• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det är en 'svår' tråd. Det är mycket som kan gå fel och många som riskerar att ta illa vid sig. Men håller man en god ton så har den helt klart ett berättigande.
Alternativet är ju annars att avfölja tråden.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tror meningen med tråden är att upplysa de som inte har koll så de inte blir blåsta på 8-10k i det här fallet exempelvis.

Bullshit.

Säljare säljer en klocka som är värd 45k för 50k.
Köparen betalar 50k för den, och då har han godkänt det priset.
Den enda som blåser köparen i det fallet är köparen själv.


Jag sålde nyss en klocka för billig, blåste köparen mig?
Självklart inte!
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Bullshit.

Säljare säljer en klocka som är värd 45k för 50k.
Köparen betalar 50k för den, och då har han godkänt det priset.
Den enda som blåser köparen i det fallet är köparen själv.


Jag sålde nyss en klocka för billig, blåste köparen mig?
Självklart inte!
Håller inte med över huvud taget. En säljare/köpare kan inte (egentligen)"godkänna" om denne inte har koll. Skulle vara som att sälja en 6265 för 35000:- från arvegods(okunnig familjemedlem ex) till en klocksamlare.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Håller inte med över huvud taget. En säljare/köpare kan inte (egentligen)"godkänna" om denne inte har koll. Skulle vara som att sälja en 6265 för 35000:- från arvegods(okunnig familjemedlem ex) till en klocksamlare.

Typisk svensk mentalitet där man försöker ta bort allt eget ansvar och lägga det på alla andra.
Och jag trodde att min generation var curling generationen...
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Och denna trådens syfte är att ge köpare och säljare bättre koll på marknadsvärdet så det är inte så mycket att tjafsa om.

Så att sitta och säga att en säljare, jag citerar, "dum hövvet", för ett pris han har satt är helt OK?

Jag låter helt skälla här inne ifred från och med nu.
Tydligen så får ju inte folk värdesätta sina egna ägodelar hur dom vill.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Så att sitta och säga att en säljare, jag citerar, "dum hövvet", för ett pris han har satt är helt OK?

Jag låter helt skälla här inne ifred från och med nu.
Tydligen så får ju inte folk värdesätta sina egna ägodelar hur dom vill.
Man får göra det, men det kommer bli diskussioner på att diskussionsforum om man sätter priserna helt fel..

Sen att förolämpa folk är något som inte hör hemma här, det håller jag helt med dig om!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Typisk svensk mentalitet där man försöker ta bort allt eget ansvar och lägga det på alla andra.
Och jag trodde att min generation var curling generationen...
Lite tråkig skyll-dig-själv mentalitet du har. Det är väl inget fel med att hjälpas åt, så länge det sköts snyggt? Alla gör missar, missar som kan kosta en slant, och då kan det vara skönt att ha någon som kanske backar en?

Får folk som blir lurade på pengar på Blocket också skylla sig själva? Eftersom de inte gjorde sin läxa?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Lite tråkig skyll-dig-själv mentalitet du har. Det är väl inget fel med att hjälpas åt, så länge det sköts snyggt? Alla gör missar, missar som kan kosta en slant, och då kan det vara skönt att ha någon som kanske backar en?

Får folk som blir lurade på pengar på Blocket också skylla sig själva? Eftersom de inte gjorde sin läxa?

Jag har inte en "skyll-dig-själv" mentalitet, klart man får hjälpas åt.
Men att sitta och skriva att säljaren är dum i huvudet och kalla denne för en lurendrejare en pga det pris han vill ha för en klocka, det är inte hjälpsamt. Det är idioti.
Bara för att man vill ha ett pris för en sak så betyder det inte per automatik att man kommer att få det.

Hur som helst. I'm out of this joint!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag har inte en "skyll-dig-själv" mentalitet, klart man får hjälpas åt.
Men att sitta och skriva att säljaren är dum i huvudet och kalla denne för en lurendrejare en pga det pris han vill ha för en klocka, det är inte hjälpsamt. Det är idioti.
Bara för att man vill ha ett pris för en sak så betyder det inte per automatik att man kommer att få det.

Hur som helst. I'm out of this joint!
Som sagt, det måste skötas snyggt...
 
6084314bf18212715fdcc3c5c43e40e8.jpg
 

007

Cartier
Herregud vilken tröttsam tråd! (Jag vet att jag inte behöver läsa den):)
Tror fullt o fast att det inte behövs några "Prispoliser". Säljaren sätter ett pris, om nu någon väljer att köpa till det utannonserade priset eller ev. prut
är det väl ingen som någon utom berörda parter behöver lägga sig i? Jag kan väl få annonsera ut en gammal quartzare för 100K om jag vill? (Sannolikheten för att jag lyckas sälja är väl däremot inte speciellt stor) Är med största säkerhet INGEN som har kommit så långt så den har hittat till "KS" ser en klocka och bara klipper den utan att googla priser!? DÄREMOT borde syftet med tråden vara att upplysa om ett objekt ser "misstänkt" ut. Franken, fulpolerad, delar som inte borde finnas där m.m.
DESSUTOM till marknadspris. DET skulle i alla fall jag vara mycket tacksam att bli upplyst om! Om ngn vill sälja en "Pelagos" för 10K eller 100K är väl helt upp till säljaren? Det skall man väl inte behöva bli hånad eller uthängd för?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Herregud vilken tröttsam tråd! (Jag vet att jag inte behöver läsa den):)
Tror fullt o fast att det inte behövs några "Prispoliser". Säljaren sätter ett pris, om nu någon väljer att köpa till det utannonserade priset eller ev. prut
är det väl ingen som någon utom berörda parter behöver lägga sig i? Jag kan väl få annonsera ut en gammal quartzare för 100K om jag vill? (Sannolikheten för att jag lyckas sälja är väl däremot inte speciellt stor) Är med största säkerhet INGEN som har kommit så långt så den har hittat till "KS" ser en klocka och bara klipper den utan att googla priser!? DÄREMOT borde syftet med tråden vara att upplysa om ett objekt ser "misstänkt" ut. Franken, fulpolerad, delar som inte borde finnas där m.m.
DESSUTOM till marknadspris. DET skulle i alla fall jag vara mycket tacksam att bli upplyst om! Om ngn vill sälja en "Pelagos" för 10K eller 100K är väl helt upp till säljaren? Det skall man väl inte behöva bli hånad eller uthängd för?
Fast varför ska man ha rätt att inte bli kritiserad? Att sätta ett löjligt högt pris är väl grund för kritik om något, sen skiter jag i vad en Pelagos är värd just nu. Lovar att alla dessa objekt diskuteras i PM-grupper ändå, lika bra att de dras fram i ljuset
 

007

Cartier
Fast varför ska man ha rätt att inte bli kritiserad? Att sätta ett löjligt högt pris är väl grund för kritik om något, sen skiter jag i vad en Pelagos är värd just nu. Lovar att alla dessa objekt diskuteras i PM-grupper ändå, lika bra att de dras fram i ljuset
Lika löjligt tycker jag att det är att orka hålla på att lägga sig i vad folk sätter för priser! Som sagt ett helt annat läge om något ser ut att vara uppenbart "fel"! Gör du likadant när du köper andra kapitalvaror?
Mitt sista inlägg i denna tråd.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Fast varför ska man ha rätt att inte bli kritiserad? Att sätta ett löjligt högt pris är väl grund för kritik om något, sen skiter jag i vad en Pelagos är värd just nu. Lovar att alla dessa objekt diskuteras i PM-grupper ändå, lika bra att de dras fram i ljuset

Och snart blir det bara PM-grupper kvar att diskutera det i då tråden riskerar att låsas eftersom:
  • 0,5% av posterna handlar om det som @Gummo ville lyfta, exempel på klockor som är prissatta bortom all rimlighet, (oavsett fri prissättning), i syfte att forummedlemmar inte ska bli direkt blåsta
  • 24,5% handlar om klockor som någon tycker är ett par tusenlappar för dyra bara för att man har hittat ett billigare ex på Chrono24.
  • 75% handlar om trådens existensberättigande
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Lika löjligt tycker jag att det är att orka hålla på att lägga sig i vad folk sätter för priser! Som sagt ett helt annat läge om något ser ut att vara uppenbart "fel"! Gör du likadant när du köper andra kapitalvaror?
Mitt sista inlägg i denna tråd.
Köper inga andra "kapitalvaror" än klockor, och jag skulle lätt hänga ut säljare som satt en kass prissättning. Händer ofta med bostäder online.

Personligen antar jag att alla här som kritiserar trådens syfte avser att blåsa oinformerat folk med överprisade klockor, ser ingen anledning till att hacka på dess existens annars
 

Marckus

Panerai
Forumet har växt så kraftigt och jag tycker att det reflekteras tydligt i att K&S fått ett annat klimat. Fula fiskar eller månglare med dålig koll och omotiverad prissättning var ju inte lika vanligt förut... Är prissättningen på ett objekt åt helvette eller värt att ifrågasätta är det ju inget snack om att det ska få diskuteras, för att hjälpa och lära så många som möjligt. "KS-andan", var är du?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp