• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Hade för mig att jag sett en till, och mycket riktigt så finns det ytterligare ett exempel! Hängde mycket på Zenith-delen av WatchUSeek ett tag. Jag tror den kan vara riktig trots allt!
811D4446-556D-4C45-9423-69E3108087B0.jpeg
 
Färgen och strukturen ser tokig ut. Skulle kunna vara att den inte har lack, skulle kunna vara omborstad. Kan vara från annan tillverkare än de andra tavlorna från fabrik. Möjligheterna är många men det är väldigt ovanligt att dessa variationer skulle vara naturliga. Varningen från mig kvarstår. Gillar inte heller visarna.
Tänker mest på att färger mm. kan bli så olika beroende på fotokvalitet, utrustning, ljus mm. så på dessa bilder tycker jag det är svårt att göra någon form av detaljerad bedömning med säkerhet. Minutvisaren har du ju helt rätt om, ser ju fel ut.
 
Tänker mest på att färger mm. kan bli så olika beroende på fotokvalitet, utrustning, ljus mm. så på dessa bilder tycker jag det är svårt att göra någon form av detaljerad bedömning med säkerhet. Minutvisaren har du ju helt rätt om, ser ju fel ut.
Intrigen tätnar! Det tredje exemplet (inte samma serienummer) ovan har likadana visare som den på Tradera. Jag hade också förväntat mig en facetterad visare; ser lite för billigt ut för Zenith på den tiden!
 
Intrigen tätnar! Det tredje exemplet (inte samma serienummer) ovan har likadana visare som den på Tradera. Jag hade också förväntat mig en facetterad visare; ser lite för billigt ut för Zenith på den tiden!
Nej? Är annan design men tyckte jag såg liknande på annan klocka. Sekundvisaren har dock inte hålet i mitten av centrumdelen så den känns bytt?

Noterade att den du lade upp ovan ser ut som de andra. Den ser däremot inte heller ut att ha någon klarlack? Eller en annan typ. Trycket är även lite svagt, typ som man tvättat. Så tavlorna verkar inte har så god kvalitet? Men lutar helt klart mer åt att de är rätt nu. Rätt fula dock.
 
Nej? Är annan design men tyckte jag såg liknande på annan klocka. Sekundvisaren har dock inte hålet i mitten av centrumdelen så den känns bytt?

Noterade att den du lade upp ovan ser ut som de andra. Den ser däremot inte heller ut att ha någon klarlack? Eller en annan typ. Trycket är även lite svagt, typ som man tvättat. Så tavlorna verkar inte har så god kvalitet? Men lutar helt klart mer åt att de är rätt nu. Rätt fula dock.
Ja, kanske bara gjordes i en liten serie som inte blev helt lyckad..... Har inte riktigt samma elegans som övriga 2000! Jag har bett om lite närbilder;-)
 
Vet inte om den har nämnts men en liknande finns på bild en bit ner i den här tråden.

 
Vet inte om den har nämnts men en liknande finns på bild en bit ner i den här tråden.

Nej, den hade jag missat! Noterar att forumet där också tyckte den såg atypisk ut och saknar applicerad stjärna. Fyra atypiska då;-)
 
Men där var tavlan i fint skick, där kan jag nästan se charmen med den.
Jag fick lite fler bilder från säljaren på Tradera. Min sammantagna bedömning baserat på detta och analyserna i tråden är att den är korrekt, möjligen med utbytt minutvisare och absolut utbytt sekundvisare. Kronan är som tidigare sagt en rätt ful service-krona. Tack för kunnig och nyfiken diskussion! Nu blev jag tyvärr lite köpsugen! 😳
 
Kanske lite av en stilla undran och tips samtidigt, men vänder mig lite mot beskrivningen av den här klockan.

"Konditionsrapport
Slitage. Anlupen urtavla och visare. Bristningar på lugs samt troligen nedslipade. Fungerade vid katalogiseringstillfället. Ingen funktionsgaranti lämnas."
IMG_3725.jpeg
1685552122388.png

Tror tex inte på "bristningar på lugs".
 

Bilagor

  • 1685552163273.png
    1685552163273.png
    112.2 KB · Visningar: 6
Kanske lite av en stilla undran och tips samtidigt, men vänder mig lite mot beskrivningen av den här klockan.

"Konditionsrapport
Slitage. Anlupen urtavla och visare. Bristningar på lugs samt troligen nedslipade. Fungerade vid katalogiseringstillfället. Ingen funktionsgaranti lämnas."
IMG_3725.jpeg
1685552122388.png

Tror tex inte på "bristningar på lugs".
Spännande! Var finns den?
 
Kanske lite av en stilla undran och tips samtidigt, men vänder mig lite mot beskrivningen av den här klockan.

"Konditionsrapport
Slitage. Anlupen urtavla och visare. Bristningar på lugs samt troligen nedslipade. Fungerade vid katalogiseringstillfället. Ingen funktionsgaranti lämnas."
IMG_3725.jpeg
1685552122388.png

Tror tex inte på "bristningar på lugs".
Mmm, de syftar nog till hur man pressade ihop stålboetter förr.
 
Det är ju inte speciellt jämt snitt så det kan jag förstå. Lätt att missa att stålboetter kunde se ut så här.
Mja, fast jag syftade mer på att det känns osannolikt att varje bandhorn skulle brista så regelbundet eller ja symmetriskt kanske är ett bättre ordval. Kanske finns någon möjlig anledning man vid den utgångspunkten kan föreställa sig som jag i så fall inte känner till
 
Mja, fast jag syftade mer på att det känns osannolikt att varje bandhorn skulle brista så regelbundet eller ja symmetriskt kanske är ett bättre ordval. Kanske finns någon möjlig anledning man vid den utgångspunkten kan föreställa sig som jag i så fall inte känner till
Är lite samma sak som att äldre guldboetter oftare var ihopsvetsade. Tex äldre Cartier Tank hade påsvetsade bandhorn förr. Kan misstas för lagningar idag.
 
Inte direkt ett tips, men jag sprang på nedan 16610 hos Göteborgs Auktionsverk. Den har maxi-tavla och vad jag kan se större visare. Önsketänkte först och trodde det var en Kermit som fått sig en svart bezel, men insåg fort att K-serie (enligt certet) är för tidig och inte korrekt för en Kermit.

Konstigt att man valde maxi-tavlan vid något byte historiskt? Eller någon som skapat en franken Kermit och bytt tillbaka till svart bezel innan auktion kanske?

 
Tycker den här modellen hade något
IMG_6498.jpeg

Trevlig form + skulle ju vara kul att ha en i platina i lådan. Tänker lite på @ANALOGUE när jag tittar på isningen🙂
 
Tillbaka
Topp