• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Nivada Dephtmaster med Pacman-tavla. Fel krona men grym bezel och tavla. Zacke.
https://www.ebay.com/itm/184258049260
2140B069-C97E-4437-819B-80E341C60B5E.jpeg
Den här avslutades i morse, och ja la ett bud mest för skojs skull. Till min stora förvåning var det ingen annan som budade, så jag fick den till utgångspris. Kronan är bytt, men är det någon annan som har uppmärksammat något annat uppenbart fel med den? Jag försökte lägga förhandsbud som var avsevärt högre än vad jag nu fick den för, som köparen nekat, så han måste trott att han skulle få mer för den? Lite förvirrad, och osäker på om jag gjort en bra eller dålig affär.

Den här avslutades i morse, och ja la ett bud mest för skojs skull. Till min stora förvåning var det ingen annan som budade, så jag fick den till utgångspris. Kronan är bytt, men är det någon annan som har uppmärksammat något annat uppenbart fel med den? Jag försökte lägga förhandsbud som var avsevärt högre än vad jag nu fick den för, som köparen nekat, så han måste trott att han skulle få mer för den? Lite förvirrad, och osäker på om jag gjort en bra eller dålig affär.
Konstigt. Jag kunde inte bjuda pga att fraktalternativ inte fanns...

Hur som. Grattis!

Då känner jag mig försiktigt optimistisk. Trodde jag som nybörjare gått på en nit och missat något helt uppenbart och därmed kastat 20 lax i sjön...

Glöm inte moms+tull.. Om du inte får han att dra ned värdet
Jag tänkte faktiskt att han skulle få skicka klockan till adressen i USA, och att den får komma hem till Sverige nästa gång någon reser dit för att slippa moms och tull. Det kan ju ta lite tid i dessa tider dock.
Alternativet skulle ju vara att be min väns släkting skicka den, och skriva ett lägre värde på paketet. Lite nervös att den skulle försvinna på vägen bara.

Kul, grattis! Den ser jättefin ut.

Det är bra klockor med helt eget designspråk. Tyvärr är andrahandsvärdet lågt idag, men det är ju bra om man vill köpa. Får du den för under 15 är det nog ett ok köp.
Blev inget köp då timingen var lite dålig för mig. Senast jag såg låg budet på 1200 euro. Lägger den dock på listan av klockor som är intressanta ifall vi skulle springa på varandra igen någon gång i framtiden.

Alltid något så speciellt med ur från perioden kring andra världskriget. Sammanhanget har en viss vikt... eller så är jag en nörd för militärhistoria.

Det är en grym klocka. Men blir ofta så förvånad över skillnaderna i värderingarna mellan auktionshusen på auctionnet. Någon annanstans skulle den kunna ha värderats till 1500kr och det hade blivit samma som med den lite luggslitna Speedyn.

Alltid något så speciellt med ur från perioden kring andra världskriget. Sammanhanget har en viss vikt... eller så är jag en nörd för militärhistoria.
Det finns massor av klockor för småpengar ute på marknaden från denna tid, så det är inte det som driver upp priset/värderingen. Denna har dessutom ingen militäranknytning, mer än att stilen är snarlik vissa dåtida militära klockor.
Lite oväntat att se en så hög värdering på en typ av ur som skulle kunnat flyga under radarn. Tror ni den blir såld?
https://auctionet.com/1321539-tre-tacche-1939
Vi har diskuterat Tre Tacche/Sei Tacche sönder vid flertalet häftiga diskussioner. Det som är kontentan är att det är den ”stora” (35mm) Tre Tacche med step case som är den eftersökta och hypade modellen. Sedan har andra åkt snålskjuts på hypen (även om klockorna i sig har många bra kvalitéer).
Nu ser visserligen denna ut att ha step case, men den är likväl bara 31mm och i dagsläget skulle jag säga 40 000kr är hästlängder för mycket för denna. Redan bjudna 8000kr anser jag är mycket.

Det finns massor av klockor för småpengar ute på marknaden från denna tid, så det är inte det som driver upp priset/värderingen. Denna har dessutom ingen militäranknytning, mer än att stilen är snarlik vissa dåtida militära klockor.

Vi har diskuterat Tre Tacche/Sei Tacche sönder vid flertalet häftiga diskussioner. Det som är kontentan är att det är den ”stora” (35mm) Tre Tacche med step case som är den eftersökta och hypade modellen. Sedan har andra åkt snålskjuts på hypen. Nu ser visserligen denna ut att ha step case, men den är likväl bara 31mm och i dagsläget skulle jag säga 40 000kr är hästlängder för mycket för denna. Redan bjudna 8000kr tycker jag är mycket.

Jag hörde talas om de s k Tacche-modellerna relativt nyligen, så det är nytt för mig. Väldigt intressant dock och en ganska smal nisch förmodar jag. En annan hajar ju onekligen till och blir nyfiken när man ser 40k-värderingen på den här typen av anspråkslösa ur.

Senast ändrad:
Jag hörde talas om de s k Tacche-modellerna relativt nyligen, så det är nytt för mig. Väldigt intressant dock och en ganska smal nish förmodar jag. En annan hajar ju onekligen till och blir nyfiken när man ser 40k-värderingen på den här typen av anspråkslösa ur.
Ja det är nog en smal nisch. Det är väl italienarna som har varit mest intresserade av dem. Jag har själv en lite större Tre Tache som jag talade med ett av de större auktionshusen om att eventuellt sälja, men de svarade ärligt off the record att de inte trodde att de kunde nå ut till rätt målgrupp.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp