Verkligen, även om jag kan tänka mig att en lemaniamärkt supercompressorkrona inte är det lättaste att komma över.Detta kanske kan vara något för den som är djärv och händig. En lemania utan krona och en oerhört charmig casio och en Timex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Verkligen, även om jag kan tänka mig att en lemaniamärkt supercompressorkrona inte är det lättaste att komma över.Detta kanske kan vara något för den som är djärv och händig. En lemania utan krona och en oerhört charmig casio och en Timex.
Asså bara en intressefråga, för egen kunskap osv. Men hur vet du att det är ett compressor case?Verkligen, även om jag kan tänka mig att en lemaniamärkt supercompressorkrona inte är det lättaste att komma över.
Designen + att jag vet att lemania tillverkat klockor som fått supercompressor-boetten. Tittar man på bilden från sidan så ser man att boettlocket har den klassiska kantiga oktagonala (eller hur många hörn det nu är) formen.Asså bara en intressefråga, för egen kunskap osv. Men hur vet du att det är ett compressor case?
Jo, det vet jag med att de gjort. Trodde bara att de inte gjorde så många med kompressorboett. Men tack! Då hajjar jag.Designen + att jag vet att lemania tillverkat klockor som fått supercompressor-boetten. Tittar man på bilden från sidan så ser man att boettlocket har den klassiska kantiga oktagonala (eller hur många hörn det nu är) formen.
Ett steg till kan vara att googla referenser. Den här t.ex. där man även ser vilken krona man ska försöka hitta om man vinner auktionen.
![]()
Lemania Super Compressor - Antika AS
EPSA cased sports/dress model with small seconds hand. Dated on the inside back cover “6-62”. Also marked “920-62″ and ” Acier Inoxydable” (Stainless steel). So French […]antika.no
Skulle dock vara försiktig med att bjuda allt för högt på den som delades tidigare i tråden. Ser inte bandhornen ut att vara böjda?Jo, det vet jag med att de gjort. Trodde bara att de inte gjorde så många med kompressorboett. Men tack! Då hajjar jag.![]()
Inte alls lika säker på att det är en compressor...Designen + att jag vet att lemania tillverkat klockor som fått supercompressor-boetten. Tittar man på bilden från sidan så ser man att boettlocket har den klassiska kantiga oktagonala (eller hur många hörn det nu är) formen.
Ett steg till kan vara att googla referenser. Den här t.ex. där man även ser vilken krona man ska försöka hitta om man vinner auktionen.
![]()
Lemania Super Compressor - Antika AS
EPSA cased sports/dress model with small seconds hand. Dated on the inside back cover “6-62”. Also marked “920-62″ and ” Acier Inoxydable” (Stainless steel). So French […]antika.no
Jag kan säkert ha fel, tyckte det såg ut som en kompressor. Finns det lemania med kantigt boettlock som inte är kompressor?Inte alls lika säker på att det är en compressor...
Hittade denna Lemania med liknande baklock, och kan verkligen tänka mig att det finns fler, då det inte är helt ovanligt med dessa kantiga boettlock på klockor från andra märken, som inte är SC.Jag kan säkert ha fel, tyckte det såg ut som en kompressor. Finns det lemania med kantigt boettlock som inte är kompressor?
![]()
![]()
Edit: jag ser att boetterna inte är identiska med chamfers, lughål och glasring t.ex.
Tror du är helt rätt ute och jag tar tillbaka, jag tror inte att det är en SC.Hittade denna Lemania med liknande baklock, och kan verkligen tänka mig att det finns fler, då det inte är helt ovanligt med dessa kantiga boettlock på klockor från andra märken, som inte är SC.
![]()
Wat19033 Lemania Calatrava Ref 239/11 Stainless Steel, with Box - Zeppeliner Invest
Lemania Calatrava in Stainless Steel with Textured dial and Rose Gold index manufactured Early 1960´s. Brand: Lemania Case: 36 mm (excluding the original crown) Stainless steel case with steel case back. Caseback has ref no 239/11 on inside. Caseback also have on outside following text “...zeppelinerinvest.com
Kan ju iofs vara en SC ändå, men tycker även att den ser lite tunn ut i profil. Ja, kul med lite detektivarbete, men nu måste ju nästan någon köpa den, så vi får reda på hur det ligger tillTror du är helt rätt ute och jag tar tillbaka, jag tror inte att det är en SC.
