• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2746/vara/1081243
14 200 innan avgifter till Kaplans för en Certina förra året.

5
Helt galet att någon betalde det där priset för en Certina!
 
Utveckla gärna varför! Precis som Mr Chance tidigare skrev handlar ju denna tråden om att posta annonser med ockerpriser i jämförelse med marknadspriset, givet att man har någorlunda koll på det.

Detta står om tråden av trådskaparen;

Cit; Ibland händer det att man förvånas över den fantasifulla prissättningen i vissa klockannonser på forumet. I den tråden tänkte jag att man kan posta exempel på annonser som man tycker har ett förvånande högt pris. Slut Cit.

Enligt mig har klockan jag nämnde ett på tok för högt pris och kommer troligen aldrig att säljas till det priset på detta forum. Anledningar har jag skrivit tidigare.

Vad DU tolkar att tråden ska gälla är helt upp till dig.

När jag ändå är i tagen kan jag passa på att nämna den 80-tals Casio quarts som "någon" begär 800 kr för och kallar eftertraktad eller mer exakt "stort sug efter såna här godinga"...

https://klocksnack.se/threads/casio-aq-320-härligt-80-tal.38306/
 
När jag ändå är i tagen kan jag passa på att nämna den 80-tals Casio quarts som "någon" begär 800 kr för och kallar eftertraktad eller mer exakt "stort sug efter såna här godinga"...

https://klocksnack.se/threads/casio-aq-320-härligt-80-tal.38306/

Angående Casion så finns det ett exemplar av samma modell men i "guld" på ebay för 32+13 = 45 USD vilket med moms blir lite under 500 spänn. Så det är inte ett helt coco bahias-pris på grund av USD-kursen..
Men visst är det över vad jag skulle köpa den för. Speciellt när det går att få helt nya väldigt lika modeller från Casio för bara några hundralappar.

Exemplaret från ebay:
$_57.JPG


Edit: Finns flera exemplar sålda på ebay för cirkus 45 USD.
 
Jo det var ett högt pris, speciellt om man räknar in slagavgift. Men det bevisar i alla fall att det finns Certinor som går "lite" högre :)

Haha, finns många som betalar dessa pengar och mycket mer för Certinor. Vintage92 gjorde ett bra köp trots allt, jag köpte den av honom och ja.. de är eftertraktade. Ligger en likadan på blocket idag om du vill joina "dårarnas" klubb ;)
 
Ja absolut, för MIG så når Certina sitt tak långt under 15kkr. D.v.s jag personligen skulle aldrig betala i närheten. Jag har inget emot Certina i sig, jag tycker det är dugliga klockor. Men kommer vi upp runt 10kkr strecket så skulle jag ALDRIG köpa det märket. Sedan ser jag inte den klockan bli såld för 15kkr heller, möjligen utomlands men tveksamt även där. Folk som lägger dem pengarna väljer andra märken helt enkelt.
Okunskap, okunskap och okunskap.
 
Okunskap, okunskap och okunskap.


Var ligger okunskapen, du får gärna förklara då jag inte ser det?

* Att jag personligen inte skulle lägga i närheten av dem pengarna för en Certina?

* Att folk överlag med femton tusen extra väljer andra märken som Omega, Rolex, Breitling o.s.v
(om man bortser från dig och en till då)?

* Att klockan på K&S kommer säljas till utsatt pris inom en snar framtid?

Det är väl rätt enkelt att motbevisa mig, säljs klockan för 15 lök så har jag fel. Jag ser det dock inte hända, gör du?.
 
Var ligger okunskapen, du får gärna förklara då jag inte ser det?

* Att jag personligen inte skulle lägga i närheten av dem pengarna för en Certina?

* Att folk överlag med femton tusen extra väljer andra märken som Omega, Rolex, Breitling o.s.v
(om man bortser från dig och en till då)?

* Att klockan på K&S kommer säljas till utsatt pris inom en snar framtid?

Det är väl rätt enkelt att motbevisa mig, säljs klockan för 15 lök så har jag fel. Jag ser det dock inte hända, gör du?.



Precis den punkten.. att folk överlag med 15k väljer andra märken. Det är ren spekulation och okunskap.
Klockan på K&S kommer inte att säljas för 15k.. verkligheten säger nånstans 12-10k.

Jag tror att bra precis varenda medlem på detta forum har, har tänkt och kommer att köpa en klocka över 15k som inte är en bratte, rolle eller omega.
 
Precis den punkten.. att folk överlag med 15k väljer andra märken. Det är ren spekulation och okunskap.
Klockan på K&S kommer inte att säljas för 15k.. verkligheten säger nånstans 12-10k.

Jag tror att bra precis varenda medlem på detta forum har, har tänkt och kommer att köpa en klocka över 15k som inte är en bratte, rolle eller omega.


Det är självklart ren spekulation, det har du helt rätt i. Jag skulle dock inte alls kalla det okunskap då jag tycker mig vara rätt bra på att veta vad som säljer och vad som inte.

På nästa punkt är jag säker på att du har fel, när det gäller större pengar som ändå 15kkr får räknas som så tror jag folk går på varumärken som har en utpräglad lyx status. Finns många fler än dem jag nämnde, jag tycker dock inte Certina hör till det segmentet. Det finns säkert ett mycket litet fåtal som går igång på denna typ av klockor som ligger ute till den pengen, jag tror dock dem är mycket få. Och för att avsluta så tror jag klockan blir osåld tills den närmar sig 7 strecket.

Men jag respekterar din åsikt.

God Natt :cigar:
 
Det är självklart ren spekulation, det har du helt rätt i. Jag skulle dock inte alls kalla det okunskap då jag tycker mig vara rätt bra på att veta vad som säljer och vad som inte.

På nästa punkt är jag säker på att du har fel, när det gäller större pengar som ändå 15kkr får räknas som så tror jag folk går på varumärken som har en utpräglad lyx status. Finns många fler än dem jag nämnde, jag tycker dock inte Certina hör till det segmentet. Det finns säkert ett mycket litet fåtal som går igång på denna typ av klockor som ligger ute till den pengen, jag tror dock dem är mycket få. Och för att avsluta så tror jag klockan blir osåld tills den närmar sig 7 strecket.

Men jag respekterar din åsikt.

God Natt :cigar:


Många ggr köps dessa lyxstatus prylar av folk som har just det, dålig koll.. Man kan tre-fyra märken och man väljer att gå den vägen för att det både låter och ser bra ut. Nu finns det inte många av dessa här på forumet men bland gemene man torde det inte vara alldeles ovanligt. Ser jag till några av mina äldre vänner i min nuvarande och fd. bekantskapskrets så är en klocka för 5000kr något hiskeligt dyrt och Rolex kostar minst 50k..

Certina hör definitivt inte till något lyx segment, däremot har de allra flesta tillverkarna både udda och mycket ovanliga ur som alla kostar betydligt mer än de flesta "vanliga" ur.. Certinan DS-2 är inte jätte ovanlig i sitt chronolympic utförande men inte heller helt vanlig.. Däremot Chronolympic "Regatta" är ovanlig och speciellt i ett nära mint cond skick vilket gör att priserna trissas upp.. Historiskt sett är Certina inget skitmärke och det märker man på många av deras urverk, klockorna från 60-70 och dess byggkvalité.

Jag köper klockor jag gillar, jag skiter allt som oftast vad som står på urtavlan, gillar jag den och priset går att motivera samt att plånboken tillåter det så kommer jag att köpa.

Många som köper en Rolex för 15-20k köper det just för att det allt som oftast är ett säkert kort, instegsmodell och att man kanske saknar en fördjupad kunskap. De som köper klockor likt Certina för 15k, de vet vad de köper och har gjort sin hemläxa.

My point of view om vi nu ändå ska plocka fram och sätta värde på personliga åsikter ;)
 
Ja absolut, för MIG så når Certina sitt tak långt under 15kkr. D.v.s jag personligen skulle aldrig betala i närheten. Jag har inget emot Certina i sig, jag tycker det är dugliga klockor. Men kommer vi upp runt 10kkr strecket så skulle jag ALDRIG köpa det märket. Sedan ser jag inte den klockan bli såld för 15kkr heller, möjligen utomlands men tveksamt även där. Folk som lägger dem pengarna väljer andra märken helt enkelt.

Det sitter ett valjoux 72 verk i dessa klockor. Samma som vissa breitling , Heuer etc. Självklart lite sämre finish men ett jävligt bra urverk. Varför betala jävligt mycke mer bara för att de står Heuer eller breitling i urtavlan ? Är man märkes bög hmmmmm ja.. Kan man klockor och är ute efter kvalité kan de va värt att betala ganska mycket på en klocka med bra verk. Även ifall det står certina , Heuer eller anus i tavlan. Men visst 15k är i överkant. Om det inte finns cert oroginalbox bla bla bla [emoji3]
 
Måste ha varit en idiot eller någon med lite för mycket pengar på fickan, jag gissar på det första!



























God natt :) https://klocksnack.se/threads/certina-chronolympic-regatta-valjoux-728.32168/

Jag kände allt igen detta, kul paketöppning. Blir morgonlektyren. Håller absolut inte med om att du är en idiot :smug:

Haha, finns många som betalar dessa pengar och mycket mer för Certinor. Vintage92 gjorde ett bra köp trots allt, jag köpte den av honom och ja.. de är eftertraktade. Ligger en likadan på blocket idag om du vill joina "dårarnas" klubb ;)

Hehe, jag får låta det sjunka in, tänka att ni är dårar och sen känna att suget blir för stort för att stå emot ;)

Eller så köper jag denna och blir näästan lika cool :woot:
$_57.JPG
 
Många ggr köps dessa lyxstatus prylar av folk som har just det, dålig koll.. Man kan tre-fyra märken och man väljer att gå den vägen för att det både ser och låter bra. Nu finns det inte många av dessa här på forumet men bland gemene man torde det inte vara alldeles ovanligt. Ser jag till några av mina äldre vänner i min nuvarande och fd. bekantskapskrets så är en klocka för 5000kr något hiskeligt dyrt och Rolex kostar minst 50k..

Certina hör definitivt inte till något lyx segment, däremot har de allra flesta tillverkarna både udda och mycket ovanliga ur som alla kostar betydligt mer än de flesta "vanliga" ur.. Certinan DS-2 är inte jätte ovanlig i sitt chronolympic utförande men inte heller helt vanlig.. Däremot Chronolympic "Regatta" är ovanlig och speciellt i ett nära mint cond skick vilket gör att priserna trissas upp.. Historiskt sett är Certina inget skitmärke och det märker man på många av deras urverk, klockorna från 60-70 och dess byggkvalité.

Jag köper klockor jag gillar, jag skiter allt som oftast vad som står på urtavlan, gillar jag den och priset går att motivera samt att plånboken tillåter det så kommer jag att köpa.

Många som köper en Rolex för 15-20k köper det just för att det allt som oftast är ett säkert kort, instegsmodell och att man kanske saknar en fördjupad kunskap. De som köper klockor likt Certina för 15k, de vet vad de köper och har gjort sin hemläxa.

My point of view om vi nu ändå ska plocka fram och sätta värde på personliga åsikter ;)


Som du skriver; Om priset går att motivera. Där har du det! Detta är givetvis subjektivt.
 
Som du skriver; Om priset går att motivera. Där har du det! Detta är givetvis subjektivt.

Självklart.
Med det menar jag egentligen att om fyra likvärdiga 16750 sålts för 45,000kr så går det inte att motivera att köpa en likadan för 80,000kr och det är precis det som tråden ska vara till för som jag förstått det.
 
På slutet av 60 och början på 70 talet var jag stationerad på Canarieöarna någr månader"
I dessa "lite av varje butiker " var int ngt gäng och ville se på en omega.
Metervis med glaslåda / montrar, Seiko -citicen- Sony osv. Undrade om dom hade lite Omega och Longine att titta på. Dom låg i en låda bak i butiken, " inget köpsug på sådana klockor. Får vi bara damm hela dagarna - hyllvärmare. Däremot sålde dom en Seiko medans jag var dör för 45000kr.
Åter till mina Omegor och Longgine. Efter lite snack och odrikbart ""kaffe"- skeden stod utan stöd i koppen - försvann han bak i regionernaforcherat kom tillbaka med ett par lådor märkta med X.
Där hade hann årets modeller av dom jag frågade efter. " det får inte plats i butiken - och ingen skulle titta på dem. På den tiden var japanska klockor som alla ville ha - och " våra" kända kvalitetsklockor - hade inte en chans på i detta fall Las Palmas
Det där har jag märkt i andra länder också. Hel annat sortiment än vi i Sverige. Las Palmas var på den tiden världens 3:e största bunkringhamn och taxfree, Tror det skulle vara likadant idag om man gjorde en koll i USA - Ryssland - Tyskland och här uppe i Norden . Blir väl snart att man räknar kostnadsläget i vissa länder genom BigMac som finns överallt - och kanske Apple Wach som snart är där också.vså det där med klockor/ märken har mycket med kultur att föra..⌚
 
