• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Denna Tudor BB är väl lite väl dyr? Följer inte ens med någon länk...
https://klocksnack.se/threads/tudor-blackbay-blue-79220b.41990/
Jämför även med andra BB´s, där det följer med länk. Alla ligger mellan 19-21.
https://klocksnack.se/search/2998503/?q=tudor+black+bay&o=relevance&c[node]=11
Den köptes utan länk, listpriset är ju 28k på den sen någon vecka tillbaka så förstår inte vad du pratar om:)
Den är ju uttagen i juni i år dessutom.

@Karatekid visst kom klockan på läder?
Den kom på läder. Länk listar 31 eller 33k.. minns inte riktigt, men definitivt norr om 30k. Tack för taggen :)
 
Kutym? Tycker det snarare har varit undantag i den här tråden att säljaren svarat.

Intressant nog har tråden nu 23 sidor senare i princip kommit tillbaka till sida 1 nu med diskussionen kring trådens vara eller icke vara också...
 
Kutym? Tycker det snarare har varit undantag i den här tråden att säljaren svarat.

Intressant nog har tråden nu 23 sidor senare i princip kommit tillbaka till sida 1 nu med diskussionen kring trådens vara eller icke vara också...
Att säljaren svarar är en sak, men de borde i alla fall få en chans att göra det. Om de inte väljer att svara säger det desto mer om dem
 
Lugna ned dig @AdamST. Verkar inte vara standard på att man ska tagga säljaren, men kan ha det i åtanke nästa gång.

Sa inget om att klockan var minst prisvärd, bara att den var dyr, jämfört med andra som har sålts med länk.

Nästan nya BBs med länk har sålts för runt 20, att säga att en BB utan länk för samma pris är lika prisvärd känns ju bara konstigt?

Slutsats: Vissa läser bara det de vill läsa, och vissa gillar att blåsa upp saker i onödan.
 
Senast ändrad:
https://klocksnack.se/threads/rolex-gmt-master-ii-blnr.42371/

Kanske inte så förvånande med tanke på att det gäller en handlare, men bara 700 kr mindre än listpriset på en två år gammal och begagnad klocka är väl ändå att ta i..

image.jpg
 
Senast ändrad:
Håller också med om att den BBB kanske var lite dyr om tidigare som sålts nya för 23k med länk. Men det är ju upp till köparen att avgöra om den vill köpa klockan, ingen som tvingar någon att köpa en "dyr" klocka.

Människor har alltid preferenser, vilket gör att värde är subjektivt.
 
Håller också med om att den BBB kanske var lite dyr om tidigare som sålts nya för 23k med länk. Men det är ju upp till köparen att avgöra om den vill köpa klockan, ingen som tvingar någon att köpa en "dyr" klocka.

Människor har alltid preferenser, vilket gör att värde är subjektivt.
Nyckelorden här är väl "tidigare sålts nya för 23k". Det är egentligen tämligen ointressant vad de såldes för tidigare, det intressanta är väl priset i annonsen ställt mot nuvarande listpris? Kan jag tycka i alla fall.
 
Nyckelorden här är väl "tidigare sålts nya för 23k". Det är egentligen tämligen ointressant vad de såldes för tidigare, det intressanta är väl priset i annonsen ställt mot nuvarande listpris? Kan jag tycka i alla fall.

Det är väl högst relevant vad de sålts för tidigare eftersom det indikerar priset folk är villiga att betala för klockan begagnad. Listpriset säger ju inte så mycket eftersom olika klockor har olika bra andrahandsvärde. Eller menar du att det finns en viss procent av nypris som är rimlig? I så fall skulle alla Omega säljas för billigt begagnade jämfört med Rolex osv. Att listpriset ökar är ju ingen garanti för att andrahandsvärdet ökar men det kan vara en orsak. En ökad efterfrågan och samma utbud så lär priserna gå utpp.
 
Det är väl högst relevant vad de sålts för tidigare eftersom det indikerar priset folk är villiga att betala för klockan begagnad. Listpriset säger ju inte så mycket eftersom olika klockor har olika bra andrahandsvärde. Eller menar du att det finns en viss procent av nypris som är rimlig? I så fall skulle alla Omega säljas för billigt begagnade jämfört med Rolex osv. Att listpriset ökar är ju ingen garanti för att andrahandsvärdet ökar men det kan vara en orsak. En ökad efterfrågan och samma utbud så lär priserna gå utpp.
Jag menar precis det jag skriver, dvs listpriset då klockan köptes är tämligen ointressant den dagen den ska säljas, då är endast aktuellt listpris intressant.
Annars skulle vintage Rolex vara vääldigt billiga...
 
Jag menar precis det jag skriver, dvs listpriset då klockan köptes är tämligen ointressant den dagen den ska säljas, då är endast aktuellt listpris intressant.
Annars skulle vintage Rolex vara vääldigt billiga...

Listpriset är väl en faktor men knappast den viktigaste. Om priset enbart ska baseras på listpris, vad är den korrekta procentsatsen för "rätt pris" då?

Faktorer som är långt viktigare är utbud och efterfrågan. Finns det ingen efterfrågan så lär han ju knappast få klockan såld oavsett pris. Finns det ett enormt utbud och liten efterfrågan lär ju priserna sjunka, osv osv. Vad folk vill betala för klockan begagnad är väl mycket mer intressant än vad det skulle kosta att köpa klockan ny, givetvis är det ju aktuellt med hur gammal informationen är. Är prisinformationen flera år gammal lär det ju säkert ha hänt saker men att det skulle vara några radikala förändringar på några veckor eller månader är väl osannolikt.
 
Noll väntetid om du vänder dig till en europeisk gråhandlare (just det berörd säljare är).

Aha.. I och för sig har han sålt här länge så kan hända att man köper lite dyrare från honom än random seller på Chrono24 för säkerhetensskull..
Håller för övrigt med om att den är för dyr, försöker bara se hur han själv tänkt vid prissättning!
 
Listpriset är väl en faktor men knappast den viktigaste. Om priset enbart ska baseras på listpris, vad är den korrekta procentsatsen för "rätt pris" då?

Faktorer som är långt viktigare är utbud och efterfrågan. Finns det ingen efterfrågan så lär han ju knappast få klockan såld oavsett pris. Finns det ett enormt utbud och liten efterfrågan lär ju priserna sjunka, osv osv. Vad folk vill betala för klockan begagnad är väl mycket mer intressant än vad det skulle kosta att köpa klockan ny, givetvis är det ju aktuellt med hur gammal informationen är. Är prisinformationen flera år gammal lär det ju säkert ha hänt saker men att det skulle vara några radikala förändringar på några veckor eller månader är väl osannolikt.
Jag har aldrig påstått att listpris är den bästa indikatorn för aktuellt värde. Men om listpris ska anges kan jag inte se annat än att aktullt listpris är intressant.
 
Jag har aldrig påstått att listpris är den bästa indikatorn för aktuellt värde. Men om listpris ska anges kan jag inte se annat än att aktullt listpris är intressant.

Fast du sa ju nyss att det är tämligen ointressant vad de såldes för tidigare? Och att det intressanta är priset i annonsen ställt mot nuvarande listpris.

Vad är bästa indikatorn nu då?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp