• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Möjligt helena finns här eller att någon gömmer sig i vassen, men denna alpinan skall inte yguld få smälta ner. Verkar tyvärr inte vara applicerade index men ser annars mysig ut.

auktionsvara_1376742_stort.jpg

 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Asså bara en intressefråga, för egen kunskap osv. Men hur vet du att det är ett compressor case?
Designen + att jag vet att lemania tillverkat klockor som fått supercompressor-boetten. Tittar man på bilden från sidan så ser man att boettlocket har den klassiska kantiga oktagonala (eller hur många hörn det nu är) formen.

Ett steg till kan vara att googla referenser. Den här t.ex. där man även ser vilken krona man ska försöka hitta om man vinner auktionen.

 

deddas

Rolex
Designen + att jag vet att lemania tillverkat klockor som fått supercompressor-boetten. Tittar man på bilden från sidan så ser man att boettlocket har den klassiska kantiga oktagonala (eller hur många hörn det nu är) formen.

Ett steg till kan vara att googla referenser. Den här t.ex. där man även ser vilken krona man ska försöka hitta om man vinner auktionen.

Jo, det vet jag med att de gjort. Trodde bara att de inte gjorde så många med kompressorboett. Men tack! Då hajjar jag. 😊
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Designen + att jag vet att lemania tillverkat klockor som fått supercompressor-boetten. Tittar man på bilden från sidan så ser man att boettlocket har den klassiska kantiga oktagonala (eller hur många hörn det nu är) formen.

Ett steg till kan vara att googla referenser. Den här t.ex. där man även ser vilken krona man ska försöka hitta om man vinner auktionen.

Inte alls lika säker på att det är en compressor...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan säkert ha fel, tyckte det såg ut som en kompressor. Finns det lemania med kantigt boettlock som inte är kompressor?

Screenshot_20210909_175927.jpg
Screenshot_20210909_175910.jpg



Edit: jag ser att boetterna inte är identiska med chamfers, lughål och glasring t.ex.
Hittade denna Lemania med liknande baklock, och kan verkligen tänka mig att det finns fler, då det inte är helt ovanligt med dessa kantiga boettlock på klockor från andra märken, som inte är SC.

 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hittade denna Lemania med liknande baklock, och kan verkligen tänka mig att det finns fler, då det inte är helt ovanligt med dessa kantiga boettlock på klockor från andra märken, som inte är SC.

Tror du är helt rätt ute och jag tar tillbaka, jag tror inte att det är en SC.

Oavsett så tror jag det kan bli klurigt att hitta rätt krona och jag tror även det finns en risk att bandhornen är böjda. Kul diskussion dock, tack för det. :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror du är helt rätt ute och jag tar tillbaka, jag tror inte att det är en SC.

Oavsett så tror jag det kan bli klurigt att hitta rätt krona och jag tror även det finns en risk att bandhornen är böjda. Kul diskussion dock, tack för det. :)
Kan ju iofs vara en SC ändå, men tycker även att den ser lite tunn ut i profil. Ja, kul med lite detektivarbete, men nu måste ju nästan någon köpa den, så vi får reda på hur det ligger till :)
 

fc2

Rolex

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Möjligt helena finns här eller att någon gömmer sig i vassen, men denna alpinan skall inte yguld få smälta ner. Verkar tyvärr inte vara applicerade index men ser annars mysig ut.

auktionsvara_1376742_stort.jpg

Kollade också på den där! Maffig guldboett och stilren tavla. Tur att den gick upp lite och förhoppningsvis slipper smältdöden 🙏🏻
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Antar att kronograf-rävarna redan har koll på den här! Spontant tycker jag den känns lite högt värderad med tanke på att det är Landeron och inte Venus. Ingen Breitling-koppling antar jag, eller? Jag tycker den är rätt cool iallafall!

https://www.catawiki.com/en/l/51208...onograph-kal-landeron-42-men-schweden-um-1940
https://www.catawiki.com/en/l/51208...onograph-kal-landeron-42-men-schweden-um-1940

1A7A4BCE-F565-4403-BDE5-5519B29B9161.jpeg
Vart även osåld tidigare i förrförra veckan. Högsta budet då var på 1350 euro
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Vart även osåld tidigare i förrförra veckan. Högsta budet då var på 1350 euro
Tack! Det hade jag missat; då ligger väl marknadsvärdet där någonstans 😎
 

acue

Cartier
Jag kan säkert ha fel, tyckte det såg ut som en kompressor. Finns det lemania med kantigt boettlock som inte är kompressor?

Screenshot_20210909_175927.jpg
Screenshot_20210909_175910.jpg



Edit: jag ser att boetterna inte är identiska med chamfers, lughål och glasring t.ex.

Här döljer sig en fin Lemania, övriga ser inte ut å va mycket att hänga i granen. Man ser någon slags färgskiftning som om det smuts fast osäker på om det är innanför glaset eller inte.


Sen tycker jag auktionen nedan är värd att nämnas i denna tråd. En del roliga grejer!

 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Här döljer sig en fin Lemania, övriga ser inte ut å va mycket att hänga i granen. Man ser någon slags färgskiftning som om det smuts fast osäker på om det är innanför glaset eller inte.


Sen tycker jag auktionen nedan är värd att nämnas i denna tråd. En del roliga grejer!

Den har till och med en egen tråd under diskussion, deras första klockauktion
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Topp