• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage - Auktionstipstråden - aktuella auktionstips

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Ett av mina favorit-auktionshus att hålla koll på är Aste Bolaffi. Ärliga beskrivningar av uren och rimliga utropspriser. Har handlat några gånger så jag får den lyxiga katalogen med bud! Extra intressant denna gång är en mycket ovanlig Zenith El Primero i guld med pulsring. Pateken med Borgel-boett är ju inte så dum heller;-)

www.invaluable.com/auction-lot/_C7B4B03A16
www.invaluable.com/auction-lot/_0E648278D2
IMG_9415.jpeg

IMG_9421.jpeg
IMG_9422.jpeg
 
Senast ändrad:

Donkii

Boushh
2-Faktor






 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Udda semivintage som jag inte ens visste existerade. Kool på flera sätt. Ingen aning hur verket fungerar. Ser mekaniskt/automatiskt ut men tydligen laddar rotorn upp ett batteri/ackumulator.
Ovanligt med förstoringsglas på en ”modern” Omega. Bra patina.


IMG_0678.png
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Udda semivintage som jag inte ens visste existerade. Kool på flera sätt. Ingen aning hur verket fungerar. Ser mekaniskt/automatiskt ut men tydligen laddar rotorn upp ett batteri/ackumulator.
Ovanligt med förstoringsglas på en ”modern” Omega. Bra patina.


IMG_0678.png
Inte heller sett denna tidigare.. lite ful men ändå lite coool. Verket, klart udda.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Udda semivintage som jag inte ens visste existerade. Kool på flera sätt. Ingen aning hur verket fungerar. Ser mekaniskt/automatiskt ut men tydligen laddar rotorn upp ett batteri/ackumulator.
Ovanligt med förstoringsglas på en ”modern” Omega. Bra patina.


IMG_0678.png
Verkligen udda! Ser helt fugazi ut vid första påseendet, men ju mer man tittar desto mer Omega-dna ser man…
 

kuma-kun

Audemars
Hej! Tack för upplysningen. Finns det en källa till det, att referensen 6145-8000 har aldrig tillverkats med svart tavla? Tack på förhand. Mvh Richard

Det finns ju inte tonvis med referensliteratur om Seiko som det finns till Rolex t.e.x.
Men man kan säga att det är baskunskap om dom här klockorna, dom svarta och blå fanns inte förut utan är en modern företeelse.
Om man tittar i gamla Seiko kataloger finns inga svarta, scannade kataloger finns här, https://www.plus9time.com/seiko-catalogs

Dom här Grand Seikona med fel färg på tavlan verkar ofta komma från Korea, någon eller några verkar "renorvera" såna här löpande.
M.a.o. man köper billiga skrotklockor i Japan som piffas upp och sen ut på ebay och liknande.
Tyvärr är det nåstan omöjligt att få tag på tavlor och visare så att återställa dom blir svårt.
Man ska ochså komma ihåg att dom köpts in som riktigt billiga klockor vilket gör att verken ochså ofta är slut, svårt med reservdelar där med.
Intressant nog har jag sett såna här klockor som har extremt slitna verk men som glatt tickar och går hyggligt.
Det här gör att klockorna i min värld bara är värda som reservdelsklockor.

Om det fanns, relatively rare black dial, av dom här klockorna är jag säker på att hade funnits en i min samling.
Men vid senaste inventeringen fanns bara det här, inte en svart så långt ögat når.




FDB19779-9508-4514-AB5C-7AB98C22AC82.jpeg


Dom klockor som kan se svarta ut på bild är mörkbl.
 
Senast ändrad:

eNielsen

Rolex
Pledge Member
kul "fyndhög" med mycket skräp där det gömmer sig en Alarm-Certina bland annat. Kan ej priserna så väl men känns billigt hittills (252 euro när jag postar).
Har själv köpstopp så vore kul om någon här är sugen 😁
s-l1600.jpg


s-l1600.jpg
 

eNielsen

Rolex
Pledge Member
Hur dyr bör denna bli? Mina ögon kan inte se om något är direkt fel, så mitt omdöme blir: fet!

Sålts tidigare men gått i retur verkar det som:
 

ajfa

Cartier
2-Faktor
kul "fyndhög" med mycket skräp där det gömmer sig en Alarm-Certina bland annat. Kan ej priserna så väl men känns billigt hittills (252 euro när jag postar).
Har själv köpstopp så vore kul om någon här är sugen 😁
s-l1600.jpg


s-l1600.jpg
Om någon här slog till så är jag superintresserad av den avlånga tanken nere till vänster! :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hur dyr bör denna bli? Mina ögon kan inte se om något är direkt fel, så mitt omdöme blir: fet!

Inte lika dyr som förra gången den såldes, köparen avböjde nog affären när han insåg att han hade betalat premiumbelopp och insåg att denna modellen skall ha fasta bandhorn. Vilket denna inte har. Så det är ett fel jag kan se iaf
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Inte lika dyr som förra gången den såldes, köparen avböjde nog affären när han insåg att han hade betalat premiumbelopp och insåg att denna modellen skall ha fasta bandhorn. Vilket denna inte har. Så det är ett fel jag kan se iaf

Jag ser! Tittar man kan man ana rester av att något suttit där permanent. Ganska grovt gröpt vid stifthålen också.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hur dyr bör denna bli? Mina ögon kan inte se om något är direkt fel, så mitt omdöme blir: fet!


Sålts tidigare men gått i retur verkar det som:

Inte lika dyr som förra gången den såldes, köparen avböjde nog affären när han insåg att han hade betalat premiumbelopp och insåg att denna modellen skall ha fasta bandhorn. Vilket denna inte har. Så det är ett fel jag kan se iaf

@hejsam kanske kan berätta vad som hände?
Jag köpte klockan men såg direkt när jag fick den att den ursprungligen haft fasta bandstift som tagits bort eller gått sönder (och rätt illa dessutom) vilket lämnade små inte så djupa gropar kvar som definitivt inte duger till att sätta bandstift i.

Detta var ingenting säljaren nämnde eller gick att tyda på bilderna så alternativen var att löda på nya fasta bandstift eller borra upp bättre hål men inget av alternativen var jag särskilt sugen på då det dels inte är original till referensen och dels inte är en chansning jag vill ta på en så pass dyr klocka.

(Svårt att tyda att detta inte bara är vanliga hål som är smutsiga / lite nötta)
550956389_bb21eb7a-46ab-4415-8978-01f0112127d8.jpg


Så jag valde att returnera klockan och nu har säljaren borrat upp nya hål med pelarborr, men jag vet inte hur bra resultatet blev då han bara visar bilder med bandstiften på.

Synd då jag gillade tavlan och boetten i övrigt men inte kul med en manipulerad boett.
 

Fadershan

Patek
Jag köpte klockan men såg direkt när jag fick den att den ursprungligen haft fasta bandstift som tagits bort eller gått sönder (och rätt illa dessutom) vilket lämnade små inte så djupa gropar kvar som definitivt inte duger till att sätta bandstift i.

Detta var ingenting säljaren nämnde eller gick att tyda på bilderna så alternativen var att löda på nya fasta bandstift eller borra upp bättre hål men inget av alternativen var jag särskilt sugen på då det dels inte är original till referensen och dels inte är en chansning jag vill ta på en så pass dyr klocka.

(Svårt att tyda att detta inte bara är vanliga hål som är smutsiga / lite nötta)
550956389_bb21eb7a-46ab-4415-8978-01f0112127d8.jpg


Så jag valde att returnera klockan och nu har säljaren borrat upp nya hål med pelarborr, men jag vet inte hur bra resultatet blev då han bara visar bilder med bandstiften på.

Synd då jag gillade tavlan och boetten i övrigt men inte kul med en manipulerad boett.
👍👍
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Förmodar även du fick 10 000 kr… men de är koola, gillar min.
Inte riktigt... Det måste ju vara ett fullständigt fantasipris. Din variant kan nog vara värd förvånansvärt mycket om någon vill komplettera en Deepstar till exempel. Men att en senare plastvariant skulle vara värd mer än samtida klockor som är betydligt svårare att hitta håller jag för uteslutet. Har sprungit på tre likadana eller snarlika utan att egentligen leta aktivt. Har aldrig snubblat på en klocka från Aquastar.
 
Topp