Helt galet att någon betalde det där priset för en Certina!http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1081243
14 200 innan avgifter till Kaplans för en Certina förra året.
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Helt galet att någon betalde det där priset för en Certina!http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1081243
14 200 innan avgifter till Kaplans för en Certina förra året.
![]()
Utveckla gärna varför! Precis som Mr Chance tidigare skrev handlar ju denna tråden om att posta annonser med ockerpriser i jämförelse med marknadspriset, givet att man har någorlunda koll på det.
Helt galet att någon betalde det där priset för en Certina!
När jag ändå är i tagen kan jag passa på att nämna den 80-tals Casio quarts som "någon" begär 800 kr för och kallar eftertraktad eller mer exakt "stort sug efter såna här godinga"...
https://klocksnack.se/threads/casio-aq-320-härligt-80-tal.38306/
Jo det var ett högt pris, speciellt om man räknar in slagavgift. Men det bevisar i alla fall att det finns Certinor som går "lite" högre![]()
Jo det var ett högt pris, speciellt om man räknar in slagavgift. Men det bevisar i alla fall att det finns Certinor som går "lite" högre![]()
Okunskap, okunskap och okunskap.Ja absolut, för MIG så når Certina sitt tak långt under 15kkr. D.v.s jag personligen skulle aldrig betala i närheten. Jag har inget emot Certina i sig, jag tycker det är dugliga klockor. Men kommer vi upp runt 10kkr strecket så skulle jag ALDRIG köpa det märket. Sedan ser jag inte den klockan bli såld för 15kkr heller, möjligen utomlands men tveksamt även där. Folk som lägger dem pengarna väljer andra märken helt enkelt.
Okunskap, okunskap och okunskap.
Var ligger okunskapen, du får gärna förklara då jag inte ser det?
* Att jag personligen inte skulle lägga i närheten av dem pengarna för en Certina?
* Att folk överlag med femton tusen extra väljer andra märken som Omega, Rolex, Breitling o.s.v
(om man bortser från dig och en till då)?
* Att klockan på K&S kommer säljas till utsatt pris inom en snar framtid?
Det är väl rätt enkelt att motbevisa mig, säljs klockan för 15 lök så har jag fel. Jag ser det dock inte hända, gör du?.
Precis den punkten.. att folk överlag med 15k väljer andra märken. Det är ren spekulation och okunskap.
Klockan på K&S kommer inte att säljas för 15k.. verkligheten säger nånstans 12-10k.
Jag tror att bra precis varenda medlem på detta forum har, har tänkt och kommer att köpa en klocka över 15k som inte är en bratte, rolle eller omega.
Det är självklart ren spekulation, det har du helt rätt i. Jag skulle dock inte alls kalla det okunskap då jag tycker mig vara rätt bra på att veta vad som säljer och vad som inte.
På nästa punkt är jag säker på att du har fel, när det gäller större pengar som ändå 15kkr får räknas som så tror jag folk går på varumärken som har en utpräglad lyx status. Finns många fler än dem jag nämnde, jag tycker dock inte Certina hör till det segmentet. Det finns säkert ett mycket litet fåtal som går igång på denna typ av klockor som ligger ute till den pengen, jag tror dock dem är mycket få. Och för att avsluta så tror jag klockan blir osåld tills den närmar sig 7 strecket.
Men jag respekterar din åsikt.
God Natt![]()
Ja absolut, för MIG så når Certina sitt tak långt under 15kkr. D.v.s jag personligen skulle aldrig betala i närheten. Jag har inget emot Certina i sig, jag tycker det är dugliga klockor. Men kommer vi upp runt 10kkr strecket så skulle jag ALDRIG köpa det märket. Sedan ser jag inte den klockan bli såld för 15kkr heller, möjligen utomlands men tveksamt även där. Folk som lägger dem pengarna väljer andra märken helt enkelt.
Verkar generellt sett som att vi klocknördar är sist att "fatta" det där.
Just nu är det inte ovanligt att man får mer betalt hos handlare än här på köp&sälj. Det säger rätt mycket.![]()
Måste ha varit en idiot eller någon med lite för mycket pengar på fickan, jag gissar på det första!
God natthttps://klocksnack.se/threads/certina-chronolympic-regatta-valjoux-728.32168/
Haha, finns många som betalar dessa pengar och mycket mer för Certinor. Vintage92 gjorde ett bra köp trots allt, jag köpte den av honom och ja.. de är eftertraktade. Ligger en likadan på blocket idag om du vill joina "dårarnas" klubb![]()
Många ggr köps dessa lyxstatus prylar av folk som har just det, dålig koll.. Man kan tre-fyra märken och man väljer att gå den vägen för att det både ser och låter bra. Nu finns det inte många av dessa här på forumet men bland gemene man torde det inte vara alldeles ovanligt. Ser jag till några av mina äldre vänner i min nuvarande och fd. bekantskapskrets så är en klocka för 5000kr något hiskeligt dyrt och Rolex kostar minst 50k..
Certina hör definitivt inte till något lyx segment, däremot har de allra flesta tillverkarna både udda och mycket ovanliga ur som alla kostar betydligt mer än de flesta "vanliga" ur.. Certinan DS-2 är inte jätte ovanlig i sitt chronolympic utförande men inte heller helt vanlig.. Däremot Chronolympic "Regatta" är ovanlig och speciellt i ett nära mint cond skick vilket gör att priserna trissas upp.. Historiskt sett är Certina inget skitmärke och det märker man på många av deras urverk, klockorna från 60-70 och dess byggkvalité.
Jag köper klockor jag gillar, jag skiter allt som oftast vad som står på urtavlan, gillar jag den och priset går att motivera samt att plånboken tillåter det så kommer jag att köpa.
Många som köper en Rolex för 15-20k köper det just för att det allt som oftast är ett säkert kort, instegsmodell och att man kanske saknar en fördjupad kunskap. De som köper klockor likt Certina för 15k, de vet vad de köper och har gjort sin hemläxa.
My point of view om vi nu ändå ska plocka fram och sätta värde på personliga åsikter![]()
Som du skriver; Om priset går att motivera. Där har du det! Detta är givetvis subjektivt.
På slutet av 60 och början på 70 talet var jag stationerad på Canarieöarna någr månader"
I dessa "lite av varje butiker " var int ngt gäng och ville se på en omega.
Metervis med glaslåda / montrar, Seiko -citicen- Sony osv. Undrade om dom hade lite Omega och Longine att titta på. Dom låg i en låda bak i butiken, " inget köpsug på sådana klockor. Får vi bara damm hela dagarna - hyllvärmare. Däremot sålde dom en Seiko medans jag var dör för 45000kr.
Åter till mina Omegor och Longgine. Efter lite snack och odrikbart ""kaffe"- skeden stod utan stöd i koppen - försvann han bak i regionernaforcherat kom tillbaka med ett par lådor märkta med X.
Där hade hann årets modeller av dom jag frågade efter. " det får inte plats i butiken - och ingen skulle titta på dem. På den tiden var japanska klockor som alla ville ha - och " våra" kända kvalitetsklockor - hade inte en chans på i detta fall Las Palmas
Det där har jag märkt i andra länder också. Hel annat sortiment än vi i Sverige. Las Palmas var på den tiden världens 3:e största bunkringhamn och taxfree, Tror det skulle vara likadant idag om man gjorde en koll i USA - Ryssland - Tyskland och här uppe i Norden . Blir väl snart att man räknar kostnadsläget i vissa länder genom BigMac som finns överallt - och kanske Apple Wach som snart är där också.vså det där med klockor/ märken har mycket med kultur att föra..[emoji355]️
Och dessutom är det väl lite lustigt att en snubbe som "köper det han vill ha, när han vill ha det" överhuvudtaget läser i denna medelklassängsliga sverkerolofssontråd...Ledsen ScubaKing men du har missuppfattat tråden. Nu har jag ingen aning om vad den där Certinan är värd så det kan jag inte uttala mig om men vad du personligen tycker hör inte hit. Antingen ligger den långt över vad den ska göra eller så gör den inte det, oberoende utav varumärke. Det är vad tråden är till för.
