• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Den här gången fungerade ju tråden perfekt! Fick entusiasten att få upp ögenon för klockan så denne kunde bjuda över eventuella spekulanter... :)
Det jag funderar på här är kanske att det spelar roll vad det är för värde på klockorna. Jag tror att när det kommer till lite dyrare klockor är att det inte är lika farligt att posta här då det inte är en lika stor grupp som kan ligga ute med pengar på samma sätt (om inte det är en klocka man aktivt letar efter). En klocka för 3-5k är troligen svårare att göra ett "klipp" på om den är postad här.

Även om jag knyter näven i fickan när nån tipsar om nånting jag tror mig haft ensam koll på så tycker jag att tråden fyller sitt syfte. Sympatiskt och bra att klockintresserade tipsar andra klockintresserade om intressanta ur.

Men visst kan jag också tycka att det ibland blir lite gnälligt här.
Ett "Stäng trådjäveln" med glimten i ögat när man fått sin spaning tipsad om är inte inkluderat i detta.

Det sagt.
Tycker att ovan name calling var ganska onödig.

För att få tråden på någorlunda rätt spår igen.
Tycker att denna Quartz-Superman var ganska charmig i all sin patina.

s-l1600.jpg

https://www.ebay.com/itm/Yema-Superman-Vintage-Cadran-Tropical-Vintage-Diver/143584872268?hash=item216e53474c:g:i8UAAOSwU8RenFKy&LH_Auction=1
Jag vill gå kurs hos dig i hur man uttrycker sig ödmjukt. Försöker verkligen att vara trevlig och tycker jag sagt flera gånger att jag verkligen unnar köparen fyndet samt att tråden nu hade optimalt utfall, men ändå är det tydligt att vissa tycker jag är oödmjuk och missunsamm.

Personligen tycker jag tips i utlandet är lite annan sak, och har mycket större sannolikhet att få ett positivt utfall.

Äsch då, en del OT nu, kanske en egen tråd? "ska det få finnas tipstråd-tråden". Klart en ogillar tråden om det är cash man letar i varje affär. Klart en gillar tråden om det är tips på klockor en söker men aldrig skulle ha hittat annars. Yeman ska vi väl alla buda på, till beachen i sommar.

Glöm inte att bjuda på denna, den som leder budgivningen är väldigt naiv. Och bara han hittar fynd.

Jag är trött på ditt grin på KS.

(Säkert analogue också)
https://www.sikoauktioner.se/auktion/483193

https://www.pantbanken.se/auktioner...0&offset=0&kontor=&sortering=&listposition=17
auktionsvara_1114665_stort.jpg
Lite små drucken med vinballe som missat hemsläp från Golden Hits? I feel you bro.. Men ring en vän nästa gång istället för att trampa in här som en elefant ;) kram

Nu vill jag verkligen inte förstöra stämningen utan försöka bidra med en liten varning i all välmening (jag kommer inte bjuda). Jag tycker det ser ut som att minst ett bandhorn är böjt. Det ska en del till för att böja ett så kraftigt bandhorn. Jag hade en gång en dykare som hade liknande utseende på bandhornet. Hela boetten var lite skev på den vilket skapade en del problem. Så jag hade iaf bett om fler bilder så man kan avgöra om bandhornen och eventuellt hela boetten är skev.
Screenshot_20200421_221833.jpg

Nu vill jag verkligen inte förstöra stämningen utan försöka bidra med en liten varning i all välmening (jag kommer inte bjuda). Jag tycker det ser ut som att minst ett bandhorn är böjt. Det ska en del till för att böja ett så kraftigt bandhorn. Jag hade en gång en dykare som hade liknande utseende på bandhornet. Hela boetten var lite skev på den vilket skapade en del problem. Så jag hade iaf bett om fler bilder så man kan avgöra om bandhornen och eventuellt hela boetten är skev.
Håller med om att det bandhornet kan vara böjt. Dock en sådan modell (mögel dykare livstilsmarkör), där sådant inte spelar lika stor roll för mig. Den ska inte dykas med utan bara se cool ut på handleden. ;)

Går säkert att böja tillbaka bandhornet ifall det nu är lite skevt.

Håller med om att det bandhornet kan vara böjt. Dock en sådan modell (mögel dykare livstilsmarkör), där sådant inte spelar lika stor roll för mig. Den ska inte dykas med utan bara se cool ut på handleden. ;)

jag har böjt till dykarboetter i ett vanligt skruvstäd.
inga problem

Extremt slitage på boetten, vet inte om jag någonsin sett liknande. Även lysmassan i index ser påverkad ut. Ändå kool, men det ser lite udda ut.

Ja så kan man tycka :)
Dock är det såklart något söm påverkar värdet en hel del och eftersom klockan är värd mycket kan en skev boett/böjt bandhorn Innebära åtskilliga tusen i värde, vilket man isf kanske vill ta med i kalkylen.

Ja så kan man tycka :)
Dock är det såklart något söm påverkar värdet en hel del och eftersom klockan är värd mycket kan en skev boett/böjt bandhorn Innebära åtskilliga tusen i värde, vilket man isf kanske vill ta med i kalkylen.
Absolut, men alla skick har sitt pris. Och just nu är den väl ändå väldigt rimligt prissatt sett till en mindre sliten?!

