• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Grym klocka för en relativt lagom peng:)
Certina DS!
82666F5B-A26D-4DE1-B32E-5BFD19EB8B04.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
På insidan av baklocket står det: 938705.
Ganska högt nummer för en Certina special så det kan vara en modernare homage från 70-talet och det skulle passa en tryckt logga, även kronans form skvallrar om att den är nyare än vad den försöker se ut att vara. Det borde finnas ett andra serienummer också så leta efter något mycket tunt bak på locket.
 
Senast ändrad:

Wham

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Ganska högt nummer för en Certina special så det kan vara en modernare homage från 70-talet och det skulle passa en tryckt logga, även kronans form skvallrar om att den är nyare än vad den försöker se ut att vara. Det borde finnas ett andra serienummer också så leta efter något mycket tunt bak på locket.
Hittar inget mer på baklocket. Däremot finns det inristat datum i baklocket som någon urmakare gjort. Tyder på att den ena är gjord 1967 och den andra 1985.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tackar :) Det är tack vare er i Certina-trådarna man fastnade och nu äntligen har jag en egen! De blånerade visarna mot den lätt champagnefärgade tavlan är helt underbara. Och hur tavlan ser så härligt välvd ut. Är den de eller är det plexit som gör de?
Det tjocka glaset gör att det blir ett större djup och skärpa när man tittar genom den och till det är tavlan även välvd och som du ser så finns det ett litet gap runt kanten mellan tavlan och boett så tavlan ligger lite djupare än på andra klockor och det ger DS en speciell känsla andra klockor inte har.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det tjocka glaset gör att det blir ett större djup och skärpa när man tittar genom den och till det är tavlan även välvd och som du ser så finns det ett litet gap runt kanten mellan tavlan och boett så tavlan ligger lite djupare än på andra klockor och det ger DS en speciell känsla andra klockor inte har.

Av just de anledningar som Martin Lovasz skrev är den helt fantastiskt. Jag gillar dykare annars men tror just de att tavlan ger sånt djup gör att jag tokdiggar den :) Väldigt bra kliv in i vintage för min del.

Tror faktiskt jag kan tänka mig mer än en DS i framtiden :)
 
Topp