• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken Sinn gillar ni bäst?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kvaliten är bra enligt mig, testat flera men aldrig ägt någon. Skulle dock inte alls tveka på en Sinn. Liga skulle jag gissa en bit över Longines, men det är en gissning. Under Omega och Breitling i alla fall.

Det beror så mycket på vad man menar med kvalitet. Sinn gör inte sina egna urverk så om det är en faktor i bilden så sänker det förstås Sinn och höjer Breitling. Sinns vridringar känns också lite väl svajiga jämfört med Breitling så även där tycker jag att Breitling avgår med segern. Men i övrigt tycker jag faktiskt att Sinn slår Breitling på fingrarna i de flesta grenar. Sinns länkar känns mycket mer gedigna och precisa än Breitlings. Reptåligheten är ju också fantatisk på Sinn. Sedan är det ju i och för sig svårt att jämföra eftersom de är så olika typer av klockor; Sinn är så utpräglade toolwatches och har en mycket "enklare" design än de flestea Brattarna. Den enkla designen måste ju dock utföras väldigt väl om det inte ska kännas billigt och jag kan inte se några misstag på mina två Sinn. Så jag placerar Sinn rätt högt kvalitetsmässigt faktiskt.

/Henrik

Det beror så mycket på vad man menar med kvalitet. Sinn gör inte sina egna urverk så om det är en faktor i bilden så sänker det förstås Sinn och höjer Breitling. Sinns vridringar känns också lite väl svajiga jämfört med Breitling så även där tycker jag att Breitling avgår med segern. Men i övrigt tycker jag faktiskt att Sinn slår Breitling på fingrarna i de flesta grenar. Sinns länkar känns mycket mer gedigna och precisa än Breitlings. Reptåligheten är ju också fantatisk på Sinn. Sedan är det ju i och för sig svårt att jämföra eftersom de är så olika typer av klockor; Sinn är så utpräglade toolwatches och har en mycket "enklare" design än de flestea Brattarna. Den enkla designen måste ju dock utföras väldigt väl om det inte ska kännas billigt och jag kan inte se några misstag på mina två Sinn. Så jag placerar Sinn rätt högt kvalitetsmässigt faktiskt.

/Henrik

Jag tycker personligen just länken, pilotlänken på Breitling slår nästan allt annat på marknaden. Helt fantastisk välgjorda och solida. Sedan tycker jag nog finishen på både Omega och Breitling slår Sinn.

Jag tycker personligen just länken, pilotlänken på Breitling slår nästan allt annat på marknaden. Helt fantastisk välgjorda och solida. Sedan tycker jag nog finishen på både Omega och Breitling slår Sinn.

Ja, jag håller med om att pilotlänken är grym, men det är något hos Sinnlänken som bara andas gediget tycker jag. Men det är klart - mycket handlar ju om tycke och smak.

/Henrik

Nu är det dags att damma av denna tråd igen!
Sålde min 757:a för att vi var klara med varandra. När det skedde var jag rätt säker på att det skulle landa en ny i stallet. Och det gjorde det. Dock inte en 104:a som jag nog trodde utan en EZM3. Fortare än jag anade egentligen. Känns spännande. Som vanligt köper man något man inte provat, men den ser ju så jäkla frän ut! Och all den ingenjörskonst de erbjuder är ju alldeles, alldeles..... underbar!
Nu blir det en lång väntan innan den landar, men det blir en bra start på det nya klockåret!
En bild förstås.
IMG_2617_zpsj9qvieza.jpg

