@Empa @Strindberg @fc2 @Aurum med flera.
Lite uppdatering...
För det första kan jag väl säga att jag såg uret på en auktionssida och köpte det därifrån. Grejen är att jag gillar särskilt klockor med månfas. (Jag har en äldre Pierce med månfas som jag använder en del. Men vill inte spamma denna tråd eftersom den egentligen handlar om auktioner, så jag gör en uppdatering och postar i en annan tråd istället -
https://klocksnack.se/threads/pierce-tråd.123395/page-2#post-3618726) Det är liksom något ursprungligt med just att mäta tiden med just månen och att man sedan fört över de sättet att mäta tips i 'moderna' klockor tycker jag på något sätt är rätt häftigt.
Nåväl - jag satt och surfade runt på en massa auktionssidor och såg den här klockan. (Jag har ju något fel i skallen - frun kallar det för "Gjutjärnsminne = all skit fastnar" tvärtemot Teflonminne där man inte kommer ihåg någonting.) Då jag visste att jag hade sett något liknande och började leta och såg att Christies sålt två liknande ur (som nu visar sig ha varit mer komplicerade än mitt), upptäckte att den firman jag såg klockan på hade undervärderat den och bjöd. Dessvärre var vi två stycken som upptäckt att den var undervärderat annars hade jag gjort ett kanonfynd om den gått för uthångspriset. Nu spräckte jag tyvärr min egen gräns...
Det blir lätt så när man budar via nätet och "måste ha" djävulen blir för mäktig.
Har idag i alla fall varit hos Tidlösa Ur i Uppsala där Robert fått titta på den där att se vad som behöver göras. Robert har ju undervisat på Urmakeriskolan och har mästarbrev. (Han har ju fixat med andra klockor jag haft och jag kan verkligen rekommendera honom. Ytterst proffsig!) Förutom att han jobbat både hos Omega och Rob Engström.
Han gillade också verkligen klockan men enligt hans uppfattning är det ett engelskt urverk som sitter i och inte Audemars Piguet, även om de som jag tidigare refererat till enligt Christies ju var Audemars Piguet. Han ska forska lite vidare eftersom han inte är 100% säker.
Enligt honom är funktionen med Perpetual Calendar minst lika komplicerad och avancerad som en minute repeater (nu visar det sig ju att min klocka inte har minute repeater tyvärr - det var min missuppfattning) och skulle han skruva på och göra i ordning min klocka (väntar på ungefärlig offert) så kommer den att bli det mest avancerade han skruvat med. Tidigare har han gjort i ordning quarter repeater. Så det känns ju också kul att en yrkesman både gillar den och är intresserad av att ordna till den i toppskick.
Det jag väl mest bävar för är att det inte bara kommer att kosta mig skjortan, utan även brallor och kalsonger att få den i ordning gjord...
Och eftersom jag ju redan spräckt min budget redan vid inköpet står jag nu med ett delikat problem... Vad ska jag göra
?
Hälsningar
/Almen