Absolut, men alla skick har sitt pris. Och just nu är den väl ändå väldigt rimligt prissatt sett till en mindre sliten?!
Precis alla skick har sitt pris, och nuvarande nivå är säkert på fyndstatus oavsett (inte så bra koll på det) men segt om man betalar för ett bättre skick än det man får för att man inte sett den eventuella skadan. Det är ju auktion och innan jag hade lagt mitt maxbud hade jag velat veta. Så det var bara i all välmening ett tips att kontrollera så man inte råkar betala 10k "för mycket".

Precis alla skick har sitt pris, och nuvarande nivå är säkert på fyndstatus oavsett (inte så bra koll på det) men segt om man betalar för ett bättre skick än det man får för att man inte sett den eventuella skadan. Det är ju auktion och innan jag hade lagt mitt maxbud hade jag velat veta. Så det var bara i all välmening ett tips att kontrollera så man inte råkar betala 10k "för mycket".
Det tror jag absolut, skulle se det som fyndstatus även med ett par tiotusentals kronor till?

Jag köper gärna sådana här klockor som är ärligt slitna och använda, dock skulle jag inte vilja betala samma pris som för en näst intill oanvänd klocka (som jag dock inte skulle vilja köpa, då jag känner att den är ointressant). :)

Det tror jag absolut, skulle se det som fyndstatus även med ett par tiotusentals kronor till?

Jag köper gärna sådana här klockor som är ärligt slitna och använda, dock skulle jag inte vilja betala samma pris som för en näst intill oanvänd klocka (som jag dock inte skulle vilja köpa, då jag känner att den är ointressant). :)
Säkert :)
Oavsett om den är värd 40, 60 eller 100 i nuvarande skick tänkte jag bara det var värt att tänka på.

Hahaha fan ta dig ;) måste medge att två av mina roligaste köp har jag fått tack vare tips här.
Även en av mina favoriter köpte du tack vare den här tråden, så jag har åtminstone indirekt dragit nytta av den och lovar därför att försöka hålla igen på gnället den dag jag drabbas av den. Tack även till @Aurum som tipsade! :)
InstaSave.jpg

Funderar på att doppa tårna i vintage-poolen och såg denna som ska gå på auktion, till att börja med, är den gammal nog för att va vintage? För det andra, hur ser denna ut för er mer insatta, ser allt OK ut? https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3703/vara/1635281
vintage, nja. Är ju en ikonisk klocka har en själv från 1992. Så beroende på pris/skick är det en pålitlig pjäs, men finns ju roligare och mer prisvärda vintageklockor att köpa. GMT har ju haft en prisuppgång den senaste tiden, som enligt mig känns lite to much.

Funderar på att doppa tårna i vintage-poolen och såg denna som ska gå på auktion, till att börja med, är den gammal nog för att va vintage? För det andra, hur ser denna ut för er mer insatta, ser allt OK ut? https://www.kaplans.se/sv/auktioner/3703/vara/1635281
Helt rätt att doppa tårna i vintage!
Finns ingen tydlig definition av vintage. Jag personligen tycker vintage primärt är "omodernt", vilket gör att en sportstålRolex med safir och ej applicerad lume (minns ej vad de indexen heter) inte är vintage för mig. För mig är det snarare en modern klocka som är ett trevligare och mer prisvärt alternativ till 6siffriga dito.

Är verkligen inte så duktig på 5siffriga Rollar men klockan i sig ser väl ut att vara i fint skick och jag tror Kaplans har koll på att delarna stämmer. Länken är nyare men det står ju. (Kanske känns rimligt att insert och krona är bytt när länken byttes? Men det kanske inte skiljer sig mellan 92 och 2010?)

Vill hu ha en trevlig modern SportRolex är nog detta en fin kandidat men om du vill prova vintage "på riktigt" rekommenderar jag att du köper något annat. Kanske en gammal dykare? Då kan du doppa tårna utan att det kostar 100k och du får faktiskt känna på vintage som kommer kännas väldigt annorlunda den där klockan som kommer kännas modern.

Finns ingen tydlig definition av vintage. Jag personligen tycker vintage primärt är "omodernt", vilket gör att en sportstålRolex med safir och ej applicerad lume (minns ej vad de indexen heter) inte är vintage för mig. För mig är det snarare en modern klocka som är ett trevligare och mer prisvärt alternativ till 6siffriga dito.

Är verkligen inte så duktig på 5siffriga Rollar men klockan i sig ser väl ut att vara i fint skick och jag tror Kaplans har koll på att delarna stämmer. Länken är nyare men det står ju. (Kanske känns rimligt att insert och krona är bytt när länken byttes? Men det kanske inte skiljer sig mellan 92 och 2010?)

Vill hu ha en trevlig modern SportRolex är nog detta en fin kandidat men om du vill prova vintage "på riktigt" rekommenderar jag att du köper något annat. Kanske en gammal dykare? Då kan du doppa tårna utan att det kostar 100k och du får faktiskt känna på vintage som kommer kännas väldigt annorlunda den där klockan som kommer kännas modern.
+1 :)

+1 klok som en bok!

+1 och är det tvunget att vara Rolex så bör man nog leta efter något med åtminstone plexi eller målade index(helst både ock) istället för för att det ska kännas vintage.

Tillbaka
Topp