• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den MEST prisvärda klockan på köp & sälj just nu?

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är det så bra verkligen? Du får en ny PO med master co axial verket för straxt under 40k.
På Chrono24? Ja. Sen får man lägga på frakt och Trusted Checkout på det.
Jag tycker -10k är ganska bra. En PO med cal2500 ligger på drygt 20 ofta, så 29 för en väsentligt bättre klocka är bra tycker jag.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Båda har fel, men @poormans har lite mer fel. :)
SKA speedy pro ha safir eller plexi? Svaret är nej, eller båda. Vad man känner för. Omega verkar tycka att båda är professional:
Ingen av dem är en "riktig" moonwatch i allafall.
https://www.omegawatches.com/watche...rofessional-chronograph-42-mm/31130423001006/

Ursäkta OT.
Omega må väl säga och sälja vad dom vill men NASA's Pro's hade alla Hesalite. Förvisso är inga av de senare ref månklockor eftersom det var ett tag sen, men fortfarande de enda godkända för rymdpromenader så vitt jag vet. Så månklocka nej, rymdklocka ja.

Trodde de hade hesalite???
Hesalite och Plexiglas är båda varunamn för polymetylmetakrylat eller i dagligt tal akrylplast. Samma alltså men Hesalite låter väl lite finare i marknadsföringen:)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Omega må väl säga och sälja vad dom vill men NASA's Pro's hade alla Hesalite. Förvisso är inga av de senare ref månklockor eftersom det var ett tag sen, men fortfarande de enda godkända för rymdpromenader så vitt jag vet. Så månklocka nej, rymdklocka ja.


Hesalite och Plexiglas är båda varunamn för polymetylmetakrylat eller i dagligt tal akrylplast. Samma alltså men Hesalite låter väl lite finare i marknadsföringen:)
Månklocka men inte rymdklocka? Rätta mig om jag har fel men senast jag kollade var månen ute i jymden :) det är ju inte så att det inte går att använda en safirspeedy i rymden, det är bara att det kan vara något besvärligt om man spräcker glaset och eventuellt splitter försvinner iväg här och var.

Eftersom ingen rymdklocka på forumet någonsin lär ta sig utanför atmosfären är det högst akademiskt.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Månklocka men inte rymdklocka? Rätta mig om jag har fel men senast jag kollade var månen ute i jymden :) det är ju inte så att det inte går att använda en safirspeedy i rymden, det är bara att det kan vara något besvärligt om man spräcker glaset och eventuellt splitter försvinner iväg här och var.

Eftersom ingen rymdklocka på forumet någonsin lär ta sig utanför atmosfären är det högst akademiskt.
Blir lite ordklyveri men vad jag menade eftersom det refererades till moderna Pro's, så kommer ju dom inte i fråga som månklocka eftersom månfärderna ligger snart 50 år tillbaka i tiden och då gällde andra referenser. Däremot tror jag det inte är något hinder att ta med sig en modern Pro med Hesalite på en rymdpromenad om man känner för det. Så vitt jag vet är det fortfarande den enda klocka som NASA godkänt för detta. Därav min definition av en modern Pro som rymdklocka och inte månklocka.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Blir lite ordklyveri men vad jag menade eftersom det refererades till moderna Pro's, så kommer ju dom inte i fråga som månklocka eftersom månfärderna ligger snart 50 år tillbaka i tiden. Däremot tror jag det inte är något hinder att ta med sig en modern Pro med Hesalite på en rymdpromenad om man känner för det. Så vitt jag vet är det fortfarande den enda klocka som NASA godkänt för detta. Därav min definition av en modern Pro som rymdklocka och inte månklocka.
Men då kan man ju ta bort alla attribut för samtliga andra klockor med historiska kopplingar förutom den eller de enstaka klockorna som faktiskt användes av en viss person/på viss plats/i ett visst sammanhang. Det känns ju inte rimligt. Månlandningen är ju en del av moderna Speedy Pros historia och DNA, speciellt med tanke på att omega uppdaterat klockan på ett så smakfullt sätt genom tiden.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Men då kan man ju ta bort alla attribut för samtliga andra klockor med historiska kopplingar förutom den eller de enstaka klockorna som faktiskt användes av en viss person/på viss plats/i ett visst sammanhang. Det känns ju inte rimligt. Månlandningen är ju en del av moderna Speedy Pros historia och DNA, speciellt med tanke på att omega uppdaterat klockan på ett så smakfullt sätt genom tiden.
Så långt behöver vi inte gå:) Jag älskar Speedyn och DNA't finns där givetvis. Men samtidigt måste jag säga att jag brinner lite extra för just de referenser som var aktuella för Apolloprogrammet. För mig är just de de riktiga månklockorna.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Topp