• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Sant, menade mer som svar på Aurums kommentar om att det lät oklokt att buda som jag gör. Inser att det inte framgick på något som helst sätt dock! Ledsen för missförståndet. Kanske ska släppa mitt lilla OT-sidospår och återgå till ämnet. Någon som sett någon schysst auktion de vill tipsa om?

Smått makalöst att Tradera inte kör på ebays plattform och teknik. Hur kan den typen av site gå ner 2017 med de ägarna som de har. Hyfsat bedrövligt. Lokal management är ett skämt.
Agreed! Förstår fortf. inte varför Tradera hamnade i PayPal och inte eBay när splittringen gjordes.. En splittring som gjordes för att man skulle fokusera på sina respektive specialområden..

Agreed! Förstår fortf. inte varför Tradera hamnade i PayPal och inte eBay när splittringen gjordes.. En splittring som gjordes för att man skulle fokusera på sina respektive specialområden..
Tradera borde ha migrerats till ebay redan när de köptes upp. Det finns massor att säga om Tradera men detta är förmodligen inte rätt forum för en sån diskussion.

Kommer att snacka med dom imorgon för en lösning, för oss är den inte avslutad då sajten legat nere.
Bud kom väl in på slutet? Skulle väl inte kännas superkul om man vann den och det sedan ändras dagen därpå. Nog kaos med att den först förlängdes och sedan stoppades.

Intressant att jänkarna kammade noll och att det var någon lokal förmåga som plockade upp den.

IMG_5803.jpg

Bud kom väl in på slutet? Skulle väl inte kännas superkul om man vann den och det sedan ändras dagen därpå. Nog kaos med att den först förlängdes och sedan stoppades.
De som önskat buda har inte kunnat buda. Detta är Traderas sak att lösa och hur de ska göra det, I don't know. Vi har haft ungefär 150 objekt som påverkats ikväll. Med slutpriser långt under det normala. Vi får se var det landar.

De som önskat buda har inte kunnat buda. Detta är Traderas sak att lösa och hur de ska göra det, I don't know. Vi har haft ungefär 150 objekt som påverkats ikväll. Med slutpriser långt under det normala. Vi får se var det landar.
Ni borde ha lagt den på ett riktigt auktionshus. :)

Vi diskuterade det i en annan tråd. Självklart tråkigt med teknikstrul men då hade ni iaf sluppit denna typ av problem. För all del en freak accident så absolut inget som kunde ha förutsetts

Spännande att se hur Tradera fixar det. Hade jag ropat hem den så hade jag blivit upprörd om jag inte fått den för det klubbade priset. Intressant kuriosa är att jag kunde följa auktionen med en minut kvar från ett flygplans-wifi.

Vi diskuterade det i en annan tråd. Självklart tråkigt med teknikstrul men då hade ni iaf sluppit denna typ av problem. För all del en freak accident så absolut inget som kunde ha förutsetts

Spännande att se hur Tradera fixar det. Hade jag ropat hem den så hade jag blivit upprörd om jag inte fått den för det klubbade priset. Intressant kuriosa är att jag kunde följa auktionen med en minut kvar från ett flygplans-wifi.
Tradera är den plattform vi använder och jag hade såklart hoppats på att slippa strul. Nu blev inte bara klockan drabbad utan även 150 andra objekt från oss, innebär det att vi, för att slippa strul, ska lägga våra 18-20,000 objekt per år någon annanstans, i sånt fall var?

Jag hade två flikar med klockannonsen öppna, kunde se hur auktionen räknades ned från 12min till 0 på den ena men utan att summan ändrades. På den andra fliken uppdaterade jag när det var 3min kvar för jag började ana att nått var fel och den stod bara och laddade. Laddade om igen och fick Gateway 500 error eller nått i den stilen..

Vi får se hur tradera löser det, självklart håller jag med, att som köpare skulle man bli sne. Men samtidigt, när sajten ligger nere och tradera går ut och bekräftar att man har tekniska problem, så vore det kanske inte helt orimligt att auktionen förlängs. Tråkigt nog är det vi som blir drabbade och måste stå till svars både mot köpare och uppdragsgivare.

