• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

Mycket god smak i de bilderna även om jag föredrar stavindex :)

Snarare inspirerande!

Jag med...
894F67C4-A30A-455C-A8D7-E8A7CB9399FE-1683-00000133FFB8AD24_zps819abf4e.jpg
 
Det med en Graal är inte så lätt och väldigt personligt, men denna som jag med stort nöje gärna vill placera i ett bankfack (för hemma går det ju inte att ha en 1/2 mille liggande) är nog det närmaste jag kan komma till "Graal"

Seiko Credor Eichi II

4fOUdM2.jpg


Lite macro av detalj arbetet:

UPVA04C.jpg

Bilder skamlöst stulet från internet.

//Bosse
 
Tror inte jag har någon graal egentligen, lite beroende på vilka värden man lägger i begreppet. Kan det fortfarande vara en graal även om jag har råd att köpa den, men avstår för att jag tycker att det är för mycket pengar för en klocka? Knepiga frågor... En riktigt fin klocka i mina ögon är den på bilden nedan. I mitt fall är det inte rationella skäl som styr varför jag tycker om detta varumärke, utan enbart känslomässiga och estetiska. Inte helt konstigt heller, att jag dras till ett ur med ett malteserkors på. :)

Vacheron-Constantin-Overseas-Dual-Time-wristshot.jpg


(Bilden skamlöst stulen från nätet.)
 
I utopin, Pateks 5960:
2431710-13783295-thumbnail.jpg


I mer nåbar range en PP 6000G (ångrar att jag inte köpte denna när jag först fastnade för den och den bara kostade typ 110 000 kr):
Patek6000_01.jpg
 
Skrev förut att graalen är en AP bumblebee. Den kan inte vara en graal, den är alldeles för realistisk för det.
Min graal är en PP Celestial Grand Complication 6102P
image.jpg

Perfektion


Skrev aldrig ut det, men funderade på att även skriva att PP och AP aldrig någonsin kommer finnas med i bilden, för att de är så jävla fula och så smaskar du till med den här!?! Riktigt fin! :)
 
Skrev aldrig ut det, men funderade på att även skriva att PP och AP aldrig någonsin kommer finnas med i bilden, för att de är så jävla fula och så smaskar du till med den här!?! Riktigt fin! :)
Ja det är svårt att argumentera mot en celestial... Det är verkligen en bit konst på armen! :)
 
Magi. Det finns inget jag inte gillar med den här. Dessutom skulle den vara ett perfekt komplement till dagens samling. Ska bara övertyga frun först.

Patek5711_09.jpg
 
Självklart vill jag ha en nautilus och en royal oak som många andra här inne, men dessa två står nog högst upp på listan just nu. Inte överdrivet dyra, hoppas på att jag kommer äga någon av dom eller kanske båda i framtiden :)

Rolex 6202
RPR_IMG_7123.jpg


Rolex explorer 5500
img2_big-21-886x1024.jpg
 
Jag är ju ganska färsk i klocksvängen, så jag kan inte påstå att det finns någon klocka som jag haft alltför våta drömmar av sådär jättelänge. Däremot så har jag samlat på mig några drömmar, i form av dessa:
Ulysse Nardin Dual Time
246-55_93.jpg

Ulysse Nardin Dual Time Manufacture
3346-126LE_93.jpg

IWC Ingenieur
IW323906e.e560afd334b2d39352ea17168f4b1af7.jpg

Det som lockat mig är att jag har stor förkärlek för havsestetik och blått + roséguld när det kommer till UN-klockorna och klassisk Art Deco när det kommer till ingenjör'n, plus den uppenbart fantastiska tekniken på insidan. Ett rejä-hä-hält kliv upp från min lilla Seiko femma.
Tror dock inte att någon av dessa klockor är uppnåelig för mig inom de närmsta åren, men man vet ju aldrig!
 
Min graal måste vara Rolex 5508 som är snarlik Rolex 6538 som är en ref:en connery fick i Dr No.

5508A.jpg


På andraplats Rolex 6541 milgauss, den första från 1956.

6541SL_01.jpeg


Den tredje, och lite mer uppnåeliga graalen: Patek Philippe 5167a

5167A_001.png
 
Tillbaka
Topp