• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vill spara pengar i form av fin klocka, behöver Tips!

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Hej! Köpte nyss en sak som jag funderar på att sälja, eftersom den inte används så mycket, och är av sådan typ som läcker pengar i massor ju äldre den blir. Därför funderar jag på att sälja den medan det går, och investera i en klocka medan jag väntar på att pengarna kanske behövs till annat (framtida student)

Tänkte skriva och be om litet tips på vad jag kan leta efter som är fint och håller sitt värde. Tycker om dykare/sportur som gör sig bra på nato! Är inte så mycket för dressklockor.

Prisspannet ligger på 15-20000

Tack, vänliga hälsningar från Valdemar!
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Nej, justdet. Glömde dock bort en viktig detalj, jag tänker begagnat! Och då tror jag väl att det blir annorlunda?
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Ja, så kanske det är. Men 2008 budade min far på en Omega pie pan, som då kostade ca 3000. Nu är den värd mycket mer.

Har tittat bland annat på Breitling Aerospace, omega seamaster professional och Tudor black bay. Finns ju så många märken och modeller, det räcker att jag kan sälja för ungefär samma pris som jag köpte för!
 

JohanRe

Cartier
Ja, så kanske det är. Men 2008 budade min far på en Omega pie pan, som då kostade ca 3000. Nu är den värd mycket mer.

Har tittat bland annat på Breitling Aerospace, omega seamaster professional och Tudor black bay. Finns ju så många märken och modeller, det räcker att jag kan sälja för ungefär samma pris som jag köpte för!

Ja, problemet är att vi inte riktigt kan hjälpa dig med tips om vilka märken och modeller som kommer vara populära om 12år. Det man kan säga idag är de som håller sina andrahandsvärde eller ökar. Och då snackar vi klockor på runt 40tkr och uppåt. Och det är ju inte alla tudor/omega ect som håller värdet lika bra.

I det spannet som du är villig att lägga så skulle jag föreslå att du köper en sjysst Hamilton/Tissot/Certina begagnat och använder som dagligt ur och lägger resterande 15tkr i indexfonder. Ganska osexigt men det är ju det bästa du kan göra om du vill ha en "säker" värdeökning på dina pengar utan ansträngning från din sida.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja, så kanske det är. Men 2008 budade min far på en Omega pie pan, som då kostade ca 3000. Nu är den värd mycket mer.

Har tittat bland annat på Breitling Aerospace, omega seamaster professional och Tudor black bay. Finns ju så många märken och modeller, det räcker att jag kan sälja för ungefär samma pris som jag köpte för!
Som @JohanRe säger, det är helt omöjligt att säga ifall du inte äger en fungerande spåkula.
 

mega

Rolex
Utan kristallkula är det omöjligt att förutspå prisutvecklingen på klockor.
Man kan ju chansa och se på den historiska prisutvecklingen av populära modeller.
Om världen nu går in i en svår ekonomisk recession så lär priset på klockor och andra lyxartiklar störtdyka och kanske aldrig komma upp till dagens nivåer igen.
Eller så blir det helt enkelt väldigt impopulärt med "vanliga gammeldags" klockor.
Om det var pengar som jag inte kunde vara utan så skulle jag aldrig köpa en klocka för dom.
 

BRATTÅS

Cartier
Ja, problemet är att vi inte riktigt kan hjälpa dig med tips om vilka märken och modeller som kommer vara populära om 12år. Det man kan säga idag är de som håller sina andrahandsvärde eller ökar. Och då snackar vi klockor på runt 40tkr och uppåt. Och det är ju inte alla tudor/omega ect som håller värdet lika bra.

I det spannet som du är villig att lägga så skulle jag föreslå att du köper en sjysst Hamilton/Tissot/Certina begagnat och använder som dagligt ur och lägger resterande 15tkr i indexfonder. Ganska osexigt men det är ju det bästa du kan göra om du vill ha en "säker" värdeökning på dina pengar utan ansträngning från din sida.
Skulle det fungera med en 6105 eller en 62Mas i orört skick? :cool:
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Här kommer några i det spannet som eventuellt kommer gå upp, eller kommer hålla sitt värde under åren:

Omega Pie-Pan Constellation G/S ca 12-15tkr
Omega-Constellation-PanPie-GS-001A.jpg.jpg


