Fan va fin där är! Vad ligger modellerna med lacktavlor på ungefär i pris?Känner att detta foto från förra veckan platsar här. Sjukt hur lacktavlorna poppar i solljus! Här syns även "star dust" effekten tydligt, och viss krackelering i lacken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fan va fin där är! Vad ligger modellerna med lacktavlor på ungefär i pris?Känner att detta foto från förra veckan platsar här. Sjukt hur lacktavlorna poppar i solljus! Här syns även "star dust" effekten tydligt, och viss krackelering i lacken.
Tack!Fan va fin där är! Vad ligger modellerna med lacktavlor på ungefär i pris?
Oj! Det var ju väldigt överkomligtTack!
Jag betalade strax under 4.500 för min, inklusive avgifter, på Kaplans. Tickar på grymt bra och kom med originalspänne och cert.
Tycker det var ett okej pris. Vad jag var villig att betala iallafall! Men priset på Must de Tank är sjukt spretigt. Har sett dom gå för allt mellan 2.000 och 10.000. Kolla Kaplans, där dyker dom upp då och då.Oj! Det var ju väldigt överkomligt
Asläcker! Köp!Titta, en gammal Cartier Duoplan i guld med likadan boett som min Jaeger.
https://www.chrono24.se/cartier/rare-cartier-tank-w--banana--lugs--id8107539.htm
Min;
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
Titta, en gammal Cartier Duoplan i guld med likadan boett som min Jaeger.
https://www.chrono24.se/cartier/rare-cartier-tank-w--banana--lugs--id8107539.htm
Min;
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/
Intressanta priser också, deras egna ur var en bit dyrare. Aldrig sett 22an och dyr var den också.Måste varit vanligt för Cartier att beställa klockor från JLC med sitt namn på tavlan. Jämför nr 21 och JLCn på andra bilden.
Intressanta priser också, deras egna ur var en bit dyrare. Aldrig sett 22an och dyr var den också.
Ja det har du nog rätt i. Väldigt liten urtavla. Tänkte det svarta var en del av urtavlan.Jag skulle "skylla" på urtavlan - den svarta delen ser ut att vara emalj. Cartier France har finare verk kanske?
Den var fin, men ser rätt damig ut. Nr 21 var mer i min smak.Ja det har du nog rätt i. Väldigt liten urtavla. Tänkte det svarta var en del av urtavlan.
20, 21 och 24 ser ut att vara JLC medan de andra är Cartiers egna ur och design. Om verken är finare? Möjligt, men JLCs verk var ju fina de med.
Vad tycker du om nr 23 @Psykel ?
Oj, skrev fel nummer... ser bättre ut än den @evki lade upp!Den var fin, men ser rätt damig ut. Nr 21 var mer i min smak.
Den var fin, men ser rätt damig ut.
Jag har alltså inget emot boettypen, har ett par tonneauklockor. Men just den Cartier såg rätt liten ut jämfört med dom andra klockorna. Stravinskys ser bra ut!Jag och Stravinsky håller inte med
Hur bär kan klockan på handleden egentligen? Undra hur originalet såg ut?"Created in 1927 and successfully relaunched in the 70's, the Ceinture (belt, in French) is one of the outdated icon of Cartier's watch history. However, its characteristic feature - the exterior case line "belting" the crown - was reinterpreted in the Tank Anglaise in 2012. "
https://www.cartiercodex.com/cartier-ceinture-watch
Fel helt uppenbart. Tänk att det redan på den tiden fanns folk som försökte sig på bilhandlarhäng (med läderband dessutom!). Måste vara de långhåriga hippiernas fel..Hur bär kan klockan på handleden egentligen? Undra hur originalet såg ut?
Hur bär kan klockan på handleden egentligen? Undra hur originalet såg ut?
Mmm, inte riktigt 1927. Skulle tro att den bärs mindre än Dumont. Ceniture fanns även i platina och som automatisk i 31 mm. Infon finns i länken @Rozzy lade in ovan.Hittade en bild, på en från 1946.
Storleken är 27mm, så antar att den bär liknande Santos på 27mm. Finns även på ”rislänk” i brist på bättre ord, samt utgiven i vitguld som verkar vara betydligt ovanligare.
Mmm, inte riktigt 1927. Skulle tro att den bärs mindre än Dumont. Ceniture fanns även i platina och som automatisk i 31 mm. Infon finns i länken @Rozzy lade in ovan.
Tror Ceniture bärs mindre, den är så kort bandhornspets till bandhornspets. Iofs aldrig testat Ceniture eller Panthere utan länk.Mer likt Panthere isåfall tro? -Den har också relativt nätt boett i relation till urtavla.
På tal om ämnet, förutom Cartiercodex så är det relativt svårt att hitta historia på mer ovanliga modeller med tillhörande originalfoton på dessa. Försöker läsa in mig på Diabolo, men det är relativt begränsat. Möjligtvis att det är böcker man får vända sig till.
Tror Ceniture bärs mindre, den är så kort bandhornspets till bandhornspets. Iofs aldrig testat Ceniture eller Panthere utan länk.
Håller med, väldigt svårt att hitta info om äldre Cartier på nätet. Vet fortfarande inte hur gammal min gamla Tank Louis är.
Du vet var du kan skicka pennan när du tröttnat? Kool! Hur maxad är pennan? Solitt guld? Diamanter?2 x vintage Cartier
2 x vintage Cartier
Trinity-pennorna är grymt läckra!2 x vintage Cartier
Diamanterna är diamanter i alla fall. Är klockan i massivt vore det ju kul. Pennan är rätt tung, men tillräckligt tung? Köpte pennan under förutställningen att den är pläterad från pantbank. Enda stämpeln jag hittar är den på toppen. Denna stämpeln är tyvärr ”dubbel stämplad” men ser ut som ”tecken” (oklart) sköld samt ett ”F”. Någon som vet vad detta betyder? Sedan har pennan en skada, en rätt djup rispa/som att pennan dragits mot en fil. Här är materialet samma ton som ytan. Jag tycker att man borde se skillnad om pläterad (över brons eller vad man nu gör pennor i?).Du vet var du kan skicka pennan när du tröttnat? Kool! Hur maxad är pennan? Solitt guld? Diamanter?
På Sothesby står det ju att pennan är förgylld, faktiskt. Kanske tjock beläggning?Diamanterna är diamanter i alla fall. Är klockan i massivt vore det ju kul. Pennan är rätt tung, men tillräckligt tung? Köpte pennan under förutställningen att den är pläterad från pantbank. Enda stämpeln jag hittar är den på toppen. Denna stämpeln är tyvärr ”dubbel stämplad” men ser ut som ”tecken” (oklart) sköld samt ett ”F”. Någon som vet vad detta betyder? Sedan har pennan en skada, en rätt djup rispa/som att pennan dragits mot en fil. Här är materialet samma ton som ytan. Jag tycker att man borde se skillnad om pläterad (över brons eller vad man nu gör pennor i?).
Det finns inte många pennor att hitta men jag såg att en identisk gått på Sothebys för 18500kr (+ kom?). Står dock inte i klartext vad pennan är där heller.
http://www.sothebys.com/en/auctions/ecatalogue/2017/fine-timepieces-hk0752/lot.9308.html
Här jämfört med två andra guldpläterade kvalitetspennor från Caran D’arc och Dupont