• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din keeper?

riotvan

Cartier
2019-09-06 07.37.49 1.jpg


Min definitiva keeper är min IWC 3714 som jag fick som examenspresent. Jag hade relativt dålig koll på klockor när jag fick den men föll snabbt ner i kaninhålet efteråt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Detta med keeper är svårt för mig, om jag ska vara väldigt allvarlig med den statusen - alltså en klocka jag aldrig kommer sälja.

Utöver sentimentala skäl (som arvegods, gåvor etc) innebär det att för mig kan aldrig en modern klocka vara en keeper, och inte heller en vintage som rimligen kan ersättas.

Om man tänker på Semi-keeper gäller det majoriteten av min samling. Jag har inga planer på att sälja, men det finns ändå en viss sannolikhet att jag gör det. Antingen för att jag lyckats få tag i ett ännu bättre ex av samma klocka eller kanske en liknande av fetare slag. Det kan även vara så att en av dessa klockor blir så pass mycket värd att jag antingen är obekväm med att använda den på rimligt vis, eller att det möjliggör byte till ngt jag faktiskt hellre vill ha. Som sagt är de flesta semi-keeper med dessa två är riktiga keepers - de kommer aldrig säljas medans jag lever. Varför? De är så gott som oersättliga.
Tissot World Timer från 54 i mkt härligt skick med proviniens från ett gammalt svenskt rederi.
IMG_20200417_114551.jpg
IMG_20200419_083723.jpg

Tissot Bumper 40tal i nästan NOSskick.
IMG_20200421_101054.jpg

Den sista funderar jag på att lägga in i bankfack för att jag nojar över radium. Men även om den inte kommer brukas ska den under inga omständigheter säljas. En keeper mao ;)
 
Visst är det så, och det som gör det är prisbilden på vintage-marknaden. Hade föredragit om marknaden var modest värderad - nu får man ju varken tillbaka pengarna eller objektet vid eventuellt bortfall:dead::dead::dead:
Jag förstår dig, jäjla tråkigt läge.
Men känner du att det är wn klocka du faktiskt tänkt behålla hela livet och låta gå i arv mm?
Isåfall så skulle du väl egentligen kunna börja använda den iaf vid speciella tillfällen till att börja med, för att senare ev kanske utöka användandet?

Jag kan tänka mig att det skulle ge dig betydligt mycket mer glädje än att ha en så fin klocka inlåst på banken.

Och om den inte är tänkt att säljas, så kan du ju i framtiden polera den lätt om du skulle ångra dig. Bara så att hårstrån och swirls försvinner.

Det känns synd på en så fin klocks att den ska ligga oanvänd i mörkret och bara existera.
 

Esquared

Cartier
Jag förstår dig, jäjla tråkigt läge.
Men känner du att det är wn klocka du faktiskt tänkt behålla hela livet och låta gå i arv mm?
Isåfall så skulle du väl egentligen kunna börja använda den iaf vid speciella tillfällen till att börja med, för att senare ev kanske utöka användandet?

Jag kan tänka mig att det skulle ge dig betydligt mycket mer glädje än att ha en så fin klocka inlåst på banken.

Och om den inte är tänkt att säljas, så kan du ju i framtiden polera den lätt om du skulle ångra dig. Bara så att hårstrån och swirls försvinner.

Det känns synd på en så fin klocks att den ska ligga oanvänd i mörkret och bara existera.

Förstår vad du menar, och bra poänger i tillägg! Arvegods är ju alltid trevligt förutsatt att arvingarna blir WIS ;)

Det tråkiga är mest om man skulle bli av med den (a few dings can a man live with in relation)..
35655A26-EC95-401A-88DA-F4E5B9975F70.jpeg
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Förstår vad du menar, och bra poänger i tillägg! Arvegods är ju alltid trevligt förutsatt att arvingarna blir WIS ;)

Det tråkiga är mest om man skulle bli av med den (a few dings can a man live with in relation)..
35655A26-EC95-401A-88DA-F4E5B9975F70.jpeg

Den där är verkligen bra, håller med ovan! Livet är kort min vän, glädjs åt att använda den vid ”Safe” tillfällen och miljöer så du iaf kan njuta av att äga den :) Så kanske det tillslut lossnar lite och du rockar den, oavsett är den FÖR bra för att aldrig användas :)

Namnet tillåter ju lite hairlines etc ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Förstår vad du menar, och bra poänger i tillägg! Arvegods är ju alltid trevligt förutsatt att arvingarna blir WIS ;)

Det tråkiga är mest om man skulle bli av med den (a few dings can a man live with in relation)..
35655A26-EC95-401A-88DA-F4E5B9975F70.jpeg
Vetetusan om jag hade burit den. Hade bara kollat om jag repat den etc. Kanske lite hemma då men hade isf lika gärna bara tittat på den. På sätt och vis trist men den får också ngt mystiskt och heligt över dig vilket är lite ball. En ding är väl värd 100k på den där dessutom så rätt segt om man råkar få en. Om jag hade råd att ta en sådan smäll hade jag istället köpt en till i bruksskick om användandet var viktigt :)

Den är den perfekta keepern för att den inte går att ersätta...
 
För min del är det Omega Seamaster Diver 300m (2018 med 8800 urverk och svart tavla) som gäller. Den kommer aldrig få lämna :D
 

Canee

Cartier
2-Faktor
Min fru gav mig en klocka i 30-årspresent. Hon hade varit ute med en av mina bästa, tillika klockintresserad, kompisar och tittat på olika modeller och fastnat för en Constellation Pie Pan. Hon hann aldrig slå till innan jag fyllde år utan det blev ett gemensamt projekt som pågick i nästan ett halvår innan vi hittade nedan. Den lämnar aldrig.

6039E0A3-5C25-46D9-B7AC-CA2377D5BB86.jpeg
28C68E86-00D3-4BA3-9E8E-81F6DDB665ED.jpeg
 
Senast ändrad:

Esquared

Cartier
Vetetusan om jag hade burit den. Hade bara kollat om jag repat den etc. Kanske lite hemma då men hade isf lika gärna bara tittat på den. På sätt och vis trist men den får också ngt mystiskt och heligt över dig vilket är lite ball. En ding är väl värd 100k på den där dessutom så rätt segt om man råkar få en. Om jag hade råd att ta en sådan smäll hade jag istället köpt en till i bruksskick om användandet var viktigt :)

Den är den perfekta keepern för att den inte går att ersätta...

Så sant som det var sagt! Har faktiskt tänkt på om man skulle skaffa en för dagligt bruk.. I ärlighetens namn har jag inte en susning vad denna är värd idag vid eventuell avyttring, men misstänker att den säkert ligger på runt 200ksek om inte mer (det är en 80-talist och inte en från 70-talet, då hade den kostat multum). Hursom - kul med vassa klockor, även om man inte vågar bära dom :)
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Så sant som det var sagt! Har faktiskt tänkt på om man skulle skaffa en för dagligt bruk.. I ärlighetens namn har jag inte en susning vad denna är värd idag vid eventuell avyttring, men misstänker att den säkert ligger på runt 200ksek om inte mer (obs: det är en 80-talist och inte en från 70-talet, då hade den kostat multum). Hursom - kul med vassa klockor, även om man inte vågar bära dom :)
Skick kostar och i min värld ska den kosta betydligt mer än 200 i det skicket. Jag kke har fel men om den "bara" kostar 200 i det skicket skulle jag gärna lämna en stor del av samlingen för att köpa den... Men förstår att du inte är till salu :)
@Per har säkert bra koll på värdet?
 

Esquared

Cartier
Skick kostar och i min värld ska den kosta betydligt mer än 200 i det skicket. Jag kke har fel men om den "bara" kostar 200 i det skicket skulle jag gärna lämna en stor del av samlingen för att köpa den... Men förstår att du inte är till salu :)
@Per har säkert bra koll på värdet?

Du kan definitivt ha rätt, men sen är det alltid svårt att ha en nykter syn på prisbildningen när orderdjupen är relativt tunna på vintage-sidans finare pjäser (jag har inte tillgång till fin-rummen där pjäserna aldrig kommer ut till offentlig skådning). Kaplans senaste klockkvalié gjorde mig haklös när jag såg vad 14060M’an och 1675’an med fuchia sprang iväg för.. Samtidig inte helt orimligt att ”ny-vintage” tar ett kliv upp i värde..
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Du kan definitivt ha rätt, men sen är det alltid svårt att ha en nykter syn på prisbildningen när orderdjupen är relativt tunna på vintage-sidans finare pjäser (jag har inte tillgång till fin-rummen där pjäserna aldrig kommer ut till offentlig skådning). Kaplans senaste klockkvalié gjorde mig haklös när jag såg vad 14060M’an och 1675’an med fuchia sprang iväg för.. Samtidig inte helt orimligt att ”ny-vintage” tar ett kliv upp i värde..
Jag blev också haklös. Köpte nyligen en fin 16570 polar och såg nu hur ett mkt sämre ex med ganska rund boett och tämligen slut länk gick för 11k mer än jag betalde för 3 veckor sedan.... Rimligt vet jag ej även om jag tycker just 16570 legat orimligt vettigt i pris jämfört med 5siffriga GMT.

Jag har tyvärr inte heller tillgång dit och har egentligen inte koll på din referens, men min magkänsla är att den är betydligt mer värd. Mest baserat på att jag alla dagar i veckan hade köpt den där framför en matt 1675 tex, och de kostar ju mkt nu... ;)

Jag hoppas vi snart får veta värdet. Skulle vara kul att veta ungefär.

Edit. Jag tror denna var ute för 35k gbp nyss. 70tal men inte lika fint skick som din.
https://www.acollectedman.com/colle...201028&utm_medium=social&utm_source=instagram
 

Esquared

Cartier
Jag blev också haklös. Köpte nyligen en fin 16570 polar och såg nu hur ett mkt sämre ex med ganska rund boett och tämligen slut länk gick för 11k mer än jag betalde för 3 veckor sedan.... Rimligt vet jag ej även om jag tycker just 16570 legat orimligt vettigt i pris jämfört med 5siffriga GMT.

Jag har tyvärr inte heller tillgång dit och har egentligen inte koll på din referens, men min magkänsla är att den är betydligt mer värd. Mest baserat på att jag alla dagar i veckan hade köpt den där framför en matt 1675 tex, och de kostar ju mkt nu... ;)

Jag hoppas vi snart får veta värdet. Skulle vara kul att veta ungefär.

Edit. Jag tror denna var ute för 35k gbp nyss. 70tal men inte lika fint skick som din.
https://www.acollectedman.com/colle...201028&utm_medium=social&utm_source=instagram

Indeed man, tycker även jag att den 16570 som såldes gick för hästlängder mer än rimlighetsgränsen (sett till skicket). Just den modellen i tillägg är ju inte speciellt svår att hitta som NOS i den prisklassen som den klubbades för (more/less).

Den där 1655’an (om den vore orörd) inkl. papper och godis är en holy grail om något :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Indeed man, tycker även jag att den 16570 som såldes gick för hästlängder mer än rimlighetsgränsen (sett till skicket). Just den modellen i tillägg är ju inte speciellt svår att hitta som NOS i den prisklassen som den klubbades för (more/less).

Den där 1655’an (om den vore orörd) inkl. papper och godis är en holy grail om något :)
Kan man hitta 16570 med Lugholes NOS för ca 70? Isf vill jag gärna veta var :)
 
Topp