Omega 2531.80 - 14-25tkr

15738261-6lk0x3yaep73x9ei5646ulql-ExtraLarge.jpg


Omega 2254 - 15-25k

omega-seamaster-2254.50.00.jpg


Fyr/femsiffrig datejust utan länk - 18-30k

2rddipcbk7k31.jpg


Omega Seamaster Automatic i bra skick har nästan dubblerats i pris under senaste 5-6 åren. Innan kunde man klippa en för 2,5-3tkr, nu närmare 5-6tkr. Omöjligt att sia, men det är en klassisk modell som bör hålla sitt pris i rätta förhållanden.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Här kommer några i det spannet som eventuellt kommer gå upp, eller hålla sitt värde under åren:

Omega Pie-Pan Constellation 18k ca 12tkr
Omega-Constellation-PanPie-GS-001A.jpg.jpg


Omega 2531.80 - 14-25tkr

15738261-6lk0x3yaep73x9ei5646ulql-ExtraLarge.jpg


Omega 2254 - 15-25k

omega-seamaster-2254.50.00.jpg


Fyr/femsiffrig datejust utan länk - 18-30k

2rddipcbk7k31.jpg


Omega Seamaster Automatic i bra skick har nästan dubblerats i pris under senaste 5-6 åren. Innan kunde man klippa en för 2,5-3tkr, nu närmare 5-6tkr. Omöjligt att sia, men det är en klassisk modell som bör hålla sitt pris i rätta förhållanden.
Problemet kvarstår, man kan inte förutspå vad som är ’rätta förhållanden’.
 

Tisdag

Cartier
2-Faktor
Tack!

Den här köpte jag för två år sedan, som jag använder nästan varje dag.
20200802_122536.jpg


Tack för de fina tipsen, ska kolla på det!
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Hur tänker du där?

Kjøp en SKX =
  • Tänkte skriva och be om litet tips på vad jag kan leta efter som är fint och håller sitt värde. CHECK.
  • Tycker om dykare/sportur som gör sig bra på nato! CHECK.
  • Är inte så mycket för dressklockor CHECK.
  • ...och investera i en klocka medan jag väntar på att pengarna kanske behövs till annat (framtida student)...15-20000. CHECK=Kjøp en SKX til 2K og sett 13-18000 kroner i aksjerfond
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Kjøp en SKX =
  • Tänkte skriva och be om litet tips på vad jag kan leta efter som är fint och håller sitt värde. CHECK.
  • Tycker om dykare/sportur som gör sig bra på nato! CHECK.
  • Är inte så mycket för dressklockor CHECK.
  • ...och investera i en klocka medan jag väntar på att pengarna kanske behövs till annat (framtida student)...15-20000. CHECK=Kjøp en SKX til 2K og sett 13-18000 kroner i aksjerfond
Tror inte riktigt tanken var att TS skulle köpa för 2 K och sätta resten i en aktiefond men visst.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej! Köpte nyss en sak som jag funderar på att sälja, eftersom den inte används så mycket, och är av sådan typ som läcker pengar i massor ju äldre den blir. Därför funderar jag på att sälja den medan det går, och investera i en klocka medan jag väntar på att pengarna kanske behövs till annat (framtida student)

Tänkte skriva och be om litet tips på vad jag kan leta efter som är fint och håller sitt värde. Tycker om dykare/sportur som gör sig bra på nato! Är inte så mycket för dressklockor.

Prisspannet ligger på 15-20000

Tack, vänliga hälsningar från Valdemar!
Det enda i den situationen om du vill var säker är att inte köpa en klocka du inte har råd att förlora pengarna på. En bra allmän regel. Kanske tråkigt men dock sant. Finns ganska roliga som inte kostar så mycket.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Men nå vet TS det. ;) Glem å kjøpe klokker for investering. Kjøp heller et moderne ur og spar resten av pengene til studentutgfiter. Glem gamle klokker som han må bruke penger på service.
Jag ser inte något problem med att köpa klockor i spekulationssyfte så länge man är beredd på att man kan förlora pengarna och så länge man inte tar för stora ekonomiska risker. Dock ingenting som jag personligen ägnar mig åt.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Jag ser inte något problem med att köpa klockor i spekulationssyfte så länge man är beredd på att man kan förlora pengarna och så länge man inte tar för stora ekonomiska risker. Dock ingenting som jag personligen ägnar mig åt.

TS er vel ung og skal studere - så han/hun bør ikke ta risker i det hele tatt - nå. Det er mitt beste tips.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
TS er vel ung og skal studere - så han/hun bør ikke ta risker i det hele tatt - nå. Det er mitt beste tips.
Vet ingenting om TS ekonomiska situation men det är ju oavsett vad upp till honom själv. Blir inte så intressant tråd om alla bara skriver samma sak, att rådet är att köpa indexfonder. Håller egentligen med dig i sak men kan ändå tycka att det är en intressant diskussion vad för typ av klockor som man i framtiden tror kommer att hålla värdet.
 
Topp