Alla drabbas givetvis.

Jag förstår att situationen inte är bra för er med förlorade intäkter och besvikna säljare.

Det skulle dock kännas väldigt konstigt om jag som vinnare imorgon fick ett mail från Tradera som säger att jag är välkommen att fortsätta följa min sedan tidigare vunna auktion. De som inte hann bjuda hade trots allt kunnat kasta in sina maxbud långt tidigare.

Tradera är i en knivig sits. Jag hade köpt läget om den fortsatt vara öppen iom den förlängdes i princip direkt efter avslut. Att återigen öppna den imorgon skulle däremot inte kännas fair.

För er och Tradera så väntar nog en jobbig morgondag. Ni är knappast de enda som är påverkade. För oss som bara följer det så är det halvintressant att följa så att man vet om man ska våga köpa/sälja på Tradera i framtiden.

Jag anser att Tradera borde kompensera både vinnarna av auktioner men framförallt ALLA säljare. Jag kommer inte skicka ut en vara innan Tradera återkommit med svar ang. hur detta löses på bästa sätt. Jag förlorade ca 2-3000kr vilket är förhållandevis lite jämfört med andra. Likväl är det inte acceptabelt då jag inte tänker gå minus p ga Traderas snåla jävla serverlösningar eller vad som nu är problemen. Jag har påtalat div. brister i åratal utan gehör så jag är faktiskt riktigt förbannad idag.

Jag ursäktar mig i förhand för mina ordval i kommande meningar så gillar du inte svärord så titta bort NU!

Men vilka jävla horor dom är på tradera, dessa är svaren jag fick i chatten efter 40 min väntetid:

Jättebra att du hör av dig idag! Det stämmer, vi upplevde problem med sajten igår och mellan 21 och 22 låg sajten nere. Vi har försökt för fullt att flytta fram alla berörda annonserna, men dessvärre har de tekniska problemen på sajten även kommit att påverka våra interna system vilket har orsakat bekymmer med att flytta fram annonserna som vi eftersträvat. Vi håller på att utreda vad som skett och hur vi kan arbeta med detta. Vi beklagar verkligen det som har inträffat och hoppas givetvis att detta inte ska komma att kunna ske igen! Vi kommer att ta bort alla säljares provisionsavgifter, så att ni inte behöver betala för dessa!

Jag förstår absolut och det är verkligen beklagligt och tråkigt! Vi jobbar ständigt för att sajten ska fungera som den ska, då det givetvis ligger vi vårt största intresse. Dessvärre, sker det ibland saker som inte ens vi har möjlighet att styra över och då får vi satsa på att lösa det vidare på bästa vis! Jag håller tummarna för att allt kommer att rulla på fint och precis som det ska nu framöver!

Vi ser väldigt allvarligt på det hela vi håller för närvarande interna samtal kring hur vi kan fortgå i detta läge. I nuläget har jag inte möjlighet att ge mer information om det hela, men rekommenderar att hålla utkik på våra infohkanaler (http://info.tradera.com/ och Facebook)

Dom tar alltså i princip inget ansvar för sina misstag och uppmanar mig att skicka ut alla vinster även om dom såldes nästintill gratis. FUCK NO!

Jag hoppas och vill uppmana alla er säljare som gått med förlust men även er köpare som kommer få problem på olika håll kommer att kontakta tradera och visa ert missnöje.

Tekniska problem drabbar ibland både Tradera och E-bay, huvudsaken är att man blir kompenserad eller att auktionerna flyttas fram. Ni som blivit drabbade berätta gärna hur det löser sig.

Ni som blivit drabbade och inte fått auktionen framflyttad; jag anser att ni med hänvisning till Traderas eget meddelande har rätt att starta om auktionen eftersom budgivning på grund av tekniska problem inte kunnat ske och att auktionen inte genomförts på korrekt sätt. Hänvisa till detta...
Skärmavbild 2017-08-28 kl. 11.35.10.jpg

Ni som blivit drabbade och inte fått auktionen framflyttad; jag anser att ni med hänvisning till Traderas eget meddelande har rätt att starta om auktionen eftersom budgivning på grund av tekniska problem inte kunnat ske och att auktionen inte genomförts på korrekt sätt. Hänvisa till detta...
Skärmavbild 2017-08-28 kl. 11.35.10.jpg
Det här kommer bli intressant!!! Är det någon här som fått sina annonser framflyttade?

Tycker att det är märkligt att man inte flyttade fram auktionen 24 timmar, så som har skett tidigare.
Man gjorde ursprungligen det med Heuern som gick ut kl21.01. Sedan ändrades den tillbaka till Avslutad.

Självklart så påverkades säkert budgivningen men det fanns fler än ett bud som faktiskt kom in i slutminuterna så helt nere var det inte. Jag kunde också följa auktionen på slutet så för iaf mig så var det inget fel förutom att sajten eventuellt var långsam.

En site som Tradera borde självklart aldrig gå ner. De borde dock per automatik stänga för bud och p

Man gjorde ursprungligen det med Heuern som gick ut kl21.01. Sedan ändrades den tillbaka till Avslutad.

Självklart så påverkades säkert budgivningen men det fanns fler än ett bud som faktiskt kom in i slutminuterna så helt nere var det inte. Jag kunde också följa auktionen på slutet så för iaf mig så var det inget fel förutom att sajten eventuellt var långsam.
Följde aktionen på mobilen och för mig stod den som avslutad kl 21.01 med ett pris på 90300 kr. För att en stund senare vara aktiv med ett bud på 105100 kr och ytterligare en stund senare var den avslutar och det vinande budet blev också 105100 kr. Skumt detta!

En site som Tradera borde självklart aldrig gå ner. De borde dock per automatik stänga för bud och p

Jag har varit i kontakt med budgivarna på Heuern och ingen är direkt nöjd. Det sista budet jag kunde se själv var 70.100kr och sedan var det dött för att senare mötas av att den är avslutad på 105.100kr och sedan förlängd med 24h för att tillslut vara avslutad igen.. Inväntar traderas lösning på detta. Vi har kunder som redan börjat betala för varor de fått för noll och ingenting och samtal samt mejl från människor som inte kunnat lägga sina bud. Lär bli kaos i några dagar nu är jag rädd. Håller er uppdaterade.

Att dra tillbaka avgifterna som uppgår till typ 100 spänn motsvarar knappast en skälig kompensation för varor som går flera tusen under normalt pris.. Vi får se som sagt.

Jag provade att buda på ett helt annat objekt 45 sec innan Heuern löpte ut. Det tog Tradera 15 sec att uppdatera mitt bud.
Så bud resultaten i går kväll är långt ifrån korrekta tyvärr

Jag har varit i kontakt med budgivarna på Heuern och ingen är direkt nöjd. Det sista budet jag kunde se själv var 70.100kr och sedan var det dött för att senare mötas av att den är avslutad på 105.100kr och sedan förlängd med 24h för att tillslut vara avslutad igen.. Inväntar traderas lösning på detta. Vi har kunder som redan börjat betala för varor de fått för noll och ingenting och samtal samt mejl från människor som inte kunnat lägga sina bud. Lär bli kaos i några dagar nu är jag rädd. Håller er uppdaterade.

Att dra tillbaka avgifterna som uppgår till typ 100 spänn motsvarar knappast en skälig kompensation för varor som går flera tusen under normalt pris.. Vi får se som sagt.
Absolut surt. Jag säger bara att jag såg 105100 med 1min kvar och att den sedan avslutades. Det syns också i budlistan hur det kom in bud först 21.00 och sedan 21.01.

Jag förutsätter att ni skickar klockan till den som vann auktionen såvida inte Tradera sent omsider förlänger den?

Absolut surt. Jag säger bara att jag såg 105100 med 1min kvar och att den sedan avslutades. Det syns också i budlistan hur det kom in bud först 21.00 och sedan 21.01.

Jag förutsätter att ni skickar klockan till den som vann auktionen såvida inte Tradera sent omsider förlänger den?
Värt att tänka på är ju att Tradera är en köpkanal där en varas pris 1 minut innan avslut sällan återspeglar ett verkligt slutpris. Jag (och många med mig) har nog sällan eller aldrig lagt ett bud tidigare än 20-10s innan avslutad auktion.

Värt att tänka på är ju att Tradera är en köpkanal där en varas pris 1 minut innan avslut sällan återspeglar ett verkligt slutpris. Jag (och många med mig) har nog sällan eller aldrig lagt ett bud tidigare än 20-10s innan avslutad auktion.
Vilket uppenbarligen är riskabelt. I detta fall så lades budet för tvåan två timmar innan avslutad auktion. Jag tvivlar på att den köparen tänkt komma tillbaka i sista sekunden.

Jag hade personligen varit galen om jag sålt och det strulat. Mest bara för att man inte vet om man kunnat få mycket mer. Jag hade dock förmodligen varit än galnare om jag suttit med på slutet och budat 105100kr för en klocka och sedan inte fått den utan varit tvungen att buda igen. Inte som att slutpriset var helt off. Vi vet bara inte om det fanns någon potentiell köpare som var villig att lägga mycket mer. Personligen så trodde jag att den skulle stanna någonstans mellan 70-110 så jag ser inget jättedrama i just denna auktion. Hur andra auktioner påverkats vet jag inte.

Vilka förväntningar hade ni på Heuern @Donkii?

Vilket uppenbarligen är riskabelt. I detta fall så lades budet för tvåan två timmar innan avslutad auktion. Jag tvivlar på att den köparen tänkt komma tillbaka i sista sekunden.

Jag hade personligen varit galen om jag sålt och det strulat. Mest bara för att man inte vet om man kunnat få mycket mer. Jag hade dock förmodligen varit än galnare om jag suttit med på slutet och budat 105100kr för en klocka och sedan inte fått den utan varit tvungen att buda igen. Inte som att slutpriset var helt off. Vi vet bara inte om det fanns någon potentiell köpare som var villig att lägga mycket mer. Personligen så trodde jag att den skulle stanna någonstans mellan 70-110 så jag ser inget jättedrama i just denna auktion. Hur andra auktioner påverkats vet jag inte.

Vilka förväntningar hade ni på Heuern @Donkii?

Hurvida den blivit dyrare vet jag inte men de två som var tvåa och trea har hört av sig till oss och menar att de har haft för avsikt att lägga högre bud, om det är sant eller ej, vet ej. Men teknisk sett har budgivaren med 105,100kr det vinnande budet och vi har för avsikt att slutföra affären med honom :)

Hur Tradera löser detta gentemot oss och övriga drabbade återstår att se :)

Hurvida den blivit dyrare vet jag inte men de två som var tvåa och trea har hört av sig till oss och menar att de har haft för avsikt att lägga högre bud, om det är sant eller ej, vet ej. Men teknisk sett har budgivaren med 105,100kr det vinnande budet och vi har för avsikt att slutföra affären med honom :)

Hur Tradera löser detta gentemot oss och övriga drabbade återstår att se :)

Har ni för avsikt att genomföra alla affärer trots deras strul och utan garanti på kompensation? Jag förstår att klockan kan vara farlig att lägga ut igen då vissa kan känna sig lurade men ni bör ju gått miste om tusentals kronor på alla resterande auktioner. Jag gick miste om 2-3k på vad jag anser vara relativt få auktioner och tänker ändå inte acceptera deras "bud" då jag tycker att de frånsäger sig stora delar av ansvaret och hänvisar till sitt regelverk som verkar relativt godtyckligt då det alltid vrids till deras fördel.

Tillbaka
Topp