• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Inget specifikt i tanke. Bara att det finns ett stort intresse för klockkvalitén, och det är inte vem som helst som kan ropa in något för att sedan göra vinst på objektet.

Att köpa där och sälja med vinst på forumet är nog svårt.. Men jag har köpt några ex som folk inte fattade att det fanns ett värde i tidigare.. Är som plocka Karl Johansvamp, du måste veta hur den ser ut och vilka exemplar som är fulla med mask..
 
Att köpa där och sälja med vinst på forumet är nog svårt.. Men jag har köpt några ex som folk inte fattade att det fanns ett värde i tidigare.. Är som plocka Karl Johansvamp, du måste veta hur den ser ut och vilka exemplar som är fulla med mask..

Precis, helt rätt. Men det beror ju snarare på att forumet kanske inte är moget (eller att potentiella kundkruppen inte existerar här).

Älskar när folk gör klipp på saker som har ett värde, som andra inte ser. Kolla bara på hur många som älskar vintage Rolex 2015, kontra typ 2010 (eller ännu tidigare).
 
Jag hoppas denna tråd inte blir fylld av snillen som hävdar att klockan var billigare i Tjotahejti.. Om sådana inlägg dyker upp så kommer jag sovra.. Och sovra hårt.. Att påstå att något är dyrt för det går att köpa billigare i HK eller i gråmassan Italien har inte här att göra.
 
Tycker detta är ett ickeproblem här på forumet då det faktiskt har sålts så mycket klockor här att det har utkristalliserats någon form av KS marknadspris som en köpare enkelt kan kolla upp innan köp göres. Jag tror, och hoppas, att det är en väldigt liten del av medlemmarna som har en avsikt att luras här och tjäna några extra tusenlappar på försäljning men givetvis har man full rätt att sätta ett pris som motsvarar ett marknadspris och då är det orelevant vad man själv har köpt den för igår, för ett halvår sedan eller flera år sedan. Att säga att man skall sälja för samma pris som man själv köpte för är ju bara dumt och går emot allt vad marknadsekonomi handlar om och det blir som att säga att Ica skall sälja dig köttfärsen till samma pris som de köpte den från slaktaren...dvs orimligt och befängt!

Dessutom vem drog in rozzys klocka i denna diskussion?
 
Lång tråd att ta sig igenom...
Jag hittar ibland annonser där jag är tveksam på om det är överprisat eller ej, kan jag lägga ut annonsen i denna tråd och kolla vad ni vise säger?
Eller har jag missat en tråd om detta? Jag vill ogärna göra en trådtart så fort jag har en fråga om en klocka.
 
Tittar man på Chrono 24 så är många av de "nya" uren av förra årets modell, om man lägger en beställning på ett sådant så kommer det med nystämplat cert av AD.
Att handla så och sedan sälja uret som "nytt" känns inte trevligt.
Det går ju också att handla uret rabatterat på plats, hos AD i t.ex. Italien. Men nytt vill jag inte påstå att det är.
Som köpare så är du kanske ett år, eller mera, närmre en service än vad gäller ett nytillverkat ur.

Vissa tillverkare har egna butiker/nätbutiker där priset ligger under vad svensk AD begär.
Ex. Nomos Glashütte. Köper man direkt från tillverkare tror jag möjligheten att få ett ur som är "färsktillverkat" är större än hos AD som har många ur i lager.

För mig är det trevligt med ett riktigt färskt ur som antingen beställs av AD från tillverkaren, eller beställs av mig själv därifrån.
Om jag senare skall sälja klockan då redovisar jag inköpsproceduren och eventuell köpare får avgöra om det är värt något.
Spencers redovisning ovan av sin Longines inköpshistoria är bra.
Så tycker jag vi alla gör om vi sitter inne på sådan information. Då får vi snurr på KS andan och KS blir ännu mera ett entusiastforum.

Förresten så tycker jag alldeles för få skriver ut måtten på de klockor som säljs.
 
Intressant 3 sidor redan! Men bara 2 poster relaterade till rubriken. Vad säger det om behovet? Eller antalet över prisade klockor på forumet? :bookworm:

This, fast tio sidor nu. :)

Jag tycker iofs att tråden har ett berättigande, ska tilläggas. Om inte annat för att det är bra med transparens och för att den pinpointar vilken subjektiv bedömningssport det är att handla med klockor och hur svårt det är att lägga ett facit.

Personligen tycker jag dock att det är ett större problem med informationsbrist i annonser än att priserna skulle vara åt helskotta.
 
Gillar hur Lapidus började på 47,000kr.. Sänkte till 34k efter att tråden kom till och inte ens 12h senare har han sänkt till 32k.

Saxat ur annonsen:
"Säljes för 34000kr ink frakt med värde post .slumpas för 32k vad jag gav för den,då annat objekt lockar.
bytes pma förslag"

Tycker det är lite små grisigt beteende faktiskt.. Fri prissättning i all ära, men att skicka upp priset till 47k är bara för att kunna göra en stor prissänkning så att en mindre påläst tror att ett pris på 39-40k skulle vara en bra affär.. Sånt skit tycker jag inte hör hemma här.
 
.......
Tycker det är lite små grisigt beteende faktiskt.. Fri prissättning i all ära, men att skicka upp priset till 47k är bara för att kunna göra en stor prissänkning så att en mindre påläst tror att ett pris på 39-40k skulle vara en bra affär.. Sånt skit tycker jag inte hör hemma här.

Är du säker på att det var därför vederbörande sänkte priset?
 
Är du säker på att det var därför vederbörande sänkte priset?


Inte säker, men det har varit en genomgående trend i hans annonser att starta väldigt högt för att sedan sänka och sänka och sänka.. Vad klockan i fråga säljs för vet man ju aldrig men beteendet är om något lite märkligt. Men fri marknad råder ju :)
 
Gillar hur Lapidus började på 47,000kr.. Sänkte till 34k efter att tråden kom till och inte ens 12h senare har han sänkt till 32k.

Saxat ur annonsen:
"Säljes för 34000kr ink frakt med värde post .slumpas för 32k vad jag gav för den,då annat objekt lockar.
bytes pma förslag"

Tycker det är lite små grisigt beteende faktiskt.. Fri prissättning i all ära, men att skicka upp priset till 47k är bara för att kunna göra en stor prissänkning så att en mindre påläst tror att ett pris på 39-40k skulle vara en bra affär.. Sånt skit tycker jag inte hör hemma här.
Det får mig att tänka på en av frågorna i moraltestet i P3, om huruvida det är moraliskt acceptabelt för en paraplyförsäljare att höja priset på sina paraplyer från 40 kr till 300 kr i händelse av ett skyfall. Fri marknad råder etc., men det är onekligen en intressant frågeställning, trots skillnaderna i de olika situationerna (utnyttja människor i en "utsatt situation" kontra försäljning av en lyxvara som riktar sig till en nischad målgrupp).
 
Det får mig att tänka på en av frågorna i moraltestet i P3, om huruvida det är moraliskt acceptabelt för en paraplyförsäljare att höja priset på sina paraplyer från 40 kr till 300 kr i händelse av ett skyfall. Fri marknad råder etc., men det är onekligen en intressant frågeställning, trots skillnaderna i de olika situationerna (utnyttja människor i en "utsatt situation" kontra försäljning av en lyxvara som riktar sig till en nischad målgrupp).

:heart: Bengt Brylde, var det inte så han hette? Vi får få in honom i klockträsket :)
 
0400224687153_247x329.jpg

Hur mycket skulle ni kunna tänka er att betala för dessa lätt begagnade Guccihandskar. Storlek 10 för jäkligt snygga till en Rolex sub. Kan man få börja på 6,5k?
 
Dock så skedde prissänkningen från 47 till 34 straxt efter denna tråd startades och hans klocka diskuterades...

Det var väl bra? Det ligger ju i linje med trådens syfte.

Jag är däremot inte helt förtjust i konceptet att dra slutsatser om folks motiv till att göra saker utan att ha på fötterna. Vilket man bör ha om man ska anklaga någon för något. Därav min fråga.
 
Säljaren till Day-date:n har ju en historik av att lägga ut Klockor han försöker sälja till överpriser för att sedan till slut sälja dem för underpriser. Så att han skulle kunna göra några förtjänster på sina affärer tror jag blir svårt.

Behövs en liknande tråd för underprisade Klockor. Tror jag sålt några Klockor alldeles för billigt och jag tycker inte nyinkomna oerfarna medlemmar ska råka ut för samma problem. Vi måste sträva efter att allt säljs för helt rätt pris.
 
jag började läsa tråden för 1 timme sen och inte innan .
uppdatering: klockan on hold till stomatologen för 30300kr ink värde frakt
jag gör nästan alltid förlust när jag säljer,kan inte behålla en klocka är på jakt efter den nästa alltid.
det var allt ,jag har att säga.
 
jag började läsa tråden för 1 timme sen och inte innan .
uppdatering: klockan on hold till stomatologen för 30300kr ink värde frakt
jag gör nästan alltid förlust när jag säljer,kan inte behålla en klocka är på jakt efter den nästa alltid.
det var allt ,jag har att säga.

Då fortsätter vi diskussionen i tråden för den mest prisvärda klockan på köp och sälj just nu.
 
jag började läsa tråden för 1 timme sen och inte innan .
uppdatering: klockan on hold till stomatologen för 30300kr ink värde frakt
jag gör nästan alltid förlust när jag säljer,kan inte behålla en klocka är på jakt efter den nästa alltid.
det var allt ,jag har att säga.

Men hur resonerade du dig fram till ursprungspriset på 47k ? den låg väl ute ett bra tag till det priset?
 
Det får mig att tänka på en av frågorna i moraltestet i P3, om huruvida det är moraliskt acceptabelt för en paraplyförsäljare att höja priset på sina paraplyer från 40 kr till 300 kr i händelse av ett skyfall. Fri marknad råder etc., men det är onekligen en intressant frågeställning, trots skillnaderna i de olika situationerna (utnyttja människor i en "utsatt situation" kontra försäljning av en lyxvara som riktar sig till en nischad målgrupp).


Det är väl inte riktigt samma sak?
 
Det är väl bra att priser och annat diskuteras.

För mig går skiljelinjen vid vem som tar upp en klocka i en sån här tråd - någon som är spekulant på att köpa klockan som eller någon annan. Om det är en spekulant har denne uppenbarligen redan identifierat att priset är för högt, och då känns det mer som att det görs för att pressa priset på klockan. Om det är någon annan som gör det är det ju mer i varnings- utbildningssyfte och då tycker jag att det är ok.

Det finns naturligtvis ingen möjlighet att kontrollera något av ovan, men det känns som att diskussionen ändå gled över till principer, moral etc etc.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp