• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IMG_8986.jpg

Har samlat på mig två vintage Must de Cartier. Den vänstra är full set i oanvänt skick men tavlan föll mig inte i smaken. Den till höger är 20x28 och har senare fått ett lyft med nytt band och glas men trots smala handleder så är 20x28 alldeles för liten. Det blev istället uppskattade presenter till flickvän och syster:D Jakten på en Must eller kanske en Basculante fortsätter:pompus:

Du brukar väl säga att 23x30 är klassisk herrstorlek? Är det verkligen såå stor skillnad på 20x28 väl på handleden? Kanske det är...

Håller med Aurum om att det verkligen är stor skillnad, se bilden ovan. Jag bär gärna vintageklockor i storlek 34-36 mm men 20x28 är väldigt litet. Tycker grodslukarenx ser helrätt ut men skulle tro att Cartiers 20x28 upplevs som mindre än så.

Frun har hittat sig en cartier-tank med skadat glas, från 90talet.
Är det någon som har bytt glas på en cartiertank och vet vad det på ett ungefär kostar? Kan man lämna den till vilken urmakare som helst eller måste man gå till AD?

CousinsUK har billigt ersättningsglas men det kräver en duktig urmakare som kan det där med finlir med lim m.m. eftersom mineralglaset, iallafall det jag beställde, var något ojämnt. Jag lämnade in klockan till Antikurmakaren i Malmö och det gick på under tusenlappen och jag blev helnöjd med resultatet.

Lämnar du in den till Cartier så får du betala mer än vad själva klockan är värd.

CousinsUK har billigt ersättningsglas men det kräver en duktig urmakare som kan det där med finlir med lim m.m. eftersom mineralglaset, iallafall det jag beställde, var något ojämnt. Jag lämnade in klockan till Antikurmakaren i Malmö och det gick på under tusenlappen och jag blev helnöjd med resultatet.

Lämnar du in den till Cartier så får du betala mer än vad själva klockan är värd.

All right, tack för svar! Klockan lämnades till AD till slut, 2200:- gick det på. Inte direkt gratis men så blir det förhoppningsvis perfekt. Klockan blir en keeper för frun så kändes rimligt att få det gjort av AD trots prisskillnaden.

Håller med Aurum om att det verkligen är stor skillnad, se bilden ovan. Jag bär gärna vintageklockor i storlek 34-36 mm men 20x28 är väldigt litet. Tycker grodslukarenx ser helrätt ut men skulle tro att Cartiers 20x28 upplevs som mindre än så.

Tack för svar, hade börjat spana lite på mindre ur men då får det bli 23x30 som mål.

...vi som är så gamla att vi rökte chokladcigaretter kallar "klockarmband" för "stronk" avsett om det är animaliskt eller tyg... :D
chokladcigarett1970.jpg
Minns hur jag och lillebror satt i baksätet i vår Volvo 144 GL på bensinmacken med varsin cigg i mungipan, vi hade fått ett paket chokladciggsretter att dela på (första och enda gången). Folk glodde. Kool man var.. :D

Minns hur jag och lillebror satt i baksätet i vår Volvo 144 GL på bensinmacken med varsin cigg i mungipan, vi hade fått ett paket chokladciggsretter att dela på (första och enda gången). Folk glodde. Kool man var.. :D
...det var väl ingen superprodukt egentligen, jag kommer ihåg hur pappret blev blött och det smakade lite papp och choklad sen fick man riva av eller ha blött papper på fimpen... ...men det såg ju coolt ut som sagt... sen gick ciggen av också när man hade paketet i bakfickan när man spelade fotboll (i trätofflor som det hette)... ...mor å far gick över till tuggtobak typ 77 så då slutade NA 7 år med chokladciggen i samma veva... :D

Senast ändrad:
Funderar om det går att putsa en vermeil som är "flammig"? Eller är pläteringen kanske för tunn?

Skärmavbild 2018-12-16 kl. 13.00.12.png
Den är väldigt tunn men tror det går att göra rätt mycket bättre med lätt tandkrämsputs.
Jag upptäckte att även Häxans silverputs i ytterst små mängder (använde en trasa jag putsat silverpennor med) fungerar jättebra på guld och pläterat för att få bort oxid. Min Must de Cartier tank blev förvånansvärt fin!

Tillbaka
Topp