• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

DrKlocka

Audemars
En av mina favorit-Certinor som inte är en DS.

IMG_20190729_160216.jpg
 

Jonas74

Omega
Har sökt lite och sett att denna varit uppe tidigare men här kommer en till gammal polisklocka.
20190801_170819.jpg


20190801_170006.jpg


20190801_170327.jpg


1. Kan det stämma att det är en New Art med cal 25-66 även om den antagligen delades ut senast 1971?

2. I följande tråd ser min ut som den andra med metall-länk (trots att min måste vara äldre än 74-80):
https://klocksnack.se/threads/certina-guld-x2-frågor.95875/
Det ser alltså ut att vara en tunn skarv, betyder det att den är enklare att öppna? Alltså att man inte behöver "blåsa ut glaset med en pump" osv som jag läste om i ett annat svar?

3. Har någon ett tips på en trevlig urmakare i Stocholm som har koll på dessa äldre Certina? Tänker att det kanske är värt att ge den lite kärlek.

4. Och så för att avslöja vilken otrolig nybörjare jag är: hur vet jag hur mycket jag ska dra upp den? Tar det stopp? Blir det trögare? Ingen koll haha! :bag: :D
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej Certina-vänner! Vill uppmärksamma er på att jag söker en Mayfair, Volvoklockan. Har sumpat två auktioner på kort tid och söker lycka på KS i stället!

Klockan är tänkt att bli en julklapp till min mor som i sin ungdom jobbade på Volvo och fick en Mayfair när det begav sig. Tyvärr tappade hon bort klockan på en badplats i Västerdalarna några år senare. Hör av dig om du vill sälja/byta en!

Väl mött!

https://klocksnack.se/threads/certina-mayfair-”volvo”.117245/
1FBAA3E5-DE1B-4C33-A351-4BF6A6D90E5C.jpeg
 

Husse

Patek
Vet inte vad som har hänt men plötsligt går denna Club 2000 jättebra!
Har haft den igång i en vecka, skruvat upp fjädern jätteofta.
Den har gått från att forta sig 10 minuter på tre timmar, till 1minut/dygn! :)
Ska jag byta plexit eller polera det?
image.jpg
image.jpg
 
Topp