SureJag har dem vara för status och likes.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
SureJag har dem vara för status och likes.![]()
2 inlägg över ditt.
Fast @Mekmek menade ju bara OQ-modellerna.Nu tycker jag allt att du är lite vrång@Bossebäver menar ju bara att det inte nödvändigtvis behöver vara en entusiast som bär en Rolex, även om så självklart kan vara fallet. Gällande Rolex så håller jag faktiskt med då märket är alldeles för välkänt för att enbart eller ens mestadels attrahera entusiaster.
Men självklart varierar det beroende på modell, och om man skulle skriva vintage Rolex skulle slutsatsen bli en annan.
Så trots superentusiaster som @Per och en stor internationell skara samlare och WIS med Rolex som intresse, är min åsikt att en hyfsat modern Rolex är en rätt så dålig "tell" om ägaren är entusiast eller inte![]()
Fast @Mekmek menade ju bara OQ-modellerna.
Om jag tror på fullaste allvar? Självklart, ta en TS som @Per tex, kallar honom för entusiast i allra högsta grad. Mig själv också och jag har fyra stycken, en SubC av praktiska skäl och tre vintage. Så du menar att om man har dyra klockor eller klockor av ett könt märke så kan man inte vara entusiast? I så fall trollar du bara, ute efter att skapa oreda i en seriös tråd. Dåligt.
Jo, men bävern menade att en entusiast inte bär Rolex. Skitprat säger jag. Och som sägs ovan, mitt ex var OQ, inte spritt nya sexsiffriga Rolex. Även om jag anser att en entusiast kan bära även sådana.Nu tycker jag allt att du är lite vrång@Bossebäver menar ju bara att det inte nödvändigtvis behöver vara en entusiast som bär en Rolex, även om så självklart kan vara fallet. Gällande Rolex så håller jag faktiskt med då märket är alldeles för välkänt för att enbart eller ens mestadels attrahera entusiaster.
Men självklart varierar det beroende på modell, och om man skulle skriva vintage Rolex skulle slutsatsen bli en annan.
Så trots superentusiaster som @Per och en stor internationell skara samlare och WIS med Rolex som intresse, är min åsikt att en hyfsat modern Rolex är en rätt så dålig "tell" om ägaren är entusiast eller inte![]()
Jo, men bävern menade att en entusiast inte bär Rolex. Skitprat säger jag. Och som sägs ovan, mitt ex var OQ, inte spritt nya sexsiffriga Rolex. Även om jag anser att en entusiast kan bära även sådana.
Men vad han skrev, ordagrant, var ju att "ingenting med Rolex på tavlan identifierar en entusiast". Det betyder inte att kännare inte kan bära en Rolex utan att ingen rolexmodell är av typen entusiastklocka. Jag håller dock inte med om det pga orsaker som jag postade ovan. Tom Rolex har en del modeller, gamla och nya, som förmodligen bara klockfans skulle köpa och bära. Hur många, förutom @Affe, springer runt med en nyare Milgauss tex, eller en gammal som @Kleiz påpekade?Jo, men bävern menade att en entusiast inte bär Rolex. Skitprat säger jag. Och som sägs ovan, mitt ex var OQ, inte spritt nya sexsiffriga Rolex. Även om jag anser att en entusiast kan bära även sådana.
Nej, jag håller inte heller med om det, därav exemplet OQ (det har nämnts fler modeller och ref ovan).Men vad han skrev, ordagrant, var ju att "ingenting med Rolex på tavlan identifierar en entusiast". Det betyder inte att kännare inte kan bära en Rolex utan att ingen rolexmodell är av typen entusiastklocka. Jag håller dock inte med om det pga orsaker som jag postade ovan. Tom Rolex har en del modeller, gamla och nya, som förmodligen bara klockfans skulle köpa och bära. Hur många, förutom @Affe, springer runt med en nyare Milgauss tex, eller en gammal som @Kleiz påpekade?
Det blir alltid heta känslor när någon uttrycker sig kategoriskt om något, i synnerhet om ett kärt märkeNej, jag håller inte heller med om det, därav exemplet OQ (det har nämnts fler modeller och ref ovan).