Har nu haft min EZM3 en vecka. Mycket trevlig! Sitter perfekt med sina 40mm, ringen gör den ytterligare någon mm större, men den upplevs tämligen liten vilket passar mina armar helt perfekt. Dessutom är den rätt låg så den smiter in under skjortärmen alldeles lagom lätt.
Gången då? Sinn verkar ha bra koll på sina grejer. Den förra 757:an jag hade gick bättre och exaktare än något annat jag haft.
Denna EZM3 går 0sek fel med tavla uppåt och nedåt. +2sek med krona nedåt och -2sek krona uppåt. Fantastiskt bra. Jag undrar om det kan ha med deras argongas och fina oljor att göra. Gången är i det närmaste klanderfri.
Så vilken Sinn gillar jag bäst? EZM3 ligger nära till hands att svara!
20160108_174942.jpg

Har nu haft min EZM3 en vecka. Mycket trevlig! Sitter perfekt med sina 40mm, ringen gör den ytterligare någon mm större, men den upplevs tämligen liten vilket passar mina armar helt perfekt. Dessutom är den rätt låg så den smiter in under skjortärmen alldeles lagom lätt.
Gången då? Sinn verkar ha bra koll på sina grejer. Den förra 757:an jag hade gick bättre och exaktare än något annat jag haft.
Denna EZM3 går 0sek fel med tavla uppåt och nedåt. +2sek med krona nedåt och -2sek krona uppåt. Fantastiskt bra. Jag undrar om det kan ha med deras argongas och fina oljor att göra. Gången är i det närmaste klanderfri.
Så vilken Sinn gillar jag bäst? EZM3 ligger nära till hands att svara!
20160108_174942.jpg
Blir det något läder på den där? Kan inte riktigt avgöra om denna är snyggare än kronografen ezm13...
Grattis till en riktigt snygg klocka hursomhelst :)

Är på jakt efter en begagnad EZM3 och funderar lite på om det går att se på något sätt om gasen är kvar eller om någon öppnat den? Vågar man t.ex. köpa en som ser ut så här? Man ser ju att någon varit där och antagligen försökt öppna den. Känns lite läskigt. Denna såldes av gripenbro tidigare. Kanske är det någon som rentav känner igen den och vet hur det ligger till?
29443254-origpic-76fdca.jpg

Är på jakt efter en begagnad EZM3 och funderar lite på om det går att se på något sätt om gasen är kvar eller om någon öppnat den? Vågar man t.ex. köpa en som ser ut så här? Man ser ju att någon varit där och antagligen försökt öppna den. Känns lite läskigt. Denna såldes av gripenbro tidigare. Kanske är det någon som rentav känner igen den och vet hur det ligger till?

Sitter och kör motorväg och har lite svårt att bildgoogla, men är 96% säker att det är ett litet fönster på boetten och beroende på "gasstatus" skiftar den färg.

Sitter och kör motorväg och har lite svårt att bildgoogla, men är 96% säker att det är ett litet fönster på boetten och beroende på "gasstatus" skiftar den färg.
Jo precis, det är jag medveten om. Men är det alltid så att den skiftar färg om man öppnar den? Tror att färgen skiftar när den suger upp fukt, och öppnar man boetten i en relativt torr miljö så kanske inte det kommer in så mycket fukt.

Det sitter ett "fönster" på motsat sida av kronan ca kl 2. Om det är vitt så ska det var ok. Desto blåare desto sämre. Om jag kommer ihåg rätt.

Edit: såg nu att ni redan avhandlat det.

Jo precis, det är jag medveten om. Men är det alltid så att den skiftar färg om man öppnar den? Tror att färgen skiftar när den suger upp fukt, och öppnar man boetten i en relativt torr miljö så kanske inte det kommer in så mycket fukt.

Tror du har helt rätt, dvs det är ingen indikering på om den är gasfylld eller inte.

Jag var på den här klockan när den låg ute hos Gripenbro. Noterade som du märkena på baksidan och frågade honom om det. Har försökt hitta vår konversation utan att lyckas, men jag vet att han då inte hade en aning om den varit öppnad eller ej. Då det inte fanns några papper på någon service eller garantiåtgärd, så passade jag. Det tycker jag att du ska göra också.

