• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med. Det är ju i princip vad nya kompletta ligger på. Oaktat priset så skulle jag dock ändå inte köpa ny klocka utan fullset.

Köper helt enkelt inte att man inte kan få med sig en liten låda i sitt bagage. Kan man inte det så postar man hem den. Så enkelt är det.

Certet åtminstone, boxen går ju ersätta men cert blir svårt :D

Men det är väl så att med box o cert i bagaget så ökar "risken" för att betala moms på klockan när man kommer hem. Så det saknas inte bara papper utan det är sannolikt insmugglat gods också. Eller så kan det vara lite tveksam härkomst (stöldgods) även om nu ett svårkontrollerat kvitto medföljer.

Men det är väl så att med box o cert i bagaget så ökar "risken" för att betala moms på klockan när man kommer hem. Så det saknas inte bara papper utan det är sannolikt insmugglat gods också. Eller så kan det vara lite tveksam härkomst (stöldgods) även om nu ett svårkontrollerat kvitto medföljer.
Det går ju alltid att skicka box och cert med post om man är rädd för att tullen ska kika i bagaget!

Vad är det du inte fattar. Om man dumpar kartong o cert o har köpt utanför EU så lär man inte "gått på rött" i tullen och anmält införsel eller vad tror du? Alternativt köpt "billigt" utan alla samma sätt som tråden där någon undrade hur "ok" en seadweller för 10k är.

Jag har märkt att du har det jobbigt när det kommer till juridik. Det är fortfarande inte att smuggla.

Jag har märkt att du har det jobbigt när det kommer till juridik. Det är fortfarande inte att smuggla.

Förklara gärna mer, är intresserad av att köpa klockor utanför EU när man reser men är inte så sugen på att behöva förtulla varan med tanke på värdet. Om jag förstår dig rätt så behöver man inte det? Eller menar du bara att ordet smuggling användes fel där förtullning eller dylikt är ett bättre ord?

Vad är definitionen av att smuggla?

Vid resor hem från länder utanför EU så får man tullfritt ta med sig inköpta varor till ett värde av 4300 SEK (andra regler för endel varor såsom alkohol och tobak). Det kanske är mer skattebrott än smuggling.

Edit: tvåa på den frågan :)

Det finns en massa matnyttigt att läsa på www.tullverket.se bl.a. följande:
Oförtullade varor
En importerad vara som du inte har anmält eller deklarerat räknas som en oförtullad vara. Att inte anmäla eller deklarera varor som importeras till Sverige är olagligt och kan vara ett brott enligt smugglingslagen.

Vad är definitionen av att smuggla?

Vid resor hem från länder utanför EU så får man tullfritt ta med sig inköpta varor till ett värde av 4300 SEK (andra regler för endel varor såsom alkohol och tobak). Det kanske är mer skattebrott än smuggling.

Edit: tvåa på den frågan :)

Okej då är det precis som man trodde, att man får betala för varor med högre värde. Lite tråkigt/onödigt med förvirrande kommentarer och ordmärkning när jag tycker att det klart framgår vad @JohnDoe menar i sitt inlägg @Hallis

Ta det lugnt med bärsen ikväll.
Vilken bärs, du kastar ut massa påståenden och idiotförklarar mig utan att förklara varför det inte är smuggling när en privatperson tar in varor utan att anmäla införsel. Det är väl bara när företag importerar som momsanmälan sker till Skatteverket. För privatpersoner gäller Tullverket. Så förklara nu du som tydligen kan juridiken varför det inte är varusmuggling när någon tar in en varor för mer än 4500kr vid inresa från icke EU land. Å inget jävla ta det lugnt med bärsen svar. Är astrött på folk som "vet bättre" men inte kan skita ur ett korrekt svar.

Vilken bärs, du kastar ut massa påståenden och idiotförklarar mig utan att förklara varför det inte är smuggling när en privatperson tar in varor utan att anmäla införsel. Det är väl bara när företag importerar som momsanmälan sker till Skatteverket. För privatpersoner gäller Tullverket. Så förklara nu du som tydligen kan juridiken varför det inte är varusmuggling när någon tar in en varor för mer än 4500kr vid inresa från icke EU land. Å inget jävla ta det lugnt med bärsen svar. Är astrött på folk som "vet bättre" men inte kan skita ur ett korrekt svar.

Det handlar om skattebrott och eventuellt tullbrott och inte smuggling i detta fall. Ber om ursäkt om du tog illa upp. Jag var alldeles för anal.

Jo, att smuggla in en vara kan juridiskt bedömas som tullbrott. Det är fortfarande per definition att ”smuggla”

Men är inte så mkt för att tjafsa, så korkat och småaktigt av mig att ens kommentera.

Fortsätt OnT gärna

Bara jag som var tråkig igår. Tullbrott är väl helt korrekt. Jag pudlar från mitt trams!

Jag kopplar bara smuggling till just smugglingsbrott.

För övrigt ser spännet minst sagt udda ut, aldrig sett tidigare. @Snus är du säker på att spännet är äkta? Skulle säga du ligger 7000kr högt, hur resonerade du när du satte priset?
Första bilden är @Snus klocka och andra bilden är lånad på nätet. Man ser tydligt vilket av spännen är fejk.

ABD39027-E030-49FA-A415-E194BEDC2F5E.jpeg

58E2D37E-59F6-4D35-8F85-03EC5E2FA14A.jpeg

För övrigt ser spännet minst sagt udda ut, aldrig sett tidigare. @Snus är du säker på att spännet är äkta? Skulle säga du ligger 7000kr högt, hur resonerade du när du satte priset?
Tänkte på samma sak. Jag har tidigare haft en superocean steelfish med både stållänk och läderarmband, där spännet inte såg ut som det gör på snus klocka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp