• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

20180128_181121.jpg

Har du skruvarna i din länk? Lite senare variant då. Imponerande skruvar om jag minns rätt.
Hänger inte riktigt med på vad du menar, såhär ser den ut på ena sidan
E209C94E-F87A-4D02-A1F9-76504DC68B45.jpeg

Och på andra sidan är det ingenting. Menar du att länken är nyare än 80-tal?
Edit: Ah, nu kanske jag hänger med, såhär ser den ut innanför länken
8F1315C2-2D12-4EB7-B114-E7310770E73A.jpeg

Senast ändrad:
Förlåt, men det va jag som budade hem denna @Psykel. Gillar den skarpt!
Sitter skönt och känns alls inte så pluttig som man kan tro. Varken det mörka på tavlan eller "oxideringen" på vänster sida syns alls lika mycket som på bilderna. Däremot finns ett ganska rejält hack på glaset.
Fråga till forumet:
1. Manuellt uppdrag, mår verket bäst av att hela tiden vara uppdragen eller är det ok att man låter den ligga ett tag?
2. Skall man använda slut på Cartier-armbandet eller skall jag spara det till framtiden och använda ett billigare istället?

Bilagor

• IMG_1510.JPG
    IMG_1510.JPG
    152.8 KB · Visningar: 10
Förlåt, men det va jag som budade hem denna @Psykel. Gillar den skarpt!
Sitter skönt och känns alls inte så pluttig som man kan tro. Varken det mörka på tavlan eller "oxideringen" på vänster sida syns alls lika mycket som på bilderna. Däremot finns ett ganska rejält hack på glaset.
Fråga till forumet:
1. Manuellt uppdrag, mår verket bäst av att hela tiden vara uppdragen eller är det ok att man låter den ligga ett tag?
2. Skall man använda slut på Cartier-armbandet eller skall jag spara det till framtiden och använda ett billigare istället?
Ingen fara, jag valde att inte buda ändå. Grattis! :)
Svar på frågor: du kan lugnt låta den ligga utan problem. Slit på bandet om du vill, eller byt om du skulle föredra nåt annat. Den hade väl originalspänne? Isåfall kan det vara värt att välja ett band som är 17x16mm, så du kan flytta över spännet.

Hade inte Ebel och Cartier en fabrik för Quartz-verk också? Som sen Cartier tog över/köpte/drev själva. Har för mig att jag läst det någonstans.
Hade för mig att de hade GP-verk? Men när jag tänker efter vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån och om GP har gjort egna batteriverk. Mao vet jag inte...

En mycket intressant samling av Cartiermodeller:
https://www.cartiercodex.com/
Ebel tillverkade tydligen många Cartier? Fortfarande lite oklart med Parismärkningen på tavlorna kan jag tycka.
Underbar guide i modeller. Klickar man på modellbeteckningarna så får man ju ytligare modeller, typ Tank;

upload_2018-2-22_17-48-46.png

Fick jag lära mig att fruns stålis är en "Cougar". Jag har tidigare trott att modellen hetat Panthere Ronde eller Santos Ronde.
86ECAAC7-A7E3-40B0-A80F-1703428E2676.jpeg

Hade för mig att de hade GP-verk? Men när jag tänker efter vet jag inte riktigt vad det kommer ifrån och om GP har gjort egna batteriverk. Mao vet jag inte...
Visst har Girard Perregaux gjort fina kvalitets kvartsverk, de utvecklade ju tekniken som används än idag i alla kvartsverk. GP har ju sålt dessa verk och modernare versioner till många tillverkare. Jag vet att bla Vacheron Constantin använt GPs kvartsverk så sent som kring millenniumskiftet i deras första gen Overseas.
https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

Underbar guide i modeller. Klickar man på modellbeteckningarna så får man ju ytligare modeller, typ Tank;

upload_2018-2-22_17-48-46.png

Fick jag lära mig att fruns stålis är en "Cougar". Jag har tidigare trott att modellen hetat Panthere Ronde eller Santos Ronde.
86ECAAC7-A7E3-40B0-A80F-1703428E2676.jpeg

Visst har Girard Perregaux gjort fina kvalitets kvartsverk, de utvecklade ju tekniken som används än idag i alla kvartsverk. GP har ju sålt dessa verk och modernare versioner till många tillverkare. Jag vet att bla Vacheron Constantin använt GPs kvartsverk så sent som kring millenniumskiftet i deras första gen Overseas.
https://klocksnack.se/threads/kvartsskolan-–-samt-en-pionjär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/
Den låg väl också under Santos?

Hittade även att min brors Basculante endast tillverkats i 413 exemplar, kul! Verkar även vara den första moderna Basculanten.
cb0272_69efee66d30f48a09ddf0603d3ca4233~mv2.png

Den låg väl också under Santos?

Hittade även att min brors Basculante endast tillverkats i 413 exemplar, kul! Verkar även vara den första moderna Basculanten.
cb0272_69efee66d30f48a09ddf0603d3ca4233~mv2.png
Du har rätt. Det är ingen Cougar, dessa har annan länk och inte en Panthere heller utan en Santos;
A1E5F8EF-26EE-4585-9699-6CE1B4875DFE.jpeg

Med tanke på tidsepoken, mitten nittiotal är detta säkert en herrklocka med sina 33mm? Eller hade damuren även hos finmärkena redan vuxit i storlek?

Edit: jag svarar själv, det står du GM och MM på modellerna och måste ju vara Gentleman och Madam. Så fruns på 33mm är en herr. Dags att ta tillbaka den med :D
(nej, den uppskattas mycket av henne och jag skall byta batteri på den till henne nu).

Senast ändrad:
Du har rätt. Det är ingen Cougar, dessa har annan länk och inte en Panthere heller utan en Santos;
A1E5F8EF-26EE-4585-9699-6CE1B4875DFE.jpeg

Med tanke på tidsepoken, mitten nittiotal är detta säkert en herrklocka med sina 33mm? Eller hade damuren även hos finmärkena redan vuxit i storlek?
Skulle själv tolka det som ett herrur men har ingen backning för det påståendet. Cartier var ju länge till nyligen väldigt konservativa storleksmässigt.

Såg precis nu att min förra eta-försedda Tank var tillverkad mellan 1973-80 i Schweiz fast det står Paris på både tavla och boett. Boett tillverkad av Guillod Gunther och den har stört precis passning. Lite äldre än jag trott så den var ju vintage.
F554196D-100F-4CA9-A7DC-D15062AAC047.jpeg

Senast ändrad:
Här är en bra artikel på ämnet Ebel och Cartier och quartzverk. Även Zenith och El Primero-verken tas upp i artikeln som Ebel började använde i slutet av 70-tal och fick fart på den produktionen igen. Det är väl egentligen lite av en hyllningsartikel till Ebel, vilket är lite kul tycker jag som gillar Ebel

https://monochrome-watches.com/old-school-ebel-sport-classic-chronograph/

Men det var något annat som jag läst jag tänkte på, men jag hittar det inte nu.

Edit: Ebel började använda El Primero-verken i början på 80-talet.

Senast ändrad:
Här är en bra artikel på ämnet Ebel och Cartier och quartzverk. Även Zenith och El Primero-verken tas upp i artikeln som Ebel började använde i slutet av 70-tal och fick fart på den produktionen igen. Det är väl egentligen lite av en hyllningsartikel till Ebel, vilket är lite kul tycker jag som gillar Ebel

https://monochrome-watches.com/old-school-ebel-sport-classic-chronograph/

Men det var något annat som jag läst jag tänkte på, men jag hittar det inte nu.
Och här är en till artikel på ämnet Cartier -Ebel. Här nämns det att Cartier köper Ebels tillverkning.
https://timeandtidewatches.com/insight-cartier-manufacture/

Tillbaka
Topp