Oavsett så tror jag det kan bli klurigt att hitta rätt krona och jag tror även det finns en risk att bandhornen är böjda. Kul diskussion dock, tack för det.![]()
Var inte den ute under deras första auktion i den nya tappningen (för en eller två veckor sen)? Köpare som returnerade?Hej! Vad tror ni om denna? Känns rolig i mina ögon, men osäker på priset.
![]()
Omega, Cosmic, Triple Calendar, armbandsur, 35 mm. - Bukowskis
Bukowskis auktionerwww.bukowskis.com
![]()
Står i beskrivningen.Enligt expert jag känner är det en redial
Krävs väl sedan ett gäng år att den skickas till Omega Schweiz för service då delar inte längre distribueras. Bra att ha i åtanke, betänk alla som klagar över servicepriser på cal. 321 tex.Hej! Vad tror ni om denna? Känns rolig i mina ögon, men osäker på priset.
![]()
Omega, Cosmic, Triple Calendar, armbandsur, 35 mm. - Bukowskis
Bukowskis auktionerwww.bukowskis.com
![]()
Kollade också på den där! Maffig guldboett och stilren tavla. Tur att den gick upp lite och förhoppningsvis slipper smältdödenMöjligt helena finns här eller att någon gömmer sig i vassen, men denna alpinan skall inte yguld få smälta ner. Verkar tyvärr inte vara applicerade index men ser annars mysig ut.
![]()
Visa auktionsvara :: Pantbanken Sverige
www.pantbanken.se
Vart även osåld tidigare i förrförra veckan. Högsta budet då var på 1350 euroAntar att kronograf-rävarna redan har koll på den här! Spontant tycker jag den känns lite högt värderad med tanke på att det är Landeron och inte Venus. Ingen Breitling-koppling antar jag, eller? Jag tycker den är rätt cool iallafall!
https://www.catawiki.com/en/l/51208...onograph-kal-landeron-42-men-schweden-um-1940
https://www.catawiki.com/en/l/51208...onograph-kal-landeron-42-men-schweden-um-1940
![]()
Tack! Det hade jag missat; då ligger väl marknadsvärdet där någonstansVart även osåld tidigare i förrförra veckan. Högsta budet då var på 1350 euro
![]()
Kronometer Stockholm - Schwedische Military Fliegeruhr - Chronograph - Kal. Landeron 42 - Men - Schweden um 1940
Swedish service watch for the military. Kronometer Stockholm Aviator watches are widely sought-after among collector's and connoisseurs. Rare collector's watch by Kronometer - watch for the Swedish army. Year of manufacture of the watch: around 1940 Black so called 'Gilt' dial. Luminous...www.catawiki.com
Står i beskrivningen.![]()
Hehe! Inte emot att det framgår - renoverad behöver väl inte alltid nödvändigtvis betyda ommålad, antar jag.har inte kollat denna runda vet bara att det var så förra - dumhatten på sorry
Jag kan säkert ha fel, tyckte det såg ut som en kompressor. Finns det lemania med kantigt boettlock som inte är kompressor?
![]()
![]()
Edit: jag ser att boetterna inte är identiska med chamfers, lughål och glasring t.ex.
Den har till och med en egen tråd under diskussion, deras första klockauktionHär döljer sig en fin Lemania, övriga ser inte ut å va mycket att hänga i granen. Man ser någon slags färgskiftning som om det smuts fast osäker på om det är innanför glaset eller inte.
![]()
Sen tycker jag auktionen nedan är värd att nämnas i denna tråd. En del roliga grejer!
Ok, det hade jag missat!Den har till och med en egen tråd under diskussion, deras första klockauktion
Inte lätt att hålla reda på allt.Ok, det hade jag missat!
Såg den också. Det var ju ganska knapphändig information.Denna dök upp idag, vägde på att köpa ut men gjorde inte det, den köptes såklart ut.
Omega klockor | Köp & sälj begagnat & oanvänt på Tradera
Köp och sälj Omega klockor enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplatswww.tradera.com