På slutet av 60 och början på 70 talet var jag stationerad på Canarieöarna någr månader"
I dessa "lite av varje butiker " var int ngt gäng och ville se på en omega.
Metervis med glaslåda / montrar, Seiko -citicen- Sony osv. Undrade om dom hade lite Omega och Longine att titta på. Dom låg i en låda bak i butiken, " inget köpsug på sådana klockor. Får vi bara damm hela dagarna - hyllvärmare. Däremot sålde dom en Seiko medans jag var dör för 45000kr.
Åter till mina Omegor och Longgine. Efter lite snack och odrikbart ""kaffe"- skeden stod utan stöd i koppen - försvann han bak i regionernaforcherat kom tillbaka med ett par lådor märkta med X.
Där hade hann årets modeller av dom jag frågade efter. " det får inte plats i butiken - och ingen skulle titta på dem. På den tiden var japanska klockor som alla ville ha - och " våra" kända kvalitetsklockor - hade inte en chans på i detta fall Las Palmas
Det där har jag märkt i andra länder också. Hel annat sortiment än vi i Sverige. Las Palmas var på den tiden världens 3:e största bunkringhamn och taxfree, Tror det skulle vara likadant idag om man gjorde en koll i USA - Ryssland - Tyskland och här uppe i Norden . Blir väl snart att man räknar kostnadsläget i vissa länder genom BigMac som finns överallt - och kanske Apple Wach som snart är där också.vså det där med klockor/ märken har mycket med kultur att föra..[emoji355]️

ImageUploadedByTapatalk1430087138.203483.jpg
 
Say nothing. Bara att i andra länder har dom en annan syn på vad som är "bra klocka".
I andra länder säljer man märken som vi inte hört talas om. Nu finns visserligen mer att välja på än någonsin i Sverige - men det finns säker klockor som aldrig sätter något avtryck här .
 
ScubaKing
Du citerar TS, "...förvånande högt pris". Återigen, jag tror inte det betyder "Åfan vad förvånad jag blev av det höga priset i den här annonsen, det skulle jag aldrig betala!". Jag läser det snarare "Åfan, förvånansvärt högt pris på den klockan med tanke på att de oftast ligger ca 25% lägre på marknaden!"
 
Ledsen ScubaKing men du har missuppfattat tråden. Nu har jag ingen aning om vad den där Certinan är värd så det kan jag inte uttala mig om men vad du personligen tycker hör inte hit. Antingen ligger den långt över vad den ska göra eller så gör den inte det, oberoende utav varumärke. Det är vad tråden är till för.
 
Ledsen ScubaKing men du har missuppfattat tråden. Nu har jag ingen aning om vad den där Certinan är värd så det kan jag inte uttala mig om men vad du personligen tycker hör inte hit. Antingen ligger den långt över vad den ska göra eller så gör den inte det, oberoende utav varumärke. Det är vad tråden är till för.
Och dessutom är det väl lite lustigt att en snubbe som "köper det han vill ha, när han vill ha det" överhuvudtaget läser i denna medelklassängsliga sverkerolofssontråd...
 
Intressant att du jämför medlemmarna på ett klockforum med dementa pensionärer?

Tycker nog att man som medlem på ett klockforum kan bedöma skicket och vad man själv är villig att betala för en klocka utan att självutnämnda experter skall ha åsikter om andras annonser.

Har själv inget emot att man som potentiell köpare kan fråga någon av de kunniga på forumet om ett specifikt ex. men att vem som helst skall kunna såga eller sänka andras annonser öppnar enligt mig för att andra säljare med liknande objekt kan göra sig av med konkurrensen.

Inget alls emot värdering men då av någon opartisk och inte minst med erkänd kompetens inom området.


Nej?

Och varför skulle man bli expert bara för att man är medlem på ett klockfora?
Att trådar likt denna förvandlas till en plats för massa subjektivt tyckande och sågande av andras annonser är inget jag ställer mig bakom. Tvärt om.
Dock tycker jag det är utmärkt att det finns en funktion som kan slå vakt kring de mest flagranta försöken till lurendrejeri, så som trådstarten. Sen är det naturligtvis en balansgång. Jag ser ingen anledning till att ett entusiastforum skulle få vara en plats där skrupelfria säljare med välsmorda munläder ska få slå i folk att de gör en bra affär. Det har dessutom inget med marknadspris att göra. För är det en rimlig hållning att man ska sitta och titta på K&S och skaka på huvudet med vetskapen om att här kommer någon bli lurad men man får inget säga. Eftersom det kan skapa dålig stämning och det är upp till köparen att inte bli lurad?

