• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Norken

Panerai
2-Faktor
Lauritz är ju ett av auktionshusen på Lauritz.com.

Jag har inte haft problem med deras frakt. Däremot är Stockholms Auktionsverks frakt ett skämt
Dåligt paketerat eller? Aldrig utnyttjat frakten själv då jag bor i Stockholm. Tycker de flesta hus har helt ok, auctionnet brukar ju näst intill vara lite overkill :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Dåligt paketerat eller? Aldrig utnyttjat frakten själv då jag bor i Stockholm. Tycker de flesta hus har helt ok, auctionnet brukar ju näst intill vara lite overkill :)
Det är krångligt och dyrt. Man får inte alltid vanlig REK, utan måste hämta själv eller betala svinmycket till ett fraktbolag som hämtar. Har köpt av små "ladugårdsauktionshus" som inte erbjuder frakt, och deras frakt har varit bättre. Då kunde man iaf erbjuda ett par hundringar extra och få det skickat med rek....
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ingen auktion, men tycker den bör uppmärksammas här ändå :)
D85048E8-4854-4AB3-A4A3-1269A16FA03E.jpeg

F91C10DA-8FDB-4DFA-8863-D4520BBF85AA.jpeg

https://omegaforums.net/threads/fs-...cular-now-reduced-to-6800.99389/#post-1303053
 

Cougan

Rolex
2-Faktor
Tycker den ser ut som en billig reklamklocka. MBloggan vid bandet ser nästan hemnasnickrad ut och tavla etc ser väldigt enkel/billig ut. Vad missar jag?
Gissar att denna är tillverkad i ett fåtal ex av juvelerare, och jag reagerar lika som dig. Hur som en yberkonstig/cool/udda skapelse som väl kan appellera på en Mercedes-konnässör/samlare. Hutlöst pris dock.
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Av ren nyfikenhet...
Stämmer det som det står i texten - att man plockade bort vridringen under tjänstgöringen?
Någon särskild anledning isf?
Som jag har förstått det så fanns det ex som vridringen lossnade på under flygning. Och därmed fick man inte använda den(klockan) med ringen monterad. Huruvida detta stämmer och i vilken utsträckning det handlar om, vet jag inte dock. @hejo kanske vet mer konkret?
 
Senast ändrad:

TorNet

Panerai
2-Faktor
Som jag har förstått det så fanns det ex som vridringen lossnade på under flygning. Och därmed fick man inte använda den(klockan) med ringen monterad. Huruvida detta stämmer och i vilken utsträckning det handlar om, vet jag inte dock. @hejo kanske vet mer konkret?
Löst föremål i cockpit innebär att planet av säkerhetsskäl får stå kvar på backen tills föremålet hittats - alltså inte alls bra om bezeln riskerar att lossna. Därmed kanske RAF/RN:s val från samma tid utan (lös) bezel, med fasta bandstift och med bättre skyddade knappar/krona egentligen var ett lämpligare val än svenska flygvapnets. Dessutom hade den större och tydligare visare och subdials.

SZ7cbrd.jpg
 

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Löst föremål i cockpit innebär att planet av säkerhetsskäl får stå kvar på backen tills föremålet hittats - alltså inte alls bra om bezeln riskerar att lossna. Därmed kanske RAF/RN:s val från samma tid utan (lös) bezel, med fasta bandstift och med bättre skyddade knappar/krona egentligen var ett lämpligare val än svenska flygvapnets. Dessutom hade den större och tydligare visare och subdials.

SZ7cbrd.jpg
Naturligtvis, jag är med på att det är klart obra om det flyger runt saker i cockpit. Det var väl mer hur vedertaget det var att klockorna togs ur tjänst som jag undrade/ifrågasatte.
Håller med angående tankarna jämfört med RAF/RN. Jag är dessutom inget superfan av compressorboetten på Viggen mfl utan håller den bezellösa högre:
3FAFFAF8-D632-45CC-88CE-E2C75B12958D.jpeg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Naturligtvis, jag är med på att det är klart obra om det flyger runt saker i cockpit. Det var väl mer hur vedertaget det var att klockorna togs ur tjänst som jag undrade/ifrågasatte.
Håller med angående tankarna jämfört med RAF/RN. Jag är dessutom inget superfan av compressorboetten på Viggen mfl utan håller den bezellösa högre:
3FAFFAF8-D632-45CC-88CE-E2C75B12958D.jpeg
De allra flesta Viggen-Lemaniorna verkar ha bezeln kvar så tror inte att det beordrades att alla skulle plockas bort. Visserligen är det väl tänkbart att de plockades bort och att en del sattes tillbaka igen senare, men i så fall tror jag att en större andel skulle sakna bezel idag.
 
Topp