• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Certina

IMG_20171024_181157_840.jpg

Bara vanliga på 36 vad jag vet, dock är det ju ganska långa bandhorn och den bärs stort. Tycker du att den är för liten?

Nej då, men det är en tänkt 50-årspresent till min systers kille som vanligtvis bär större klockor. Men om den bärs något större så kanske den kommer passa fint i alla fall. Om inte annat så lär han väl uppskatta gesten :) Sen kanske de tidiga DS blir alldeles för dyra i slutändan, men jag har till i april på mig att leta och tänkte för en gångs skulle vara ute i god tid.

EDIT: 60-årspresent ska det ju vara så klart!

Nej då, men det är en tänkt 50-årspresent till min systers kille som vanligtvis bär större klockor. Men om den bärs något större så kanske den kommer passa fint i alla fall. Om inte annat så lär han väl uppskatta gesten :) Sen kanske de tidiga DS blir alldeles för dyra i slutändan, men jag har till i april på mig att leta och tänkte för en gångs skulle vara ute i god tid.
Jag har ~17cm handleder och tycker inte att den bärs för smått, kan hända att om han har grövre handleder och är van med större klockor tycker den är för liten. äldre modellen av DS går nog att få en fin för runt 1000:- med lite tur.
IMG_20170108_161759_877.JPG

Bärs nästan exakt som en Omega CK2639 om du har koll på hur den sitter. :)

Jag har ~17cm handleder och tycker inte att den bärs för smått, kan hända att om man har grövre handleder och är van med större klockor tycker den är för liten. Bärs nästan exakt som en Omega CK2639 om du har koll på hur den sitter. :)

Han har iofs en del vintage när jag tänker efter, så det blir nog alldeles utmärkt. Nu är det en Certina-tråd, men kan Omegorna till och med ligga lägre i pris än 58 DS? Tänker att det borde finnas färre Certinor till salu. Hittar helst en klocka som inte har alltför mycket patina. Om du minns @Aurum ´s jämförelsetråd till exempel, så föredrar jag den snudd på orörda när det ska vara en present.

Han har iofs en del vintage när jag tänker efter, så det blir nog alldeles utmärkt. Nu är det en Certina-tråd, men kan Omegorna till och med ligga lägre i pris än 58 DS? Tänker att det borde finnas färre Certinor till salu. Hittar helst en klocka som inte har alltför mycket patina. Om du minns @Aurum ´s jämförelsetråd till exempel, så föredrar jag den snudd på orörda när det ska vara en present.
Om det måste vara en tidig (första) 1958-59 "patent pending" utan sköldpadda så tror jag den landar på ungefär samma pris som en billig 2639, kanske 2-3000:- Dock svårt då de som du säger är få och jag skulle inte släppa min för det. :)

Har en sen DS i ganska bra skick som jag tänkte göra i ordning om det är av intresse? Den kommer dock med DS-2 krona och glas så den är lite biffigare i utseendet. Fördelen med dessa lite senare modellerna är att de kommer med kalibrarna 25-66, 25-661 och 25-651, det gör att det finns bra mycket mer reservdelar åt dem är de tidigare modellerna.

Sällan man ser perfekta tavlor på DS för dessa klockor var verkligen älskade och väl använda av sina ägare och det fanns inte så mycket annat att välja på när det gällde klockor för äventyrare. :)

Dubbelpostar denna Certina Bristol 190 idag, är svag för just Bristol-modellen och undrar om någon här @Martin Lovasz vet något om modellen?
Dressiga mer än tåliga, tror bara jag sett dem från 60-talet men kanske kom de tidigare. Finns en mängd sköna tavelvarianter vilket jag är svag för, bland annat de konvexa och de med stationsur-looken.

IMG_2399.JPG

Bristol 190 som du har såldes tillsammans med Bristol 195 mellan ca 1964 till 1967 där 195 kom in lite senare och ersattes sedan av Bristol 230 och 235 fram till ca 1973 som i sin tur ersattes av Bristol 228 1974+.

Det skiljer inget vad jag kan hitta mellan 190 och 195 (samma boett) förutom att 195 även kom som automat och förmodligen är det tavlor och visare som gör skillnaden för det finns säkert Bristol 190 som automat också men bara jag som inte köpt in en sådan ännu. Däremot verkar Bristol 230 vara en budgetversion av 235 (samma boett) så man ser inte så många Bristol 230 i Sverige men i andra länder är det då tvärt om, de 230 som dyker upp här är då finare 230 så de är i princip 235 modeller.

Fråga mig inte hur Bristol 228 passar in men man hittar enklare och billigare modeller men även de finaste av fina så serienumret är viktigt om man vill ha en sådan.

Hur Certina fick fram Bristol som namn och siffran på det vet nog bara de som beslutade om namnet en gång i tiden.

Bristol 190 som du har såldes tillsammans med Bristol 195 mellan ca 1964 till 1967 där 195 kom in lite senare och ersattes sedan av Bristol 230 och 235 fram till ca 1973 som i sin tur ersattes av Bristol 228 1974+.

Det skiljer inget vad jag kan hitta mellan 190 och 195 (samma boett) förutom att 195 även kom som automat och förmodligen är det tavlor och visare som gör skillnaden för det finns säkert Bristol 190 som automat också men bara jag som inte köpt in en sådan ännu. Däremot verkar Bristol 230 vara en budgetversion av 235 (samma boett) så man ser inte så många Bristol 230 i Sverige men i andra länder är det då tvärt om, de 230 som dyker upp här är då finare 230 så de är i princip 235 modeller.

Fråga mig inte hur Bristol 228 passar in men man hittar enklare och billigare modeller men även de finaste av fina så serienumret är viktigt om man vill ha en sådan.

Hur Certina fick fram Bristol som namn och siffran på det vet nog bara de som beslutade om namnet en gång i tiden.
Tack för ett väldigt upplysande svar, du är verkligen en transparent och givmild Certina-källa. Bjuder på en bild på en Bristol 190 med automatverk och konvex tavla med index i stationsur-stil.

IMG_2402.JPG

En chronometre i dåligt ljus, funderar på vad det där numret på boettlockets baksida står för. Inuti boettlocket finns serie- och referensnummer...många nummer blir det!
Kaliber: 25-651
Serienummer: 596xxxx
Referensnummer: 5821 200
Boettnummer: 103xxx

IMG_2404.JPG

Att det finns två serienummer är ovanligt för oftast hittar man bara det kortare som startar på "1" (1xx xxx) på kronometrar så då kanske man kan dra slutsatsen att båda pekar på 1965. Det krävs dock fler klockor så man kan få ett bredare referensmaterial men åralet passar klockan väl.

Senast ändrad:
Dubbelpostar från dagens vintage. Tog en skogspromenad med min Labora från mitten av 40-talet i dag. På sätt och vis var Labora DS företrädare. Den är i fint skick och håller tiden bra, men är sjukt trög i uppdraget. Tyvärr gör det att jag sällan bär den till vardags, utan mest om jag är ute ett par timmar. Måste få det åtgärdat! Kanske är en lätt fix, men kan inte ens få upp baklocket.
00e180bf-0ec8-4639-9135-19526b965097-jpeg.656337

För oss I norden var Labora en rejäl liten pjäs på sin tid men i t ex Tyskland såldes de bara med kromad boett så inte lika exklusiva som våra. Man kan se på baksidan om det är stål eller krom då det ena serienumret slutar på antingen "1" som är stål eller "2" som då är krom.

Fel nummer då det finns två men den ena kan vara på insidan locket. Det ena är för att datera klockan och den andra är då boettnumret.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp