• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag menar att jag kan väldigt lite om Longines kronografer, men att de brukade vara av god kvalite back in the good ol' days. 13zn har man ju hört talas om men vad är 30ch? Fina verk enligt den här snubben; http://ninanet.net/watches/others13/Mediums/mlongines30ch.html
mlongines30chb01.jpg
mlongines30chm03.jpg


Samtidigt tunt gods, låter nästan som något från Chronograph Swiss. Bara felbedömning från auktionsförrättaren eller snikmodell?
Jag vet inte, kan vara en spännande klocka?
Ser ut som ett fint verk, men inte lika fint som det kan vara såklart. Oklart om godset är så tunt, att det är en Longinesmodell känns givet om man bildgooglar. Ingen lyxmodell från när Longines gjorde de vassaste kronograferna men bättre än mycket.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Jag menar att jag kan väldigt lite om Longines kronografer, men att de brukade vara av god kvalite back in the good ol' days. 13zn har man ju hört talas om men vad är 30ch? Fina verk enligt den här snubben; http://ninanet.net/watches/others13/Mediums/mlongines30ch.html
mlongines30chb01.jpg
mlongines30chm03.jpg


Samtidigt tunt gods, låter nästan som något från Chronograph Swiss. Bara felbedömning från auktionsförrättaren eller snikmodell?
Jag vet inte, kan vara en spännande klocka?
30CH är den uppdaterade uppföljaren till 13ZN , också flyback. Sitter dock oftast i betydligt mer generiska 50-60-tals kronografer. Ofta med ganska tråkiga tavlor/penn&alpha-visare. Många guld på marknaden, betydligt färre i mer eftertraktat stål och oversize. Precis som med 13ZN en brutal flora av hemfixade tavlor, härligt lysande blå-röda i printen osv osv. Denna ser väl ut som ett riktigt ex men i ett rätt ospännande slitet skick?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
sitter man på en bezel är det billigt...
Edit: chanserna att hitta en bezel är väldigt små och kan man leva med klockan som den är så why not. Tycker väl att det kanske var ett högt pris (74.4k med avgifter) med tanke på att jag inte fått min såld
Ok. Förutom att den saknar bezel, vad gör att den är värd hälften av din? För 75k för en bezel känns häftigt även om den är sjukt svår att hitta?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
sitter man på en bezel är det billigt...
Edit: chanserna att hitta en bezel är väldigt små och kan man leva med klockan som den är så why not. Tycker väl att det kanske var ett högt pris (74.4k med avgifter) med tanke på att jag inte fått min såld
Om denna var dyr måste din vara tokdyr? Var väl någon på forumet som fixat en bezel? Eller har jag drömt? Annars får man väl nöja sig med att köra den i krigsläge eller att köra solitt aluminium.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Ok. Förutom att den saknar bezel, vad gör att den är värd hälften av din? För 75k för en bezel känns häftigt även om den är sjukt svår att hitta?
Det är inga större skillnader vad jag kan se men när allt större tyngd läggs på skick och de facto att chanserna är minimala att hitta en bezel så uppstår den prisskillnaden på klockorna och 75k är mycket men finns det något rationellt kvar öht när det kommer till klockor? Jag satte priset på min efter den som såldes på Sothebys (150k) och då anser jag ändå att min är finare:)
Om denna var dyr måste din vara tokdyr? Var väl någon på forumet som fixat en bezel? Eller har jag drömt? Annars får man väl nöja sig med att köra den i krigsläge eller att köra solitt aluminium.
Ja det verkar ju så? Min var aldrig tänkt att vara billig och det är inte så att intresset varit stendött utan bara det att ingen har slagit till ännu. För dyrt krigsläge för mig:D
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Om denna var dyr måste din vara tokdyr? Var väl någon på forumet som fixat en bezel? Eller har jag drömt? Annars får man väl nöja sig med att köra den i krigsläge eller att köra solitt aluminium.

Det är inga större skillnader vad jag kan se men när allt större tyngd läggs på skick och de facto att chanserna är minimala att hitta en bezel så uppstår den prisskillnaden på klockorna och 75k är mycket men finns det något rationellt kvar öht när det kommer till klockor? Jag satte priset på min efter den som såldes på Sothebys (150k) och då anser jag ändå att min är finare:)

Ja det verkar ju så? Min var aldrig tänkt att vara billig och det är inte så att intresset varit stendött utan bara det att ingen har slagit till ännu. För dyrt krigsläge för mig:D
Fungerar de andra varianternas bezel på den tro? Alltså Tissot Navigator/Rodania/Pontiac m.fl?
 
Topp