas och insert på bergström ur. och fått ett inbyte pris på 37-38'

Även jag tyckte detta var en för bra deal. Så lika bra att göra affär direkt. Så jag sa att jag skulle bara höra med familjen så drar jag till Ystad ikväll och kollar in klockan. ville då kolla in referenser och så att de inte verka vara något lurt. Då ringer han och säger att de kommer en kille från Helsingborg nu och att han redan kört, återkommer om han inte tar den. Sen sms:a han och sa att han tog den.

Ringde och pratade med säljaren, han ville även gå upp i pris för trycket var hårt på den. Den skulle även varit servad för en månad sedan men inget kvitto på detta Han hade för övrigt bara haft den någon månad.
VILL FÖRTYDLIGA MIG, fick massa intressenter på klockan. Och många som erbjöd ett högre pris än begärt. Har man då valet att sälja till vem man vill. Vem hade du själv sålt till?? Och ja, den är nyligen servad! Detta var inget jag uppgav i annonsen pga jag ej kan "bevisa" detta. Men köparen är en KS medlem och kan säkert intyga detta med tiden. Har förklarat fullt ut för köparen.

VILL FÖRTYDLIGA MIG, fick massa intressenter på klockan. Och många som erbjöd ett högre pris än begärt. Har man då valet att sälja till vem man vill. Vem hade du själv sålt till?? Och ja, den är nyligen servad! Detta var inget jag uppgav i annonsen pga jag ej kan "bevisa" detta. Men köparen är en KS medlem och kan säkert intyga detta med tiden. Har förklarat fullt ut för köparen.
image.jpeg

Ni missar poängen.

Är det ok?
Han knappt med att svara alla. Och jag lovade inte bort den. Däremot skulle jag höras av senare med ett par stycken då jag inte hade tid för tillfället. Och igen , du får högre bud än begärt pris. Vem säljer du till? Var dessutom helt öppen o ärlig med detta. Och till er som tycker "för bra för va sant" . Är 45' galet pris??? 44 är tydligen super pris, men 45 tokigt....,

Jag förstår att många hörde av sig, och att det är självklart att du gör va du vill med din klocka, och att du säljer till vilket pris du vill! Det som många med mig blir upprörda över är nog att du hade en budgivning på den verkar det som?! Eller är vi helt ute och cyklar här, om du sålde den för 44k så är ju saken utraderad...

En sak jag undrar personligen, är hur du kom fram till priset 44k, det är ju väldigt billigt, naturligtvis så kan det ju va så att du inte lurkar omkring på K&S och inte visste att dom ligger närmare 50k nu för tiden. Det kan ju även vara så att du köpte den billigt också och där av att du tog det pris du tog, när du la ut annonsen.

Visst ärt det surt att förlora pengar, det skulle säkert jag också tycka, men det det känns som att man får bita i det sura äpplet ibland, men som någon skrev så skulle du dragit tillbaka klockan så klart, och lagt ut den på nytt, lätt att vara efterklok såklart!

Jaja...det är bara pengar, bara du och köparen är nöjd så är det väl bra!

Han knappt med att svara alla. Och jag lovade inte bort den. Däremot skulle jag höras av senare med ett par stycken då jag inte hade tid för tillfället. Och igen , du får högre bud än begärt pris. Vem säljer du till? Var dessutom helt öppen o ärlig med detta. Och till er som tycker "för bra för va sant" . Är 45' galet pris??? 44 är tydligen super pris, men 45 tokigt....,

Nej! Det är också ett helt galet bra pris, men som någon skrev så lät det som att han var först på annonsen, du skulle höra av dig, du gjorde inte det och sålde den till någon annan! Där av att det blivit en höna av en fjäder!

Bara för att räta ut några frågetecken:
Jag ringde säljaren och han meddelade att de pm: ade hela tiden. Både om att han kunde få mer för den och folk som ville swisha direkt. Han meddelade att han dock hellre gör affär f2f. Jag meddelade att jag ville komma till Malmö imorgon för att kontrollera klockan och de skulle gå bra. Pga så många snabba svar ville han gå upp till 45'.

Tänkte även då att de var några frågetecken:

Han hade bara haft klockan i en månad och köpt den av en handlare. sen servades den av någon kontakt till honom utan kvitto, sen hade han bytt glas och insert på bergström ur. och fått ett inbyte pris på 37-38'

Även jag tyckte detta var en för bra deal. Så lika bra att göra affär direkt. Så jag sa att jag skulle bara höra med familjen så drar jag till Ystad ikväll och kollar in klockan. ville då kolla in referenser och så att de inte verka vara något lurt. Då ringer han och säger att de kommer en kille från Helsingborg nu och att han redan kört, återkommer om han inte tar den. Sen sms:a han och sa att han tog den.
Jag "ville inte gå upp till 45" ! Jag va ärlig och sa det är jag bjuden av ett flertal. Och att jag väljer sälja den för dessa pengar då jag tyckte mig ha ett val. Vilket jag nu ser är strikt förbjudet. Men så var det iaf. Men DU hade "chansen". Du skulle ringa tillbaka om bara några minuter..det gick mer än några minuter. Jag ringde dig tillslut. Visade sig att du väntade på samtal från kompis/klock expert för att förvisa dig om att det va bra eller dåligt köp.

De jag stör mig på som köpare, var självklart att man var före som f2f köpare som jag förstod att du föredrog, sen ringer du och säger att en annan redan är på väg. utan att jag kunde göra något. inte så snyggt på ett forum som detta!

Tillbaka
Topp