• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

ittam

Audemars
Gammal fin trettiofyra med KF320.
Oklart varför jag lyckats hänga på ett 17 mm band på den när jag nu ändå skulle dra fram systemkameran och plåta lite. :rolleyes:

IMG_7666.jpg


IMG_7674.jpg
Mycket fin! Grattis!
Vad har den för serienummer? Om den är innan der sexsiffriga kom?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Argonaut 280, bör vara från 1974-75 eftersom den har den nyare typen av referensnummer som kom 1974 i kombination med att cal. 25-661 tillverkades fram till 1975 enligt Ranfft. Är normalt sett allergisk mot datumfönster men på denna tycker jag det funkar. Klockan bärs p.g.a. boettformen större än t.ex. en 36 mm DJ trots ungefär samma diameter. Nu behöver jag en fin i stål också.

CA280-4.jpg
 

ClownenJac

Panerai
Hej!

Lite osäker på om det här är rätt tråd... Hänvisa mig gärna vidare om det finns mer lämpade trådar!

Mina föräldrar har rotat fram min morfars gamla förtjänstklocka. Jag har bara nedan bilder på den då jag inte har den hos mig än på ett litet tag. Jag vet ingenting om den mer än att den m t p vad jag vet om min morfars karriär borde vara från sent 60- till mitten av 70-talet nån gång beroende på om militärtjänsten räknades in i de 25 åren i statlig tjänst. (Jag antar att det är för 25 års statlig tjänst han fått den.)

Nån som vet mer om den? Jag antar att den är i 18k guld?

Den fungerar tyvärr inte och har antagligen legat i en låda ganska många år. Enligt mina föräldrar så går det inte att vrida upp den alls utan det tar stopp direkt om man försöker vrida kronan. Min tanke är att lämna in den för service. Tavlan ser på bilden ut att vara rätt skadad men är lite osäker på om det bara är damm och/eller repor på glaset. Går det att fixa till hyfsat om det är själva tavlan som är skadad? Vad är ett rimligt pris på en bra service hos välrenommerad urmakare? Nåt särskilt att tänka på?

received_2422452627970183.jpeg
received_520878758723686.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!

Lite osäker på om det här är rätt tråd... Hänvisa mig gärna vidare om det finns mer lämpade trådar!

Mina föräldrar har rotat fram min morfars gamla förtjänstklocka. Jag har bara nedan bilder på den då jag inte har den hos mig än på ett litet tag. Jag vet ingenting om den mer än att den m t p vad jag vet om min morfars karriär borde vara från sent 60- till mitten av 70-talet nån gång beroende på om militärtjänsten räknades in i de 25 åren i statlig tjänst. (Jag antar att det är för 25 års statlig tjänst han fått den.)

Nån som vet mer om den? Jag antar att den är i 18k guld?

Den fungerar tyvärr inte och har antagligen legat i en låda ganska många år. Enligt mina föräldrar så går det inte att vrida upp den alls utan det tar stopp direkt om man försöker vrida kronan. Min tanke är att lämna in den för service. Tavlan ser på bilden ut att vara rätt skadad men är lite osäker på om det bara är damm och/eller repor på glaset. Går det att fixa till hyfsat om det är själva tavlan som är skadad? Vad är ett rimligt pris på en bra service hos välrenommerad urmakare? Nåt särskilt att tänka på?

received_2422452627970183.jpeg
received_520878758723686.jpeg
Jag hade hellre försökt leta rätt på en likadan tavla i bättre skick än att renovera den befintliga. Tror det blir billigare och du slipper ha en renoverad tavla. Det borde ha skrotats åtskilliga likadana ur för guldet genom åren. Föreställer mig att det finns en och annan där ute om du orkar leta.
 
Topp