Jag har försökt få respons via diverse sinn-trådar, så varför inte här också.
Och jag har redan varit på @Jesper Fredson ;)

Tanken var först en SS UTC Skydiver men Sinn 103 ST akryl lockar lite mer.
Älskar balansen i designen, stenhårda bandhorn och nålvisare. Storleken är det enda jag skulle kunna vara mindre nöjd med.
Hur som helst, det lutar mot att jag köper ny utan att ha upplevt den i verkligheten, begagnatmarknaden är något snäv för tillfället.

Min handled är drygt 17,5cm.
* Hur bärs den? Hög och liten eller proportionerlig? Är det någon som har samma mått på handleden som kan slänga upp en bild?
* Hur upplevs den på länk och hur är kvalitén?
* Även om det är i alla högsta grad subjektivt, men, är det en klocka man tappar intresse för eller behåller den sin charm? (Begagnatmarknaden kanske är bevis nog)

Jag har försökt få respons via diverse sinn-trådar, så varför inte här också.
Och jag har redan varit på @Jesper Fredson ;)

Tanken var först en SS UTC Skydiver men Sinn 103 ST akryl lockar lite mer.
Älskar balansen i designen, stenhårda bandhorn och nålvisare. Storleken är det enda jag skulle kunna vara mindre nöjd med.
Hur som helst, det lutar mot att jag köper ny utan att ha upplevt den i verkligheten, begagnatmarknaden är något snäv för tillfället.

Min handled är drygt 17,5cm.
* Hur bärs den? Hög och liten eller proportionerlig? Är det någon som har samma mått på handleden som kan slänga upp en bild?
* Hur upplevs den på länk och hur är kvalitén?
* Även om det är i alla högsta grad subjektivt, men, är det en klocka man tappar intresse för eller behåller den sin charm? (Begagnatmarknaden kanske är bevis nog)
Den bär mycket bra. Om du oroar dig för att den ska bära för stort så kan du sluta med det:). Den kommer att sitta prima. Jag ägde den 103 @Jesper Fredson har nu. Mina handleder mäter drygt 16.5 cm och den satt hur bra som helst. Klockan är ju bara 47 mm "lug to lug" så längden är inga problem. Höjden på 15.5 mm kan låta högt men i verkligheten känns den mer som cirka 13 mm hög då plexiglaset är minst 2 mm.

Den funkar på alla sorters band, länk, läder, nato och gummi.

Gillade min som fasen, kommer säkert införskaffa en igen i framtiden. Blev att den fick gå nu bara för att jag var så sugen på att testa en Nomos.
20160225_151504.jpg

20160226_080621.jpg

Den bär mycket bra. Om du oroar dig för att den ska bära för stort så kan du sluta med det:). Den kommer att sitta prima. Jag ägde den 103 @Jesper Fredson har nu. Mina handleder mäter drygt 16.5 cm och den satt hur bra som helst. Klockan är ju bara 47 mm "lug to lug" så längden är inga problem. Höjden på 15.5 mm kan låta högt men i verkligheten känns den mer som cirka 13 mm hög då plexiglaset är minst 2 mm.

Den funkar på alla sorters band, länk, läder, nato och gummi.

Gillade min som fasen, kommer säkert införskaffa en igen i framtiden. Blev att den fick gå nu bara för att jag var så sugen på att testa en Nomos.
20160225_151504.jpg

20160226_080621.jpg

Tack!
Min största klocka idag är nog min PAM328, vill gärna undvika att Sinn 103 känns 'pyttig' med sina 41mm, utan att göra en storleksmässig jämförelse mellan dem två.
Jag slår Erikson Urhandel en signal senare idag, fram till dess får jag jobba på min självövertygelse :)

Någon som har EZM3 och kan uttala sig om lumen? Är nämligen lite missnöjd med lume på min 556i. Tycker att den lyser alldeles för kort tid. Lyser EZM3 fortfarande tillräckligt på morgonkvisten för att kunna avläsa tiden i totalt mörker?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp