• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Han skriver på ett entusiastforum att det är fånigt att ha en dyr klocka på armen, och att pengarna kan gå till något bättre...

Mekaniska klockor är ju rätt onödiga, med tanke på att det finns klockor för hundralappen som visar tiden bättre. Folk köper dock inte klockor för att bara hålla koll på tiden, eller? Speciellt på ett entusiastforum.

Jag ifrågasätter detta och du tycker att det är "skitnödigt gnäll"

Frågan är då vad du och @Vigfor gör här då

Man måste inte vara intresserad av klockor i en viss prisklass för att kvalificera sig, vad jag vet. Inte precis tidshållning heller.

Åsikter är som rövhål, alla har ett. Jag kan väl för sakens skull säga att jag inte håller med om att det är fånigt att använda dyra klockor om man har råd, poängen är att jag inte känner mig nödgad att ifrågasätta en sådan åsikt. Och vidare inte heller be om ursäkt för den.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Man måste inte vara intresserad av klockor i en viss prisklass för att kvalificera sig, vad jag vet. Inte precis tidshållning heller.

Åsikter är som rövhål, alla har ett. Jag kan väl för sakens skull säga att jag inte håller med om att det är fånigt att använda dyra klockor om man har råd, poängen är att jag inte känner mig nödgad att ifrågasätta en sådan åsikt. Och vidare inte heller be om ursäkt för den.
Ja. Låt oss sträva mot ett diskussionsforum där alla bara håller med en om allt #goals
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Ja. Låt oss sträva mot ett diskussionsforum där alla bara håller med en om allt #goals
Är det här dina halmgubbar?

1609789955376.png
 

PNM

Panerai
Han skriver på ett entusiastforum att det är fånigt att ha en dyr klocka på armen, och att pengarna kan gå till något bättre...

Mekaniska klockor är ju rätt onödiga, med tanke på att det finns klockor för hundralappen som visar tiden bättre. Folk köper dock inte klockor för att bara hålla koll på tiden, eller? Speciellt på ett entusiastforum.

Jag ifrågasätter detta och du tycker att det är "skitnödigt gnäll"

Frågan är då vad du och @Vigfor gör här då

Se “Slippery Slope Fallacy”.

(Ej logiskt påtvingat att pga att man har en gräns som är svår att specificera eller t o m är arbiträr, ex ”En miljon är orimligt dyrt för en klocka”, att man inte kan ha någon gräns, d v s ”billigaste möjliga Casio-klockan”)
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Se “Slippery Slope Fallacy”.

(Ej logiskt påtvingat att pga att man har en gräns som är svår att specificera eller t o m är arbiträr, ex ”En miljon är orimligt dyrt för en klocka”, att man inte kan ha någon gräns, d v s ”billigaste möjliga Casio-klockan”)
Kändes bara knasigt att prata om hur dyr en klocka var... I en "Graal" tråd... På ett klockforum 😃
 
Tycker tvärtom det är fullt rimligt att ifrågasätta var gränsen går i ett forum fullt av dårar som slänger pengar på mycket viktiga tramserier ;-)

Bra poäng ändå.
Oavsett klockentusiastens tillgångar (om man tar hela befolkningen är vi alla extremfall)
så borde det finnas en fördelning (kanske en tråkig bell curve) på hur mycket av tillgångarna en individ är villig att lägga på en klocka.

Om man räknar likvida medel (inte huset, bilen eller ungarna räknas här :) ) så är jag bekväm med att ha kanske ha 25% i klockor. Jag har dock inte räknat på det för jag vågar inte :).

Edit: Jag inser att detta är ganska OT
 
Bra poäng ändå.
Oavsett klockentusiastens tillgångar (om man tar hela befolkningen är vi alla extremfall)
så borde det finnas en fördelning (kanske en tråkig bell curve) på hur mycket av tillgångarna en individ är villig att lägga på en klocka.

Om man räknar likvida medel (inte huset, bilen eller ungarna räknas här :) ) så är jag bekväm med att ha kanske ha 25% i klockor. Jag har dock inte räknat på det för jag vågar inte :).

Edit: Jag inser att detta

Bra poäng ändå.
Oavsett klockentusiastens tillgångar (om man tar hela befolkningen är vi alla extremfall)
så borde det finnas en fördelning (kanske en tråkig bell curve) på hur mycket av tillgångarna en individ är villig att lägga på en klocka.

Om man räknar likvida medel (inte huset, bilen eller ungarna räknas här :) ) så är jag bekväm med att ha kanske ha 25% i klockor. Jag har dock inte räknat på det för jag vågar inte :).

Edit: Jag inser att detta är ganska OT
En sån beräkning skulle inte många vara villiga att göra. Är iaf min gissning.

Även om du innerst inne vet att din Daydate, Sub C, Gmt batman eller Pepsi, din och andra "bruksklockor" i kombination med din Calatrava, din Lange och din jaeger plus ev andra dressklockor mm (mfl?) I kombination med den eller de där drömklockan/drömklockorna som sällan får se nåt annat än insidan på ett bankfack eller kassaskåp. Tex Nautilus, Zeitwerk, Paul Newman eller vad man nu har där, dolt för de flesta, kanske tom maka eller make? ;)

Jag tänker att även om.msnninnerst inne vet, så blir det så övertydligt att du har smaskat in 2 eller 3 årslöner, kanske både villa, bil och sommarstuga i din hobby.
Och även om värdet kanske håller så blir det nog svårt att rättfärdiga även för sig själv, iom att vi faktiskt talar om ett armbandsur (eller flera).
Men poängen är att allt som dessa klockor kan göra kan du handla betydligt smidigare och bättre saker för ändamålet som.även med största sannolikhet är mer korrekta för tusenlappar, kanske tom hundralappar.
Det du inge kan köpa är utseendet. Men börjar vi räkna, då är vi nog farligt ute. Då det nog också skulle få oss att tänka i större perspektiv och tex att om du byter ut tre klockor, till samma modell, men i bättre skick och kanske ett år nyare, en annan färg på tavlan, kanske en liten ändring på tavlan? eller glasbaksida ist för stål eller vad det kan tänkas vara så har du plötsligt 3 - 400k att köpa en Porsche för!? :D

Nej, jag tror det vore osunt att börja räkna ut hur stor del av de totala tillgångarna man har investerat(?) (Handlat/äger klockor för).
Om man inte redan har hyggligt koll. Men då är det ju iaf onödigt :p
 

Dj0

Omega
Kan vi inte bara inse att:
1. Priset har inget med nöjet en klocka kan skänka
2. Missbruk kallas bruk så länge dina barn har kläder på kroppen och mat i magen
3. Gram per krona så är klockor sjukt
4. Det enda som stoppar oss alla från att smsa låna och råna alla banker inom bekvämlighetssvstånd för köpa våra graaler är ett något sånär konsekvenstänk?

själv har jag ett par graaler varav en är den mest frustrerande: helvit tavla, stål, daytona.. frustrationen ligger i att pengarna dom betingar idag ger mig mycket mer på annat håll men som ändå inte stillar mina lustar på samma sätt... så kan folk (gråisar/spelulerare!) sluta dumma sig nu så jag kan få min graal för pengarna jag anser att den är värd? ;) (Obs: jag vill använda den som en beater)
 
Kan vi inte bara inse att:
1. Priset har inget med nöjet en klocka kan skänka
2. Missbruk kallas bruk så länge dina barn har kläder på kroppen och mat i magen
3. Gram per krona så är klockor sjukt
4. Det enda som stoppar oss alla från att smsa låna och råna alla banker inom bekvämlighetssvstånd för köpa våra graaler är ett något sånär konsekvenstänk?

själv har jag ett par graaler varav en är den mest frustrerande: helvit tavla, stål, daytona.. frustrationen ligger i att pengarna dom betingar idag ger mig mycket mer på annat håll men som ändå inte stillar mina lustar på samma sätt... så kan folk (gråisar/spelulerare!) sluta dumma sig nu så jag kan få min graal för pengarna jag anser att den är värd? ;) (Obs: jag vill använda den som en beater)
Jag håller med dig. Närmare 300k för en stål Daytona som fortfarande är i produktion är ju fan, ja va ska vi säga.. sjukt?
När jag ställde mig i kö så var priset 120k plus grus, nu har det ökat ca 20k så 140k plus grus.

Det är väl det ungefär jag tycker att klockan borde kosta, och värderas till.
Jag blir inte gladare av att min (framtida) bruksklocka värderas till dubbla listpriset, snarare tvärt om, den blir ju fan så mycket mer stöldbegärlig. Vilket jag ser som negativt, såklart...

Och om man intw köper för att flippa så borde man hålla med, kan jag tycka.
So, let me get my call:
- Hallå min bäste herre, vi har nu klockan du väntat på, liggandes här klar för dig att hämta när du har möjlighet 😁
 

Dj0

Omega
Jag håller med dig. Närmare 300k för en stål Daytona som fortfarande är i produktion är ju fan, ja va ska vi säga.. sjukt?
När jag ställde mig i kö så var priset 120k plus grus, nu har det ökat ca 20k så 140k plus grus.

Det är väl det ungefär jag tycker att klockan borde kosta, och värderas till.
Jag blir inte gladare av att min (framtida) bruksklocka värderas till dubbla listpriset, snarare tvärt om, den blir ju fan så mycket mer stöldbegärlig. Vilket jag ser som negativt, såklart...

