• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Ryrik

Breitling
Måste ju matcha med sambon. :)
certinas.jpg
 

Pastorn

Cartier
Hej har fått tag på en 50-talare i bra skick men förutom sprucket plexi. Det sitter ett k.f 320 i men tyvärr är att kronan eller rättare sagt stammen lös och min gissning är att det är skruven på bilderna som gått av som orsakar problemet?
Fråga ett är har någon en i reserv att sälja?
Fråga två hur går jag bort biten som sitter kvar enklast? Min tanke är superlim på något i lämplig storlek och försöka gäng ut den.
Tacksam för för tips och råd.
385F682C-1AAF-4FE9-BA90-B39C18F27365.jpeg

18064AF0-5A74-4AAB-ACD6-6E6B9B9AB08E.jpeg

EA8B9274-4D3C-4DA7-BAC7-EB676054C561.jpeg

B7FA5FDB-B2F9-42E2-B1E0-879D683D66EC.jpeg
 

Fadershan

Patek
Hej har fått tag på en 50-talare i bra skick men förutom sprucket plexi. Det sitter ett k.f 320 i men tyvärr är att kronan eller rättare sagt stammen lös och min gissning är att det är skruven på bilderna som gått av som orsakar problemet?
Fråga ett är har någon en i reserv att sälja?
Fråga två hur går jag bort biten som sitter kvar enklast? Min tanke är superlim på något i lämplig storlek och försöka gäng ut den.
Tacksam för för tips och råd.
385F682C-1AAF-4FE9-BA90-B39C18F27365.jpeg

18064AF0-5A74-4AAB-ACD6-6E6B9B9AB08E.jpeg

EA8B9274-4D3C-4DA7-BAC7-EB676054C561.jpeg

B7FA5FDB-B2F9-42E2-B1E0-879D683D66EC.jpeg
Hej jättefin, älskar dessa. Jag har en del cal 320. Den skruven gängar i regeln på tavelsidan. Så inge superlim utan ta ut regeln på tavelsidan. Då båda delarna är i stål så blir det svårt att gänga ur skruven ur regeln eller lösa upp skruven med alun eller liknande. Jag rekommenderar att byta båda delar helt enkelt vilket är ett enkelt ingrepp!
 

Pastorn

Cartier
Hej tack för snabbt svar, du skulle inte ta någon bild från tavelsidan som visar hur regeln ser ut. Men antar att jag får lossa tavlan och att regeln sitter skruvad från det hållet. Är det den skruven som låser axeln? För vad jag hittat verkar detta vara original krona och uppvridningen fungerar men går ej att ställa tiden då krona ej låser i ställ läget. Du råkar inte ha ett reservdelverk men lämpliga delar? :)
 

Pastorn

Cartier
Här har du allt vad som behövs.

0078.jpg

En skrotad 320, andra sidan har tavla och visare så den kan jag inte visa, men...

0079.jpg

...här är ovansidan på en 321 som då är samma.
Vilken service detta forum erbjuder skulle man kunna få ta del av det verket vore kanon givetvis mot lämplig ersättning, men om jag inte är helt ute och cyklar är den markerade delen om är regeln och pilen är skruven som gått av på min. Då känns det som något jag kan hantera om jag får tag i reservdelar, tack för all hjälp
 

Fadershan

Patek
Vilken service detta forum erbjuder skulle man kunna få ta del av det verket vore kanon givetvis mot lämplig ersättning, men om jag inte är helt ute och cyklar är den markerade delen om är regeln och pilen är skruven som gått av på min. Då känns det som något jag kan hantera om jag får tag i reservdelar, tack för all hjälp
Precis. Röda pilar pekar på själva regeln som har som funktion att skifta ställäge samt hålla bommen på plats. Blå pil pekar på din skruv som har gått av. Ta av visare och tavla, lyft ur gamla regeln, stoppa i ny och skruva i nya skruven från andra sidan. Tada!
Screenshot_20190816-221940__01.jpg
 

Exxet

Rolex
Precis. Röda pilar pekar på själva regeln som har som funktion att skifta ställäge samt hålla bommen på plats. Blå pil pekar på din skruv som har gått av. Ta av visare och tavla, lyft ur gamla regeln, stoppa i ny och skruva i nya skruven från andra sidan. Tada!
Screenshot_20190816-221940__01.jpg
Få se om man gör sig dum nu men måste inte kron o spärrhjul bort och bryggan lyftas av för att montera skruven, lr minns jag fel :oldman:
 

Fadershan

Patek
Få se om man gör sig dum nu men måste inte kron o spärrhjul bort och bryggan lyftas av för att montera skruven, lr minns jag fel :oldman:
Hmm nämen det kanske du har rätt i! Tänkte inte på det iom att den skruven gått av å därför gick att ta ur! På cal 320 så sitter den nog under bryggan ja som håller den på plats.
 

Mukt

Cartier
Skulle behöva lite hjälp med denna :)
känns som att sekundvisaren saknas? Är visarna original? Väldigt trevlig tavla vilket som.
Egentligen fel tråd men när jag ändå är här, vilket värde skulle denna kunna betinga :)
Tack
732D9BE6-5383-4EEF-AE23-A3E0364BC742.jpeg

1432FDC0-3868-4055-A461-8770BD9BB766.jpeg
 
Topp