Det här är möjligtvis lite off-topic eftersom jag inte ger ett tips utan snarare behöver ett tips/råd. Moderator får ändra i så fall.
Det är så att jag har trevligt gammalt brittiskt fickur (Sir John Bennett) - som jag nu ska avyttra.
Min fråga är nu om någon har sålt via
Christies, Sothebys eller
Phillipps? Krasst sett är jag såklart intresserad av att få ut ett så högt försäljningspris som möjligt och jag är därför intresserad av att få veta vilka av auktionshusen som är mest träffsäkra i sina värderingar.
Christies har sålt ett exakt likadant ur år 2005 (Perpetual date, Moonphase, Minute repeater) för 36.000 CFH vilket värderades till 20.000 CFH. De sålde också ett något mer avancerat ur år 2013 (Quarter Repeater iställer för Minute Repeater) men i övrigt samma märke (Sir John Bennett), boett-tillverkare (Frederick Thoms), urtaveltillverkare (glömt namnet nu) och de som gjort urverket är
Audemars Piguet. Vid sistnämnda försäljningen låg värderingen på 100.000 USD men såldes för 269.000 USD.
Min klocka saknar en visare och ska dessutom gås igenom innan försäljningen. Är det något övrigt ni tycker att jag ska tänka på? Jag tar gärna emot PM om ni hellre vill det än posta här.
Bifogar bilderna på försäljning 1 (år 2005), 2 )år 2013) resp. bild på min klocka (saknad visare plus bild på urverk).
Mvh
/Almen