Riktigt coolt med diamant formen på glaset
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt coolt med diamant formen på glaset
Kunde inte undgå när jag satt på Chrono24 att notera Certinas Saddam Hussein klocka. Min fråga är ju om någon vet om den är äkta och när är den ifrån? Samt vem skulle vilja ha den på handleden?
Grym! Hur stor är den där godingen?
Tack. 29mm stor. Precis som ett sportur ska varaGrym! Hur stor är den där godingen?
En Bamboo länk på den så har du en riktig hårdingTack. 29mm stor. Precis som ett sportur ska vara
Håller med fullständigt. Ska bara lyckas få någon att sälja ett sånt till mej förstEn bamboo länk på den så har du en riktig hårding
Va roligt med hitteklockor inom familjen och extra kul med Certina! Båda är fina och förtjänar lite TLC. Ja flexlänken är ditsatt i efterhand och är en damlänk. På 288:an tycker jag ett liknande band som är på passar bra, gärna ett vintage. På Bristol 190 tycker jag en vintagelänk eller band funkar bra båda två.Som nyfrälst klockentusiast gick jag igenom min gamle farfars saker och fann dessa godbitar. Kul med nått som funnits i släkten ett tag. Bandet på 228an gillar jag skarpt men det är dock fransigt i änden så det behöver bytas ut. 190an sitter på någon märklig flexlänk som måste vara bytt. Bägge tickar igång direkt när de vrids upp, håller på och undersöker tidhållningen nu. Någon som har tips på var man hittar bra band/länkar till denna typ av vintageur? Och vad landar en servning på tro? Hemmahörandes i Malmö om det spelar någon roll.
Som sagt novis inom klockor som gärna tar emot all input!
Ball! Är det en förtjänstklocka - eller menar du bara att den skiljer sig mot vad man brukar se i 18k från Certina?Köpte nyligen den här smått udda 18k Certinan. Lite skillnad mot vanliga förtjänstklockor.
Vi här i Sverige är bortskämda med många fina Certian klockor men så är det inte i större delen av världen. Hänger man på Tradera så ser man dessa dyker upp lite då och då så inte så ovanliga. Vi fick även de bästa modellerna som t ex din som har 20 Mikron guldplätering. Andra marknader fick 5 Micron och dessa överlever inte lika bra. Ett annat exempel är Certina Labora som bara såldes i stål i Sverige och jag fick ett mycket strängt meddelande från klockgurun Ranfft själv när jag nämnde detta för I Tyskland sålde man bara modellen i kromboett och han hade aldrig sett dessa i stål och jag då aldrig i krom.Hej!
Jag har, som många andra, nyligen blivit ägare till några vintage klockor genom arv och när jag letade information om en av dom så hittade jag den här tråden! Mycket intressant läsning och spännande att se vilka fina klockor Certina har gjort.
Den Certina jag ärvt är en mekanisk T+C Town & Country från 1970 5306 225.
Det jag funderar över är varför det inte finns nån direkt information om den på nätet. Är den ovanlig eller bara ointressant och sen om nån har nåt förslag på armband!
Tack på förhand!
Tack för svar!Vi här i Sverige är bortskämda med många fina Certian klockor men så är det inte i större delen av världen. Hänger man på Tradera så ser man dessa dyker upp lite då och då så inte så ovanliga. Vi fick även de bästa modellerna som t ex din som har 20 Mikron guldplätering. Andra marknader fick 5 Micron och dessa överlever inte lika bra. Ett annat exempel är Certina Labora som bara såldes i stål i Sverige och jag fick ett mycket strängt meddelande från klockgurun Ranfft själv när jag nämnde detta för I Tyskland sålde man bara modellen i kromboett och han hade aldrig sett dessa i stål och jag då aldrig i krom.
Snälla, inte Nato!Tack för svar!
Så med andra ord, en ganska vanlig (i Sverige) Certina som är hyfsat välbevarad?
Det var väl det också att det inte fanns en enda av dessa i denna tråd, men det kan ju bero helt och hållet på smak...
Men är det någon som har nåt förslag på armband till den? Jag funderar på ett Nato...
Ingen förtjänstklocka, menade att det är sällan man ser annat än förtjänstklockor från Certina.Ball! Är det en förtjänstklocka - eller menar du bara att den skiljer sig mot vad man brukar se i 18k från Certina?
Grymt bra! Hade ledande bud på den ett tag, men glömde av den lite. Ångrar mig verkligen att jag inte högg den! Asläcker med strukturen på boetten och gillar verkligen avsaknaden av sekundvisare.Köpte nyligen den här smått udda 18k Certinan. Lite skillnad mot vanliga förtjänstklockor.
Ja den är riktigt nice, otroligt gott skick dessutom. Kan lägga upp lite fler bilder senare.Grymt bra! Hade ledande bud på den ett tag, men glömde av den lite. Ångrar mig verkligen att jag inte högg den! Asläcker med strukturen på boetten och gillar verkligen avsaknaden av sekundvisare.
Tack och tack för tipsen! Jag ska leta vidare efter alternativ då det är kul att variera lite ibland. Det är cal. 25.011 med ETA 2783 verket.Grattis till fin klocka! Jag tycker personligen att den gör sig bäst på läderband även om jag har sett några som har satt en länk på den också, vilket passar förvånansvärt bra.
Vilken modell av klockan är det?
Gör gärna det! Gick den inte hyfsat billigt dessutom?Ja den är riktigt nice, otroligt gott skick dessutom. Kan lägga upp lite fler bilder senare.
5500 med slagavgifter.Gör gärna det! Gick den inte hyfsat billigt dessutom?
Har ett original nos blått Certinaband du kan få köpa.
Okej, jag du någon bild eller länk?Har ett original nos blått Certinaband du kan få köpa.