Intressant att du jämför medlemmarna på ett klockforum med dementa pensionärer?
Tycker nog att man som medlem på ett klockforum kan bedöma skicket och vad man själv är villig att betala för en klocka utan att självutnämnda experter skall ha åsikter om andras annonser.
Har själv inget emot att man som potentiell köpare kan fråga någon av de kunniga på forumet om ett specifikt ex. men att vem som helst skall kunna såga eller sänka andras annonser öppnar enligt mig för att andra säljare med liknande objekt kan göra sig av med konkurrensen.
Inget alls emot värdering men då av någon opartisk och inte minst med erkänd kompetens inom området.
Nej?
Och varför skulle man bli expert bara för att man är medlem på ett klockfora?
Att trådar likt denna förvandlas till en plats för massa subjektivt tyckande och sågande av andras annonser är inget jag ställer mig bakom. Tvärt om.
Dock tycker jag det är utmärkt att det finns en funktion som kan slå vakt kring de mest flagranta försöken till lurendrejeri, så som trådstarten. Sen är det naturligtvis en balansgång. Jag ser ingen anledning till att ett entusiastforum skulle få vara en plats där skrupelfria säljare med välsmorda munläder ska få slå i folk att de gör en bra affär. Det har dessutom inget med marknadspris att göra. För är det en rimlig hållning att man ska sitta och titta på K&S och skaka på huvudet med vetskapen om att här kommer någon bli lurad men man får inget säga. Eftersom det kan skapa dålig stämning och det är upp till köparen att inte bli lurad?
Observera att jag inte pratar om certinor man själv inte skulle köpa eftersom man inte gillar certinor.
På slutet av 60 och början på 70 talet var jag stationerad på Canarieöarna någr månader"
I dessa "lite av varje butiker " var int ngt gäng och ville se på en omega.
Metervis med glaslåda / montrar, Seiko -citicen- Sony osv. Undrade om dom hade lite Omega och Longine att titta på. Dom låg i en låda bak i butiken, " inget köpsug på sådana klockor. Får vi bara damm hela dagarna - hyllvärmare. Däremot sålde dom en Seiko medans jag var dör för 45000kr.
Åter till mina Omegor och Longgine. Efter lite snack och odrikbart ""kaffe"- skeden stod utan stöd i koppen - försvann han bak i regionernaforcherat kom tillbaka med ett par lådor märkta med X.
Där hade hann årets modeller av dom jag frågade efter. " det får inte plats i butiken - och ingen skulle titta på dem. På den tiden var japanska klockor som alla ville ha - och " våra" kända kvalitetsklockor - hade inte en chans på i detta fall Las Palmas
Det där har jag märkt i andra länder också. Hel annat sortiment än vi i Sverige. Las Palmas var på den tiden världens 3:e största bunkringhamn och taxfree, Tror det skulle vara likadant idag om man gjorde en koll i USA - Ryssland - Tyskland och här uppe i Norden . Blir väl snart att man räknar kostnadsläget i vissa länder genom BigMac som finns överallt - och kanske Apple Wach som snart är där också.vså det där med klockor/ märken har mycket med kultur att föra..️
Ledsen ScubaKing men du har missuppfattat tråden. Nu har jag ingen aning om vad den där Certinan är värd så det kan jag inte uttala mig om men vad du personligen tycker hör inte hit. Antingen ligger den långt över vad den ska göra eller så gör den inte det, oberoende utav varumärke. Det är vad tråden är till för.
Och dessutom är det väl lite lustigt att en snubbe som "köper det han vill ha, när han vill ha det" överhuvudtaget läser i denna medelklassängsliga sverkerolofssontråd...
Vi har alla förstått att priserna har gått upp men det här är ju absurt...
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-pepsi-16700.38435/