• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sen får jag ju ändå säga att jag tittar mindre och mindre på Köp & Sälj eftersom man kan köpa en ny klocka för samma pris eller ett lägre pris jämfört med de begagnade ligger på forumet. Vilket ju är trist såklart, jag upplever inte att det var så förr.
Håller med. Folk vill oftast gå plus minus. Sen så finns det ett par stycken som har som mål att alltid gå på plus.

Sen får jag ju ändå säga att jag tittar mindre och mindre på Köp & Sälj eftersom man kan köpa en ny klocka för samma pris eller ett lägre pris jämfört med de begagnade ligger på forumet. Vilket ju är trist såklart, jag upplever inte att det var så förr.
Känns som de hyggliga prisisättningarna försvann när nasarna dök upp och dammsög klocksnack på schysst prissatta klockor och sedan sålde dem dagen efter på blocket med god förtjänst. Men men, efterfrågan och utbud och allt det där.
Har däremot alltid tyckt att man borde vara aktiv på forumet för att se köp&sälj-avdelningen över huvud taget.

Om du kommer med en sådan anklagelse & dessutom rentav idi*t-bumpar ditt egna inlägg (varför ens?) bör du enligt mig ha en bättre motivering än den du har. "Det är svårt att veta"...

Klockan listar 107.000:- & det finns två stycken till salu i Europa för runt 65-70.000:-. Är då notan 60.000:- fortfarande ett ockerpris?:pompus:

Funny guy.

Nog om det. Kör hårt kompisar.
Tack @christian-h för dina expertutlåtanden.

Men den stora poängen på ett entusiastforum kanske ändå är att det ofta finns en historik på säljare och köpare. Vad det gäller att göra klipp, så borde det väl ligga i sakens natur att prisbilden överlag här borde vara marknadsmässig (vad nu då det är).

Men den stora poängen på ett entusiastforum kanske ändå är att det ofta finns en historik på säljare och köpare. Vad det gäller att göra klipp, så borde det väl ligga i sakens natur att prisbilden överlag här borde vara marknadsmässig (vad nu då det är).
Va? Som jag får tolka dig, med tanke på att du svarade på mitt inlägg, så menar du att det är värt att för samma pris eller mer än vad en ny klocka kostar köpa en begagnad klocka för att det finns "historik på säljare och köpare"? Det får såklart stå för dig men jag håller inte alls med dig. Nu menar jag inte att man ska köpa en klocka under rocken från en man på plattan direkt.

Vad som ligger inom "sakens natur" på ett entusiastforum är inget jag lägger någon värdering i, konstaterar bara att Köp & Sälj saknar funktion för mig om det är dyrare att köpa begagnat än vad det är att köpa nytt. För att undvika 20 sidors käbbel får jag väl tillägga att folk givetvis får sätta vilket pris de vill.

Va? Som jag får tolka dig, med tanke på att du svarade på mitt inlägg, så menar du att det är värt att för samma pris eller mer än vad en ny klocka kostar köpa en begagnad klocka för att det finns "historik på säljare och köpare"? Det får såklart stå för dig men jag håller inte alls med dig. Nu menar jag inte att man ska köpa en klocka under rocken från en man på plattan direkt.

Vad som ligger inom "sakens natur" på ett entusiastforum är inget jag lägger någon värdering i, konstaterar bara att Köp & Sälj saknar funktion för mig om det är dyrare att köpa begagnat än vad det är att köpa nytt. För att undvika 20 sidors käbbel får jag väl tillägga att folk givetvis får sätta vilket pris de vill.

Min mening var att man kanske gör "klipp" på Blocket, med allt vad det innebär. Här kanske man kan känna sig något tryggare. Däri ligger mervärdet. I övrigt begriper jag inte ett dugg av vad, och hur du läser in mitt inlägg. Inte så konstigt att det blir käbbel då. Punkt från min sida.

Jisses vad det osar missunnsamhet och jante i den här tråden. Man kunde tro det är VPK:s riksmöte. Men visst, låt oss införa en regel att man inte får sälja en klocka för mer än man köpte den för. Och kanske en panel som godkänner så att varken köpare eller säljare gör en för bra affär. :bored:

Håller med. Det lockar oftast mer att köpa här av praktiska skäl - t ex att kunna få till en F2F i storstan om jag ibland vill spontanköpa någon klocka.
Men när man tar en titt på C24 (med ett handplock allmänt välkända och pålitliga handlare) och hittar sprillans nya varianter av de generellt sett överprissatta begagnade klockorna här blir valet ganska enkelt.
Jag tycker att det är bra med konkurrens från utlandet - priserna i Sverige upplever jag som att det behöver pressas ner en aning faktiskt.

Hur tänker den här säljaren? Känns som att allt han har haft ute är dyrt. Denna borde ligga runt 22k, du får en ny från renommerad gråhandlare billigare.
https://klocksnack.se/threads/-black-bay-black-11-2015.59179/

image.png

Jisses vad det osar missunnsamhet och jante i den här tråden. Man kunde tro det är VPK:s riksmöte. Men visst, låt oss införa en regel att man inte får sälja en klocka för mer än man köpte den för. Och kanske en panel som godkänner så att varken köpare eller säljare gör en för bra affär. :bored:

Jag har inget emot fri prissättning och är en väldigt stark anhängare av kapitalism (om än en reglerad sådan, som vi har i Sverige). Med det sagt, vad är "vänster" i resonemanget att någon anser det vara trevligare med mindre ocker på ett entusiastforum?

Det handlar snarare om trovärdighet. Om en säljare medvetet lägger upp en klocka till ett överpris så tappar i alla fall jag förtroendet för den säljaren.

Alla vill sälja dyrt och köpa billigt. Gammalt djungelordspråk. Denna tråd är lika kul som Finns-Gud-tråden. Bittra, arga, kränkta män som grinar när någon i deras ögon tar ett överpris. Nej, fynd gör man på Plattan eller av någon fyllskalle på GTG. Annars är det bara att tokpruta på Köp och Sälj som en arab på marknad.

Alla vill sälja dyrt och köpa billigt. Gammalt djungelordspråk. Denna tråd är lika kul som Finns-Gud-tråden. Bittra, arga, kränkta män som grinar när någon i deras ögon tar ett överpris. Nej, fynd gör man på Plattan eller av någon fyllskalle på GTG. Annars är det bara att tokpruta på Köp och Sälj som en arab på marknad.

Slår dig en pling nästa gång jag ska köpa matta i Iran. ;)

Tror problemet är att folk utgår från listpriserna i Sverige och tror att det ska funka när klockan ska flippas.

Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp