• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är den minst prisvärda klockan på Köp och Sälj just nu?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja du, spekulera hur du vill. Jag har fått så mycket skit för att bygga in prutmån i priset att det är rent löjligt. Temat är "minst prisvärda" - och det är klart man kan tycka att Tudor inte är prisvärda. Men faktum är att jag köpte den och tänkte sälja den för 7000 kr mindre än jag blev erbjuden en hos Kroons för nån månad sen.

Hur kan det kvalificera in bland "minst prisvärda"?

Allt detta lämnar tyvärr en rätt sur eftersmak, lite gamla TTT över det hela.

Jag har bestämt mig att behålla den.
 

Samps

Cartier
Resonemang som detta är lustigt:

- Finns 8 klockor, samma som din till lägre pris på c24...

- ja, det stämmer nog, och 144 som har högre Pris!

Håller med dig, folk som inte ens är intresserade av att köpa klockan vill gnälla för att den är för dyr. Det är väl bara att lämna ett bud om man är seriöst intresserad men tycker den ligger lite högt.
Finns billigare i Japan.... mmmm visst sörrö
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
Jag måste än en gång påtala hur meningslös jag tycker den här tråden är. Sprider bara osämja och dålig stämning. Folk får väl sätta vilka priser dom vill. En klocka är i slutändan bara värd det någon är beredd att betala för den. Mao ett väldigt självreglerande system. Lås och stäng för den goda stämningens skull!
 
Ja det är min poäng. Om vi har kravet att ett pris ska vara lägst i världen så skulle kanske forumet heta "Säljes/bytes - billigast i världen". Tråden var till för att varna ovana köpare för scammers och oseriösa. Kan inte för mitt liv fatta att jag anses platsa i den skaran pga att jag sätter ett pris som ligger några procent över ett fåtal klockor i VÄRLDEN. Jisses.

Eller om vi inte gillar prutning: gör det till en regel. Priserna är ej förhandlingsbara. Så. Klart.

Jag tyckte jag gjorde en hyfsad deal när jag prutade ned den till 3150 EUR eftersom jag bara veckor innan fått ett pris på en likadan med ETA-verk på 35 tkr av Kroons.

Jaja, köpte den som båtklocka, så behåller den som båtklocka. Och det är INTE för att jag inte har bud - tvärtom - har två som vill köpa den denna vecka. Kan lämna ut deras nick om de tycker det är OK.

Nej, för att jag helt enkelt tappat lusten.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja det är min poäng. Om vi har kravet att ett pris ska vara lägst i världen så skulle kanske forumet heta "Säljes/bytes - billigast i världen". Tråden var till för att varna ovana köpare för scammers och oseriösa. Kan inte för mitt liv fatta att jag anses platsa i den skaran pga att jag sätter ett pris som ligger några procent över ett fåtal klockor i VÄRLDEN. Jisses.

Eller om vi inte gillar prutning: gör det till en regel. Priserna är ej förhandlingsbara. Så. Klart.

Jag tyckte jag gjorde en hyfsad deal när jag prutade ned den till 3150 EUR eftersom jag bara veckor innan fått ett pris på en likadan med ETA-verk på 35 tkr av Kroons.

Jaja, köpte den som båtklocka, så behåller den som båtklocka. Och det är INTE för att jag inte har bud - tvärtom - har två som vill köpa den denna vecka. Kan lämna ut deras nick om de tycker det är OK.

Nej, för att jag helt enkelt tappat lusten.
Fattar inte. Du ville sälja klockan, fick bud, men drog tillbaka klockan och började sura bara för att folk hade synpunkter på priset?
Sälj den om du är nöjd med priset.

Ingen har anklagat dig för att vara oseriös, du drar i för stora växlar. Man ville bara påpeka att man kan få klockan till ett bättre pris, helt ny dessutom, utomlands.
Och det lustiga är att du själv har köpt den utomlands, men stör dig på att folk jämför med priser från utlandet?

Dagens överreaktion?
 

Mr Chance

Kalmar
Jag måste än en gång påtala hur meningslös jag tycker den här tråden är. Sprider bara osämja och dålig stämning. Folk får väl sätta vilka priser dom vill. En klocka är i slutändan bara värd det någon är beredd att betala för den. Mao ett väldigt självreglerande system. Lås och stäng för den goda stämningens skull!
Ett tips i all välmening, gå inte in i trådar du tycker är meningslösa. Enkelt.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag måste än en gång påtala hur meningslös jag tycker den här tråden är. Sprider bara osämja och dålig stämning. Folk får väl sätta vilka priser dom vill. En klocka är i slutändan bara värd det någon är beredd att betala för den. Mao ett väldigt självreglerande system. Lås och stäng för den goda stämningens skull!
Du tycker det ja. Det räcker med att en enda person ska ha blivit hjälpt för att rättfärdiga tråden. Tråkigt när man åker på en nit.
 
Sista inlägget i frågan, från mig:

Att flera tyckare anser att min annons platsar i tråden "Minst prisvärda klockan på KS" (som startades för att varna ovana köpare för ohemul prissättning/oseriösa säljare) är väl att likställa med att bli kallad oseriös? Eller vad skulle du kalla det?

Jag köpte klockan i München för att jag ofta är där, på plats, i jobbet. Jag har inte stört mig på att folk jämför med priser från utlandet. Jag störde mig på att man ansåg att den platsade i tråden "MINST prisvärda" för att den inte hade SAMMA eller LÄGRE pris som de lägst prissatta globalt på Chrono 24. Det är ändå viss skillnad på att köpa en F2F på hemmaplan och att beställa en via C24 med värdefrakt alt resa för att hämta. Eller?

En tråd som varnar för klockor som har ett uppenbart och oseriöst satt pris har ett existensberättigande. Det är inte vad den här tråden har blivit.

Jag drog nu tillbaka annonsen av anledningen att jag blev less. Detta var för trist. Den får ligga kvar i lådan till nästa båtsäsong.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Sista inlägget i frågan, från mig:

Att flera tyckare anser att min annons platsar i tråden "Minst prisvärda klockan på KS" (som startades för att varna ovana köpare för ohemul prissättning/oseriösa säljare) är väl att likställa med att bli kallad oseriös? Eller vad skulle du kalla det?

Jag köpte klockan i München för att jag ofta är där, på plats, i jobbet. Jag har inte stört mig på att folk jämför med priser från utlandet. Jag störde mig på att man ansåg att den platsade i tråden "MINST prisvärda" för att den inte hade SAMMA eller LÄGRE pris som de lägst prissatta globalt på Chrono 24. Det är ändå viss skillnad på att köpa en F2F på hemmaplan och att beställa en via C24 med värdefrakt alt resa för att hämta. Eller?

En tråd som varnar för klockor som har ett uppenbart och oseriöst satt pris har ett existensberättigande. Det är inte vad den här tråden har blivit.

Jag drog nu tillbaka annonsen av anledningen att jag blev less. Detta var för trist. Den får ligga kvar i lådan till nästa båtsäsong.
Du är för lättpåverkad. Sälj det du vill sälja, till det priset du vill sälja klockan för. Det som skrivs i tråden är inte bindande, bara en fingervisning om vad andra tycker om prissättningen.

En klocka som hamnar i denna tråd blir inte automatiskt minst prisvärd. Folk kan ha fel, och folk kan tycka att den är lite för dyr.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du är för lättpåverkad. Sälj det du vill sälja, till det priset du vill sälja klockan för. Det som skrivs i tråden är inte bindande, bara en fingervisning om vad andra tycker om prissättningen.

En klocka som hamnar i denna tråd blir inte automatiskt minst prisvärd. Folk kan ha fel, och folk kan tycka att den är lite för dyr.

Det var visst inte sista inlägget.
Jo, den blir automatiskt mindre värd om den hamnar här. Att tro annat är naivt.

Det är ju exakt det som är problemet @KenKun , att folk skriver i den här tråden för att man tycker att det är lite dyrt. Jag har redan påpekat det en gång att sådant var inte trådens ursprungliga syfte, utan att varna för rena lurendrejerifasoner. Sen att det har utvecklats till en tråd som man lika gärna kan döpa om till "Titta, jag har hittat ett billigare pris för en klocka på K&S på Chrono24 från en säljare som jag inte har en aning om vem det är och jag har heller inte den minsta aning om fraktavgifter m.m. men nu vill jag trots det varna resten av forumet för prissättningen"

Och jag håller helt med @XanderHook om att det potentiellt kan sänka priset på den klocka som hamnar i tråden. Det behöver ju självklart inte göra det, men det kan definitivt riskera att skrämma iväg köpare.

Personligen betalar jag heller 2.000sek mer för en klocka här på K&S än via Chrono24. Tryggheten att jag vet vem jag handlar av plus att jag oftast har möjlighet att kontrollera objektet är viktigare än det absolut lägsta priset.
 

-RI-

Patek
2-Faktor
Annars kan ni ju alltid slå till på denna Aqua terra på uret.se. Ja ni ser ju priset, årets klipp? ;)
Screenshot_2015-11-17-22-07-56.png
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är ju exakt det som är problemet @KenKun , att folk skriver i den här tråden för att man tycker att det är lite dyrt. Jag har redan påpekat det en gång att sådant var inte trådens ursprungliga syfte, utan att varna för rena lurendrejerifasoner. Sen att det har utvecklats till en tråd som man lika gärna kan döpa om till "Titta, jag har hittat ett billigare pris för en klocka på K&S på Chrono24 från en säljare som jag inte har en aning om vem det är och jag har heller inte den minsta aning om fraktavgifter m.m. men nu vill jag trots det varna resten av forumet för prissättningen"

Och jag håller helt med @XanderHook om att det potentiellt kan sänka priset på den klocka som hamnar i tråden. Det behöver ju självklart inte göra det, men det kan definitivt riskera att skrämma iväg köpare.

Personligen betalar jag heller 2.000sek mer för en klocka här på K&S än via Chrono24. Tryggheten att jag vet vem jag handlar av plus att jag oftast har möjlighet att kontrollera objektet är viktigare än det absolut lägsta priset.
Jag säger inte att tråden är perfekt, eftersom den drivs av oss alla. Det behöver dock inte vara svart eller vitt.
Ta bara alla Black Bays som ligger ute nu. Folk säljer den med utan länk, men begär lika mycket som en med länk, hm.
 
Meh, finns ju tusentals BB ute till salu och länk eller inte är ju rätt uppenbart. Samma fenomen med PO. Tanken med tråden måste ju varit att upplysa oinvigda om att t ex en vintage Rolex eller nån mer ovanlig Zenith är fel prissatt - när det bara finns 2-3 på bukten och kanske ingen på C24. Eller?

Det vi har nu är ju mer eller mindre samma sak som när kommentarer tilläts i annonserna på KS.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Meh, finns ju tusentals BB ute till salu och länk eller inte är ju rätt uppenbart. Samma fenomen med PO. Tanken med tråden måste ju varit att upplysa oinvigda om att t ex en vintage Rolex eller nån mer ovanlig Zenith är fel prissatt - när det bara finns 2-3 på bukten och kanske ingen på C24. Eller?

Det vi har nu är ju mer eller mindre samma sak som när kommentarer tilläts i annonserna på KS.
Detta är ett diskussionsforum så bli inte överraskad över att folk vill diskutera. När jag ser en klocka som hamnar i denna tråden så tar jag det inte för hårt mot annonsen, vad jag däremot bedömer är säljarens beteende. Det blir ofta väldigt lätt att avgöra vem man ska och vem man inte ska göra affärer med.
 

noxela

Omega
Att flera tyckare anser att min annons platsar i tråden "Minst prisvärda klockan på KS" (som startades för att varna ovana köpare för ohemul prissättning/oseriösa säljare) är väl att likställa med att bli kallad oseriös? Eller vad skulle du kalla det?

Tre medlemmar av 8963 hade synpunkter på att det inte var billigast i världen. Det är bråkdelar av en promille av forumet. Bara att ignorera.
 

Samps

Cartier
Detta är ett diskussionsforum så bli inte överraskad över att folk vill diskutera. När jag ser en klocka som hamnar i denna tråden så tar jag det inte för hårt mot annonsen, vad jag däremot bedömer är säljarens beteende. Det blir ofta väldigt lätt att avgöra vem man ska och vem man inte ska göra affärer med.
Klart att man reagerar om man blir uthängd i en tråd som är till för att skydda folk som inte har så bra koll på klockor och dess värden. Säljaren förväntas försvara varför hans klocka inte är billigare än de billigaste i världen och varför man försöker lura andra forummedlemmar att betala ett för högt pris..
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Du är för lättpåverkad. Sälj det du vill sälja, till det priset du vill sälja klockan för. Det som skrivs i tråden är inte bindande, bara en fingervisning om vad andra tycker om prissättningen.

En klocka som hamnar i denna tråd blir inte automatiskt minst prisvärd. Folk kan ha fel, och folk kan tycka att den är lite för dyr.

Ingen bryr sig om vad du tycker.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Kan inte tråden användas till att ifrågasätta folk som vill ta premium för sönderpolerade klockor, klockor som har am delar som inte nämns i annonsen eller annat lurt med.
Att hänga ut någon som vill kränga en pelagos för 30 är väl inte hela världen bara för att de brukar gå runt 25.
Antingen får han det sålt eller inte.
Det roliga är att det kan ha skett prishöjningar och då höjer folk andrahandsvärdet per automatik men ändå hänvisar köpare till pris innan prishöjning och vill pruta på ett redan lågt pris.
Nu var inte pelagosen särskilt billig men ni förstår vad jag menar.
 

Ebbot

Cartier
Förslag: kan vi inte ha en separat tråd där det diskuteras huruvida priserna på objekten i Minst prisvärda klockan tråden är sannolika.

Kanske kan kallas: "Diskussionstråd om den minst prisvärda klockan verkligen är den minst prisvärda klockan. Eller om den bara är minst prisvärd på Klocksnack. Eller i världen. Eller överhuvudtaget."
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Klart att man reagerar om man blir uthängd i en tråd som är till för att skydda folk som inte har så bra koll på klockor och dess värden. Säljaren förväntas försvara varför hans klocka inte är billigare än de billigaste i världen och varför man försöker lura andra forummedlemmar att betala ett för högt pris..
Klart man reagerar. Men har man inte ett för högt pris så är det inte så svårt att förklara det. Eller så säger man bara som ovan talare att han har topp tio bästa pris i världen, borde ju få tyst på en del i alla fall.

Dessutom ska vi väl kunna diskutera allt som rör klockor här inne.

Att ovan person sänkte priset med 3k var dock lite att själv säga att priset var för högt innan? Så tekniskt sett tyckte även säljaren att priset var för högt.. Men men..
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Så länge man inte döljer något i sin annons eller på annat sätt utger objektet för att vara något det inte är så är det väl fritt att sätta vilket pris man vill?
Att jämföra med annonser på chrono24 är inte alltid rättvist, jag har flertalet gånger försökt klicka hem billiga objekt från chrono och det är nästan alltid så att säljaren strular, det blir nån intern budgivning eller de bara erbjuder knepiga betalningsalternativ. Jag betalt lätt upp till 5k extra för en klocka som kostar under 100k om jag kan göra upp affären f2f på hemmaplan.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Som sagt: en klocka är inte automatiskt minst prisvärd för att den hamnar här. Personen som lyft hit annonsen kan mycket väl ha fel! Är det så så har man ju rett ut det här och upplyst flertalet medlemmar om varför. Visst kan det vara provocerande att bli "uthängd", men ibland är det som så att diskussion behövs och är nyttig.

Efter att ha varit inblandad i diskussionen om Tudorn på ett hörn kan ju jag säga att jag delvis ändrat uppfattning om den. I min mening har tråden därmed fyllt sitt syfte! Svårare än så är det inte. Man behöver varken vara oförskämd eller överreagera och ta saker personligt.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Som sagt: en klocka är inte automatiskt minst prisvärd för att den hamnar här. Personen som lyft hit annonsen kan mycket väl ha fel! Är det så så har man ju rett ut det här och upplyst flertalet medlemmar om varför. Visst kan det vara provocerande att bli "uthängd", men ibland är det som så att diskussion behövs och är nyttig.

Efter att ha varit inblandad i diskussionen om Tudorn på ett hörn kan ju jag säga att jag delvis ändrat uppfattning om den. I min mening har tråden därmed fyllt sitt syfte! Svårare än så är det inte. Man behöver varken vara oförskämd eller överreagera och ta saker personligt.

När det gång på gång är samma personer som författar inläggen i denna så bör dessa ifrågasättas. Vad är de ute efter? Uppmärksamhet? En bro fist för att stärka självbilden?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
När det gång på gång är samma personer som författar inläggen i denna så bör dessa ifrågasättas. Vad är de ute efter? Uppmärksamhet? En bro fist för att stärka självbilden?
Motiv kan man ju grubbla sig gråhårig på. Man kan ju åtminstone hoppas att det inte finns idéer om att sätta dit folk eller vara allmänt jävlig. Man är ju olika engagerad i trådarna, och vissa har kanske fattat tycke för denna. Sen är det ju intressant med hur de författar inläggen. Är det frågande, hyggliga inlägg har jag inga problem med hur många som skrivs. Agerar folk både domare och bödel är det ju väldigt onödigt och givetvis en naturlig källa för osämja både här och i andra trådar.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp