• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Måste fråga det allsmäktig internet. Testar att kör min Blue Ribbon (Volvo klockan) på mesh armband. Vad säger ni ris eller ros?
1563604378482593895791493730760.jpg
 
Denna är nog inte direkt vintage, men det verkar som att rätt kunskap finns i denna tråd. Det är min morfars gamla 14k kvartsare som jag fick av min underbara mormor för en 7-8 år sen, som tyvärr inte tickat sedan 3 år tillbaka efter att katten tyckte att den låg på fel plats (den åkte ner i golvet helt enkelt). Sen dess har den bara legat i en låda.

Vet inte vilket år den är ifrån, men på baksidan står det EOL 115 9199 65. Ni kanske vet vilket urverk det är som sitter i denna modell? Visare och datum går att flytta på så batteriet kanske hoppat till eller så kanske chippet har dött. I vilket fall vore det kul om det gick att fixa till busen.
IMG_20190724_143530.jpg

IMG_20190724_143618.jpg
 
Denna är nog inte direkt vintage, men det verkar som att rätt kunskap finns i denna tråd. Det är min morfars gamla 14k kvartsare som jag fick av min underbara mormor för en 7-8 år sen, som tyvärr inte tickat sedan 3 år tillbaka efter att katten tyckte att den låg på fel plats (den åkte ner i golvet helt enkelt). Sen dess har den bara legat i en låda.

Vet inte vilket år den är ifrån, men på baksidan står det EOL 115 9199 65. Ni kanske vet vilket urverk det är som sitter i denna modell? Visare och datum går att flytta på så batteriet kanske hoppat till eller så kanske chippet har dött. I vilket fall vore det kul om det gick att fixa till busen.
IMG_20190724_143530.jpg

IMG_20190724_143618.jpg

Vilken stad bor du i? Tänker att det borde vara rätt lätt fixat för en duktig urmakare, annars finns det säkert någon eldsjäl här på forumet som kan sig an den.
 

Exxet

Rolex
Denna är nog inte direkt vintage, men det verkar som att rätt kunskap finns i denna tråd. Det är min morfars gamla 14k kvartsare som jag fick av min underbara mormor för en 7-8 år sen, som tyvärr inte tickat sedan 3 år tillbaka efter att katten tyckte att den låg på fel plats (den åkte ner i golvet helt enkelt). Sen dess har den bara legat i en låda.

Vet inte vilket år den är ifrån, men på baksidan står det EOL 115 9199 65. Ni kanske vet vilket urverk det är som sitter i denna modell? Visare och datum går att flytta på så batteriet kanske hoppat till eller så kanske chippet har dött. I vilket fall vore det kul om det gick att fixa till busen.
IMG_20190724_143530.jpg

IMG_20190724_143618.jpg
Verket är enligt serienr ett Cal. ETA 955.112, caset är 14 karat gulguld, EOL står för End-Of -Life en sorts batteriindikator (hoppar med 4 sek intervall) när batteriet börjar ta slut, ålder ligger väl på -90 tal.
 
Topp