Och om man intw köper för att flippa så borde man hålla med, kan jag tycka.
So, let me get my call:
- Hallå min bäste herre, vi har nu klockan du väntat på, liggandes här klar för dig att hämta när du har möjlighet 😁
I och med zeniths nya släpp så kanske daytona tappar sin graalstatus faktiskt.. får se hur zenith känns i verkligheten men på papperet gör den flera saker bättre 😱 vore oerhört tillfredställande isf!
 
Senast ändrad:

Professor S

Panerai
2-Faktor
I och med zeniths nya släpp så kanske daytona tappar sin graalstatus faktiskt.. får se hur zenith känns i verkligheten men på papperet gör den flera saker bättre 😱 vore oerhört tillfredställande isf!
Du kan inte behandla en överhängande emotionell branch styrd främst av varumärkeshitoria och storytelling med rationella faktablad.

Och Zeniths Daytona är en nästan-kloc... jag menar homag... nej jag menar fake.
 
I och med zeniths nya släpp så kanske daytona tappar sin graalstatus faktiskt.. får se hur zenith känns i verkligheten men på papperet gör den flera saker bättre 😱 vore oerhört tillfredställande isf!
Oavsett om zenit släppte en exakt kopia med komplikationer "tidsresa", så skulle det knappast sänka rolex priser, demär va de är, sålänge folk är idioter och låter sig elzas på av div twitter/Instagram och Facebookkonton.

Jag skaninhw säga att jag är helt oberörd av dessa, jag har också fallit dit, men jag ville ha en daytona innan de blev omöjliga,noch för att bruka, inte skryta, och det pga att jag vet att rolex är en stridsvagn när de kommer till edc/vardag watches.
Men, jag har faktiskt blivit att snegla på royal oak, vilket för 2 år sedan var helt uteslutet pga dess vansinniga kostnader när det kommer till service.
Jag har även börjat tycka att nautilus (stål) "kanske skulle kunna vara nåt" (såfan heller, om de inte sjunker 200k i pris...)

Vi blir påverkade av alla dessa influencerkonton. Tyvärr.

Jag är även lite tarv på en Daydate i platina. Sen kommer frågan, OM en sådan skall inhandlas, skall den då köpas i 36 eller 40mm?
118206, 36mm har ju klart snyggare tavla, en slät isblå stickdial, jämfört med 228206's märkligt prickiga.. (vafan tänkte de där?)
Jaja, den som.är astarv och rik får väl kanske se..
 

Senekk

Omega
Just den dar vill jag ocksa ha.
Hade mojlighet att betala i forskott och sedan vanta utan nagonsomhelst garanti nar just min klocka kunde dyka upp.
Det kandes inte bra alls sahar i coronatider,och dessutom mycket tveksam till handlarens prat om att butiken skulle fa in 7st under det kommande aret......
Känns inte som en seriös AD som önskar förskottsbetalning på en klocka för 432.000kr...
 

FlipSwede

Rolex
Känns inte som en seriös AD som önskar förskottsbetalning på en klocka för 432.000kr...
Nu var inte detta i Sverige utan dar jag bor. Och haller helt med,att betala nastan USD40K och sedan vanta och hoppas butiken inte gar i putten under corona,och om jag ledsnar pa att vanta hoppas pa att fa igen mina slantar utan gnall gjorde valet latt.

Hor av er om ni har en som inte redan ar sald sa kommer jag samma dag. Men hittills ar det tyst
 

Senekk

Omega
Nu var inte detta i Sverige utan dar jag bor. Och haller helt med,att betala nastan USD40K och sedan vanta och hoppas butiken inte gar i putten under corona,och om jag ledsnar pa att vanta hoppas pa att fa igen mina slantar utan gnall gjorde valet latt.

Hor av er om ni har en som inte redan ar sald sa kommer jag samma dag. Men hittills ar det tyst
Ahaaa, inte skett i Sverige alltså. Utan att veta tror jag de beteendet är högst ovanligt här hemma. Vidare att en AD skulle få in 7st meteorit ställer jag mig högst tveksam till.
 

FlipSwede

Rolex
Ahaaa, inte skett i Sverige alltså. Utan att veta tror jag de beteendet är högst ovanligt här hemma. Vidare att en AD skulle få in 7st meteorit ställer jag mig högst tveksam till.
I Sverige har jag inga problem med att lagga handpeng hos min AF. Sapass val kanner vi varandra att jag litar pa dem.
Ja 7 GMT Meteorite till en medelstor men anda lokal AF kandes som typisk puffering. Far de en sa ar det nog inte mer. Gissar jag att det tillverkas det 2500sadana per ar det formodligen hogt raknat. Och dessa skall sedan distribueras till samtliga AF....
 
Topp