Observera att jag inte pratar om certinor man själv inte skulle köpa eftersom man inte gillar certinor.
 
Nej?

Och varför skulle man bli expert bara för att man är medlem på ett klockfora?
Att trådar likt denna förvandlas till en plats för massa subjektivt tyckande och sågande av andras annonser är inget jag ställer mig bakom. Tvärt om.
Dock tycker jag det är utmärkt att det finns en funktion som kan slå vakt kring de mest flagranta försöken till lurendrejeri, så som trådstarten. Sen är det naturligtvis en balansgång. Jag ser ingen anledning till att ett entusiastforum skulle få vara en plats där skrupelfria säljare med välsmorda munläder ska få slå i folk att de gör en bra affär. Det har dessutom inget med marknadspris att göra. För är det en rimlig hållning att man ska sitta och titta på K&S och skaka på huvudet med vetskapen om att här kommer någon bli lurad men man får inget säga. Eftersom det kan skapa dålig stämning och det är upp till köparen att inte bli lurad?

Observera att jag inte pratar om certinor man själv inte skulle köpa eftersom man inte gillar certinor.

Håller med om att man inte vill att någon skall bli blåst. Tycker bara att det är en del av den naturliga utvecklingen som klockentusiast att läsa på och ta reda på vad saker och ting bör kosta. Det är det klart säkraste sättet att inte bli blåst.

Sen är det skillnad på att bli blåst och att betala ett överpris. Att betala 10-15% mer än somliga tycker är marknadspris handlar väl snarare om att man kanske inte gör så stor förtjänst om man säljer vidare men man köper väl för att behålla. Anser man att en klocka är värd X antal tusen för en själv så borde det väl vara fine.

Ju bättre affär man vill göra ju mer får man läsa på. Sen att annonserna skall ha höga krav på korrekt beskrivning är en självklarhet så att man har möjligheten som köpare att få bästa möjliga uppfattning.
 
På slutet av 60 och början på 70 talet var jag stationerad på Canarieöarna någr månader"
I dessa "lite av varje butiker " var int ngt gäng och ville se på en omega.
Metervis med glaslåda / montrar, Seiko -citicen- Sony osv. Undrade om dom hade lite Omega och Longine att titta på. Dom låg i en låda bak i butiken, " inget köpsug på sådana klockor. Får vi bara damm hela dagarna - hyllvärmare. Däremot sålde dom en Seiko medans jag var dör för 45000kr.
Åter till mina Omegor och Longgine. Efter lite snack och odrikbart ""kaffe"- skeden stod utan stöd i koppen - försvann han bak i regionernaforcherat kom tillbaka med ett par lådor märkta med X.
Där hade hann årets modeller av dom jag frågade efter. " det får inte plats i butiken - och ingen skulle titta på dem. På den tiden var japanska klockor som alla ville ha - och " våra" kända kvalitetsklockor - hade inte en chans på i detta fall Las Palmas
Det där har jag märkt i andra länder också. Hel annat sortiment än vi i Sverige. Las Palmas var på den tiden världens 3:e största bunkringhamn och taxfree, Tror det skulle vara likadant idag om man gjorde en koll i USA - Ryssland - Tyskland och här uppe i Norden . Blir väl snart att man räknar kostnadsläget i vissa länder genom BigMac som finns överallt - och kanske Apple Wach som snart är där också.vså det där med klockor/ märken har mycket med kultur att föra..⌚


Jag hängde med lite sådär. Men menar du att när du var på Kanarieöarna på 60-talet så var det en "lite av varje butik" som sålde en Seiko över disk till en snubbe för 45.000 kronor ? Har jag förstått dig rätt då :woot:
 
Ledsen ScubaKing men du har missuppfattat tråden. Nu har jag ingen aning om vad den där Certinan är värd så det kan jag inte uttala mig om men vad du personligen tycker hör inte hit. Antingen ligger den långt över vad den ska göra eller så gör den inte det, oberoende utav varumärke. Det är vad tråden är till för.

Inte enligt individen som startade tråden nej, och han bör väl veta då han själv startade tråden eller hur? Han yttrar sig själv i post nummer två i tråden om pris på en klocka och anger som referens vad han själv tycker den skulle kosta (I hans ögon), d.v.s en helt personlig uppfattning.

Om sedan tråden har gått över till att gälla jämförelser med marknadspriset i övrigt vet jag inte. Men det startade inte så i alla fall.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp