• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Startar man kronografen med stora kronan? Båda de andra har väl en knapp/slider mer än din har?
Stora kronan används i alla fall för att öppna locket till klockan. Det känns i knappen lite som att det finns ett motstånd halvvägs också, men jag vet inte hur man startar kronografen eftersom urverket är helt dött.

Och det kom inte med någon instruktionsbok... 😉😁😁

Jag tycker också att det här med ditt ur är spännande, @Almen !
Har du möjlighet att ta fler bilder av verket ”ut mot kanten”, helst in under boettkanten vid balanshjulet? Gärna makro, testa med en vanlig ögonlupp över mobilobjektivet, det fungerar oväntat bra.

Ommålad, va? Loggan ser både sne och fel ut. :)
Den här var väl lite trevlig ändå:
12196695_fullsize.jpg

https://www.bukowskis.com/sv/lots/1279392-heuer-one-button-armbandsur-32-mm

Min gissning är att man tryckt om delen med brequetsiffrorna vid ett senare tillfälle, därav den beiga tonen och de mycket svarta indexen i förhållande till de bleka partierna. Man har också slarvat med avståndet mellan loggan och siffrorna i den vevan - bläcket ser ut att ha spillt över (syns även på subtavlorna vid 10 och 4). Hela tavlan bör ha haft samma matta ton som inner- och ytterringen med den gröna texten, som ser ut att vara i original.

Visarna är fel, förutom sekunderna, liksom kronan. Ref. 2403.

Synd, det förtar tyvärr lite för mycket.

Senast ändrad:
Min gissning är att man tryckt delen med brequetsiffrorna vid ett senare tillfälle, därav den beiga tonen och de mycket svarta indexen i förhållande till de bleka partierna. Man har också slarvat med avståndet mellan loggan och siffrorna i den vevan - bläcket ser ut att ha spillt över (syns även på subtavlorna vid 10 och 4). Hela tavlan bör ha haft samma matta ton som inner- och ytterringen, samt den gröna texten, som ser ut att vara i original.

Visarna är fel, förutom sekunderna, liksom kronan. Ref. 2403.

Synd, det förtar tyvärr lite för mycket.
Tack för insiktsfull analys som låter fullt rimlig! 👍

All kunskap som finns här på forumet är imponerande och otroligt användbar, tack för att ni finns! 🤗

@Empa @Strindberg @fc2 @Aurum med flera. 🙂

Lite uppdatering...
För det första kan jag väl säga att jag såg uret på en auktionssida och köpte det därifrån. Grejen är att jag gillar särskilt klockor med månfas. (Jag har en äldre Pierce med månfas som jag använder en del. Men vill inte spamma denna tråd eftersom den egentligen handlar om auktioner, så jag gör en uppdatering och postar i en annan tråd istället - https://klocksnack.se/threads/pierce-tråd.123395/page-2#post-3618726) Det är liksom något ursprungligt med just att mäta tiden med just månen och att man sedan fört över de sättet att mäta tips i 'moderna' klockor tycker jag på något sätt är rätt häftigt.

Nåväl - jag satt och surfade runt på en massa auktionssidor och såg den här klockan. (Jag har ju något fel i skallen - frun kallar det för "Gjutjärnsminne = all skit fastnar" tvärtemot Teflonminne där man inte kommer ihåg någonting.) Då jag visste att jag hade sett något liknande och började leta och såg att Christies sålt två liknande ur (som nu visar sig ha varit mer komplicerade än mitt), upptäckte att den firman jag såg klockan på hade undervärderat den och bjöd. Dessvärre var vi två stycken som upptäckt att den var undervärderat annars hade jag gjort ett kanonfynd om den gått för uthångspriset. Nu spräckte jag tyvärr min egen gräns... 🙈
Det blir lätt så när man budar via nätet och "måste ha" djävulen blir för mäktig. 🙈🙈

Har idag i alla fall varit hos Tidlösa Ur i Uppsala där Robert fått titta på den där att se vad som behöver göras. Robert har ju undervisat på Urmakeriskolan och har mästarbrev. (Han har ju fixat med andra klockor jag haft och jag kan verkligen rekommendera honom. Ytterst proffsig!) Förutom att han jobbat både hos Omega och Rob Engström.
Han gillade också verkligen klockan men enligt hans uppfattning är det ett engelskt urverk som sitter i och inte Audemars Piguet, även om de som jag tidigare refererat till enligt Christies ju var Audemars Piguet. Han ska forska lite vidare eftersom han inte är 100% säker.
Enligt honom är funktionen med Perpetual Calendar minst lika komplicerad och avancerad som en minute repeater (nu visar det sig ju att min klocka inte har minute repeater tyvärr - det var min missuppfattning) och skulle han skruva på och göra i ordning min klocka (väntar på ungefärlig offert) så kommer den att bli det mest avancerade han skruvat med. Tidigare har han gjort i ordning quarter repeater. Så det känns ju också kul att en yrkesman både gillar den och är intresserad av att ordna till den i toppskick. 🙂

Det jag väl mest bävar för är att det inte bara kommer att kosta mig skjortan, utan även brallor och kalsonger att få den i ordning gjord... 😁🙈🙈

Och eftersom jag ju redan spräckt min budget redan vid inköpet står jag nu med ett delikat problem... Vad ska jag göra 😯😯🙈🙈?

Hälsningar
/Almen

Senast ändrad:
@Almen Det är bara att köra, du är för djupt nere i kaninhålet nu. Jag har själv varit där och vänt men aldrig ångrat mig. ;)

Kul att höra att Robert fått kika på den. Då kommer du få bra input. Fortsätt återkoppla!

Lite uppdatering...
För det första kan jag väl säga att jag såg uret på en auktionssida och köpte det därifrån. Grejen är att jag gillar särskilt klockor med månfas. (Jag har en äldre Pierce med månfas som jag använder en del. Men vill inte spamma denna tråd eftersom den egentligen handlar om auktioner, så jag gör en uppdatering och postar i en annan tråd istället - https://klocksnack.se/threads/pierce-tråd.123395/page-2#post-3618726) Det är liksom något ursprungligt med just att mäta tiden med just månen och att man sedan fört över de sättet att mäta tips i 'moderna' klockor tycker jag på något sätt är rätt häftigt.

Nåväl - jag satt och surfade runt på en massa auktionssidor och såg den här klockan. (Jag har ju något fel i skallen - frun kallar det för "Gjutjärnsminne = all skit fastnar" tvärtemot Teflonminne där man inte kommer ihåg någonting.) Då jag visste att jag hade sett något liknande och började leta och såg att Christies sålt två liknande ur (som nu visar sig ha varit mer komplicerade än mitt), upptäckte att den firman jag såg klockan på hade undervärderat den och bjöd. Dessvärre var vi två stycken som upptäckt att den var undervärderat annars hade jag gjort ett kanonfynd om den gått för uthångspriset. Nu spräckte jag tyvärr min egen gräns... 🙈
Det blir lätt så när man budar via nätet och "måste ha" djävulen blir för mäktig. 🙈🙈

Har idag i alla fall varit hos Tidlösa Ur i Uppsala där Robert fått titta på den där att se vad som behöver göras. Robert har ju undervisat på Urmakeriskolan och har mästarbrev. (Han har ju fixat med andra klockor jag haft och jag kan verkligen rekommendera honom. Ytterst proffsig!) Förutom att han jobbat både hos Omega och Rob Engström.
Han gillade också verkligen klockan men enligt hans uppfattning är det ett engelskt urverk som sitter i och inte Audemars Piguet, även om de som jag tidigare refererat till enligt Christies ju var Audemars Piguet. Han ska forska lite vidare eftersom han inte är 100% säker.
Enligt honom är funktionen med Perpetual Calendar minst lika komplicerad och avancerad som en minute repeater (nu visar det sig ju att min klocka inte har minute repeater tyvärr - det var min missuppfattning) och skulle han skruva på och göra i ordning min klocka (väntar på ungefärlig offert) så kommer den att bli det mest avancerade han skruvat med. Tidigare har han gjort i ordning quarter repeater. Så det känns ju också kul att en yrkesman både gillar den och är intresserad av att ordna till den i toppskick. 🙂

Det jag väl mest bävar för är att det inte bara kommer att kosta mig skjortan, utan även brallor och kalsonger att få den i ordning gjord... 😁🙈🙈

Och eftersom jag ju redan spräckt min budget redan vid inköpet står jag nu med ett delikat problem... Vad ska jag göra 😯😯🙈🙈?

Hälsningar
/Almen

Om du köpte i Sverige kan du returnera varan enligt distansköplagen. Jag skulle nog gjort så eftersom fickur verkar vara rätt döda om man ska sälja sedan. Nu är det ett fint sådant men ändå.

Om du köpte i Sverige kan du returnera varan enligt distansköplagen. Jag skulle nog gjort så eftersom fickur verkar vara rätt döda om man ska sälja sedan. Nu är det ett fint sådant men ändå.
Köpt i England...
Samma regler ska egentligen gälla men det finns ett undantag från Distasavtslsgen och det gäller just slagauktioner när det finns folk på plats i lokalen. Tyvärr.

Åh fyf-n, åh fyf-n, åh fyf-n... 🙈🙈😁😁
Berätta @Corgi om ditt kaninhål och det slutade. 😁

Det är väl mer att jag är envis och fäster mig vid saker ibland. Jag tror nog att man kan gå på stora nitar pga okunskap och att ”djävulen” griper tag i en ibland, som du säger. Och ibland kan det nog vara klokt att, som Evki skriver, returnera grejer när det gått lite väl fort. Jag har gjort några överilade köp själv, men egentligen få jag ångrar eftersom de bidrog till kunskap. Läropengar i värsta fall. Gillar man något tillräckligt mycket så räcker det långt.

Själva bezeln skickades till Aldo i Italien för renovering. Så det är samma bezel men med ny uppbyggd "insert". Här är hans hemsida: http://www.milwatchmaker.com/
Jag har inte direkt koll på processen men om jag förstått det rätt så är den först målad med svart, för att sen lägga på de vita detaljerna med tryck (har inte koll på benäningen), vad det verkar. Sen är det ett eller flera lager med transparant material (oklart vad).

Riktigt nöjd med resultatet. Det tog dock 6 månader för bezeln att bli fixad så tog sin tid...
Tidigare så körde han med akryl vid renoveringen

Lite uppdatering...

Hälsningar
/Almen
Äsch, det är ju bara pengar! Vad gör det när man har en grym pryl istället?

Senast ändrad:

Några roliga, men denna omegan var ju dåligt ommålad:
6DAE0FB3-BA32-41F1-ACA5-C30E9634DD39.png

Grymt, uppskattar dina inlägg väldans.

Kan tänka mig gruppmöte av Benrus om någon vill :)

Den här tyckte jag va himla snygg

Har hört lite olika om kvalitet på Mont blanc dock. Ngn med koll?

Tillbaka
Topp