• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Martin Lovasz

Audemars
Här har jag en smutsig klocka med ett ETA 9180.

100065.jpg

Man använde ett chipp där tillverkaren var snälla nog att datera dem så på denna ser man att chippet var tillverkad den första månaden 1975 så detta är en sen modell. Certina bytte serienumret inför 1974 års modellserie och man bytte även urverk ett år senare så 1974 är mest troligt.

Så länge man inte satte andra quartzverk under samma serienummer är det detta som skall finnas i klockan.
 
Senast ändrad:

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
IMG_20190629_085653.jpg


Kör nykomlingen mycket. Sjukt mycket smäll för pengarna måste jag säga. Idag lekte jag med grabben i en klätterställning och satte ett ytligt märke i spännet. Då insåg jag att det nog var det första märket, och att det är skyddsplast kvar på sidan av boetten och inte bara på baklocket. Den gick alltså från LNOS till NAS ;)
IMG_20190629_085616.jpg
IMG_20190629_085637.jpg
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
IMG_20190629_085653.jpg


Kör nykomlingen mycket. Sjukt mycket smäll för pengarna måste jag säga. Idag lekte jag med grabben i en klätterställning och satte ett ytligt märke i spännet. Då insåg jag att det nog var det första märket, och att det är skyddsplast kvar på sidan av boetten och inte bara på baklocket. Den gick alltså från LNOS till NAS ;)
IMG_20190629_085616.jpg
IMG_20190629_085637.jpg
Där gjorde du ett fynd! :)
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har en DS 2:a på ingång med serienummer 6979638. Jag har kollat upp @Martin Lovasz listor över serinummer och där verkar 1968 börja på 70'. Har jag hittat en väldigt tidig eller är det fel boettlock?
Jag misstror inte säljaren som är en respektabel ks-medlem:)
 
Senast ändrad:

Martin Lovasz

Audemars
Jag har en DS 2:a på ingång med serienummer 6979638. Jag har kollat upp @Martin Lovasz listor över serinummer och där verkar 1968 börja på 70'. Har jag hittat en väldigt tidig eller är det fel boettlock?
Jag misstror inte säljaren som är en respektabel ks-medlem:)
Man började tillverka dem 1967 för modellåret 1968 så din är helt klart tidig.Vissa delar som krona och glas användes redan på DS så allt var väl planerat och testat.
 

ConElPueblo

Panerai
Tyvärr inte men jag letar. Som exempel fanns ca 30 olika DS modeller 1966 och både äldre som nyare modeller såldes sida vid sida så man kunde köpa nya DS som introducerades 5-6 år tidigare.

Mit indtryk er, at de alle er service-kroner. Jeg har endnu ikke set et virkeligt "urørt" eksemplar, der havde en stor krone på, ej heller reklamer m.m. med dem. Rent æstetisk er de heller ikke et fantastisk match :confused:
 

Martin Lovasz

Audemars
Några träffar hittar man när man söker på Certina Ep40. Klockan är från 1949, så bra precis 70år gammal.
Har för oss att vi kom fram till att dessa var tillverkade på 60-talet och att serienumret var ett 6 skiffrigt nummer som ges till specialmodeller. Så stilen är 40-tal men klockan är då en homage modell och man ser på loggan att den måste vara tillverkad efter 1958.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har för oss att vi kom fram till att dessa var tillverkade på 60-talet och att serienumret var ett 6 skiffrigt nummer som ges till specialmodeller. Så stilen är 40-tal men klockan är då en homage modell och man ser på loggan att den måste vara tillverkad efter 1958.
Åh fan,
Spontant så känns det med logon rätt. Får revidera och återkomma :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
IMG_20190629_085653.jpg


Kör nykomlingen mycket. Sjukt mycket smäll för pengarna måste jag säga. Idag lekte jag med grabben i en klätterställning och satte ett ytligt märke i spännet. Då insåg jag att det nog var det första märket, och att det är skyddsplast kvar på sidan av boetten och inte bara på baklocket. Den gick alltså från LNOS till NAS ;)
IMG_20190629_085616.jpg
IMG_20190629_085637.jpg
Underbar tavla på den!
 

Martin Lovasz

Audemars
Fick iväg en 25-45 automat till Irland idag.

0061.jpg

Vattenskadad tavla men går mycket fint nu. Fick ge med mig och ta mig an klockan då Ingen urmakare i Irland ville ta sig an den för Certina var inte stora där.

0063.jpg

Lite rost på rotorn men annars fick jag bytt det som var skadat. Låset på rotorn hade försvunnit så det var en del repor på automat bryggan men det är bara kosmetiskt. Lätt att sätta på ett nytt lås och inget fel på juvelen så varför låste var borta vet jag inte. Tyvärr är delar till kaliber 25-45 mycket svårt att få tag i dag så man tar det man har och återanvänder så mycket man bara kan.

0064.jpg

Han gillade inte det moderna armbandet jag hade satt på så jag hittade ett mer korrekt armband från perioden, lite medtagen men mycket fin.

1024.jpg
Och ett Certina spänne.
 
Senast ändrad:

Husse

Patek
Fick iväg en 25-45 automat till Irland idag.

0061.jpg

Vattenskadad tavla men går mycket fint nu. Fick ge med mig och ta mig an klockan då Ingen urmakare i Irland ville ta sig an den för Certina var inte stora där.

0063.jpg

Lite rost på rotorn men annars fick jag bytt det som var skadat. Låset på rotorn hade försvunnit så det var en del repor på automat bryggan men det är bara kosmetiskt. Lätt att sätta på ett nytt lås och inget fel på juvelen så varför låste var borta vet jag inte. Tyvärr är delar till kaliber 25-45 mycket svårt att få tag i dag så man tar det man har och återanvänder så mycket man bara kan.

0064.jpg

Han gillade inte det moderna armbandet jag hade satt på så jag hittade ett mer korrekt armband från perioden, lite medtagen men mycket fin.

1024.jpg
Och ett Certina spänne.
Den där blev jättefin, bra jobbat! :)
 

Martin Lovasz

Audemars
Den där blev jättefin, bra jobbat! :)
Hoppas att han blir nöjd bara. En sak som jag var noga med att förklara är att den kronan jag satte på är mindre än den utbytta och att Certina hade fått den lite naiva idéen att automater drar upp sig själva. Man fortsatte med denna lite udda villfarelsen på ytterligare en automat (Blue ribbon) innan de såg ljuset och slutade med detta. :)
 

Husse

Patek
Hoppas att han blir nöjd bara. En sak som jag var noga med att förklara är att den kronan jag satte på är mindre än den utbytta och att Certina hade fått den lite naiva idéen att automater drar upp sig själva. Man fortsatte med denna lite udda villfarelsen på ytterligare en automat (Blue ribbon) innan de såg ljuset och slutade med detta. :)
Som vanligt blir vi bortskämda med dina fantastiska kunskaper i ämnet Certina!
Jag blir alltid imponerad :)
 

Fadershan

Patek
Fick iväg en 25-45 automat till Irland idag.

0061.jpg

Vattenskadad tavla men går mycket fint nu. Fick ge med mig och ta mig an klockan då Ingen urmakare i Irland ville ta sig an den för Certina var inte stora där.

0063.jpg

Lite rost på rotorn men annars fick jag bytt det som var skadat. Låset på rotorn hade försvunnit så det var en del repor på automat bryggan men det är bara kosmetiskt. Lätt att sätta på ett nytt lås och inget fel på juvelen så varför låste var borta vet jag inte. Tyvärr är delar till kaliber 25-45 mycket svårt att få tag i dag så man tar det man har och återanvänder så mycket man bara kan.

0064.jpg

Han gillade inte det moderna armbandet jag hade satt på så jag hittade ett mer korrekt armband från perioden, lite medtagen men mycket fin.

1024.jpg
Och ett Certina spänne.
Snyggt Martin! Jag gillar 25-45, är ett snyggt verk framförallt med den där rotorn som är samma som på DS. Har sett andra 25-45 med inte lika snygg rotor på andra certinamodeller.

Och ja det där bandet var bra!
 

ittam

Audemars
Fick iväg en 25-45 automat till Irland idag.

0061.jpg

Vattenskadad tavla men går mycket fint nu. Fick ge med mig och ta mig an klockan då Ingen urmakare i Irland ville ta sig an den för Certina var inte stora där.

0063.jpg

Lite rost på rotorn men annars fick jag bytt det som var skadat. Låset på rotorn hade försvunnit så det var en del repor på automat bryggan men det är bara kosmetiskt. Lätt att sätta på ett nytt lås och inget fel på juvelen så varför låste var borta vet jag inte. Tyvärr är delar till kaliber 25-45 mycket svårt att få tag i dag så man tar det man har och återanvänder så mycket man bara kan.

0064.jpg

Han gillade inte det moderna armbandet jag hade satt på så jag hittade ett mer korrekt armband från perioden, lite medtagen men mycket fin.

1024.jpg
Och ett Certina spänne.
En fråga, vad skiljer 25-45 från 28-45?
 
Topp