Just, och då tog jag som exempel OQ. Jag menar att om det enbart är en statusmarkör man är ute efter, är nog inte OQ försthandsvalet. Då menar bävern att ingenting som det står Rolex på identifierar en entusiast, vilket jag tycker är en kategorisk och svepande kommentar som inte bottnar.Trådens namn är ju "Vilken klocka avslöjar en entusiast" och inte vilken klocka kan en entusiast bära.
Så jag står fast vid att en entusiast självklart kan bära en spritt ny sexsiffrig Rolex, men att det inte på något sätt skulle vara en tell att man ser en entusiast för den sakens skull. Detta av orsaker som jag skrivit ovan, att Rolex är ett alldeles för känt varumärke och en alldeles för stor allmän statusmarkör för att man ska kunna dra en sådan slutsats.
@Kleiz Jag ber om ursäkt för min något skarpa kommentar. Inser att jag ju själv gör samma sak och tolkar @Bossebäver Så sorry för det.
Så är det förstås...Det blir alltid heta känslor när någon uttrycker sig kategoriskt om något, i synnerhet om ett kärt märke![]()
Lite logik som jag lärde mig i första programmeringskursen... här e tankefelet som @Bossebäver å @Clark Kent gör:
P -> Q
Q
_____
P
Enkelt uttryckt så kan Rolex mkt väl va en entusiastklocka typ OQ eller nått annat men d e felaktigt att tro att alla rolex är entusiastklockor.
Okej, fattar inte grejen... tråkig ton mot mig i flera trådar från din sida. Har kanske problem med läsförståelsen då, men uplyss gärna isf för att va dryg....Du har riktiga problem med läsförståelsen. Det jag skriver är EXAKT vad du har kommit fram till.
Okej, fattar inte grejen... tråkig ton mot mig i flera trådar från din sida. Har kanske problem med läsförståelsen då, men uplyss gärna isf för att va dryg....
inte ovidkommande, tycker den summerar ert missförstånd?? jaja min avsikt var iaf inte att va dryg. om du uppfattade som de sä vill jag säga att två fel inte gör ett rätt.Till skillnad mot att försöka skriva mig på näsan med en helt ovidkommande programmeringsformel menar du? Dessutom när du inte ens har läst mina inlägg ordentligt.
Gällande den andra tråden så argumenterar du mot TS om varför han överhuvudtaget har startat sin tråd bara för att du personligen tycker att det prisintervall han har satt är för högt.
Nu var ju inte frågeställningen ”vilka klockor bärs endast av entusiaster”.
Jag tycker gott att vissa av Rolex modeller är typiska entusiastmodeller, t.ex en vintage Milgauss.
Sen kan man ju alltid slänga in den här brandfacklan i elden, se nedan:
![]()
Var befinner du dig @Bossebäver ?![]()
Jo, men bävern menade att en entusiast inte bär Rolex. Skitprat säger jag. Och som sägs ovan, mitt ex var OQ, inte spritt nya sexsiffriga Rolex. Även om jag anser att en entusiast kan bära även sådana.
Lite logik som jag lärde mig i första programmeringskursen... här e tankefelet som @Bossebäver å @Clark Kent gör:
P -> Q
Q
_____
P
Enkelt uttryckt så kan Rolex mkt väl va en entusiastklocka typ OQ eller nått annat men d e felaktigt att tro att alla rolex är entusiastklockor.
Oj, blev fel citerat. Jag menade inte att du begick d felet. bara den andre men tänker inte tagga för d blir bara tjafs. men du såg å höll med om min enkla logik... bra att nån e på huggetJag förstår inte om du bankar huvudet i väggen för att du ser ditt misstag eller för att du fortfarande inte fattar, jag antar det senare.
det är fullt möjligt att vara klockentusiast och bära Rolex men de flesta som bär Rolex är inte klockentusiaster. Många klockentusiaster gillar Rolex, Många Rolexägare är inte klockentusiaster.
Ergo, om man ser en människa mef en Rolex på handleden så kan man inte anta att denne är en entusiast. Detta gäller även en oysterquartz, folk som inte är entusiaster köper dem nämligen bara för att det står Rolex på dem, även om det som du säger förmodligen inte är det första valet.
Nej, men om det identifierar en entusiast så kan man ju anta att den normalt sett bärs av entusiaster. Gällande Rolexgrafen så är jag på den sida som fattat att det är en Rolexentusiast som gjort den...
jag ber dig läsa svaret ovan, mitt ursprungsinlägg och de 2 andra inlägg där jag klargjorde min ståndpunkt.
Vad hjälper logik om man inte kan läsa? Detta är exakt vad jag menar, man kan INTE identifiera en WIS genom att se en Rolex på handleden, även om personen mycket väl kan vara det.
Jag gillar för övrigt Rolex innan avundsjuke-kommentarerna börjar hagla över mig.
”Antar det senare”, ja du verkar anta saker.Jag förstår inte om du bankar huvudet i väggen för att du ser ditt misstag eller för att du fortfarande inte fattar, jag antar det senare.
det är fullt möjligt att vara klockentusiast och bära Rolex men de flesta som bär Rolex är inte klockentusiaster. Många klockentusiaster gillar Rolex, Många Rolexägare är inte klockentusiaster.
Ergo, om man ser en människa mef en Rolex på handleden så kan man inte anta att denne är en entusiast. Detta gäller även en oysterquartz, folk som inte är entusiaster köper dem nämligen bara för att det står Rolex på dem, även om det som du säger förmodligen inte är det första valet.
Nej, men om det identifierar en entusiast så kan man ju anta att den normalt sett bärs av entusiaster. Gällande Rolexgrafen så är jag på den sida som fattat att det är en Rolexentusiast som gjort den...
jag ber dig läsa svaret ovan, mitt ursprungsinlägg och de 2 andra inlägg där jag klargjorde min ståndpunkt.
Vad hjälper logik om man inte kan läsa? Detta är exakt vad jag menar, man kan INTE identifiera en WIS genom att se en Rolex på handleden, även om personen mycket väl kan vara det.
Jag gillar för övrigt Rolex innan avundsjuke-kommentarerna börjar hagla över mig.
”Antar det senare”, ja du verkar anta saker.
”Köper OQ bara för att det står Rolex på den”
Haha, knappast...
Oj, blev fel citerat. Jag menade inte att du begick d felet. bara den andre men tänker inte tagga för d blir bara tjafs. men du såg å höll med om min enkla logik... bra att nån e på hugget
Kul att du frågar (sen är det synd att du inte tror att jag fattar någonting, men det får falla tillbaka på dig); eftersom jag gillar Rolex, är en s k Rolex entusiast, så köpte jag den för att den dels är svår att få tag på (återfinns oftast på entusiastforum), dels har en intressant historia som en udda fågel i Rolex kollektion och slutligen för att den är snygg.Jag verkar anta rätt så jag är rätt nöjd.
Gällande OQ, skulle du köpa en om det inte stod Rolex på den?
Du är en riktig sköning som gnäller över dåligt bemötande men kallar mig för "den andra"...snyggt! Du vet att det kvittar om du taggar mig eller inte, jag får fortfarande notiser i trådar jag har skrivit i.
Oj, blev fel citerat. Jag menade inte att du begick d felet. bara den andre men tänker inte tagga för d blir bara tjafs. men du såg å höll med om min enkla logik... bra att nån e på hugget
När priset överstiger igenkänningsfaktorn.
Exempelvis Lange, Grand Seiko eller micromärken som Laurent Ferrier, FP Journe och Philippe Dufour.
Lägg därtill vintage av högre pris samt precis alla ryska klockor så har man ett hum.
Den där meningen summerar tråden
Det går att applicera detta på vilken hobby som helst!Borde tryckas på en t-shirt!
Intressant tanke... låt oss undersöka den närmare:När priset överstiger igenkänningsfaktorn.
Exempelvis Lange, Grand Seiko eller micromärken som Laurent Ferrier, FP Journe och Philippe Dufour.
Lägg därtill vintage av högre pris samt precis alla ryska klockor så har man ett hum.