• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Fadershan

Patek
Tre säkra likadana loggor från sent 40-tal:
IMG_20191001_234923__01__01.jpg
IMG_20191001_234903__01.jpg
IMG_20191001_234846__01.jpg


En likadan klocka som din med ref 28503.1 men med cal 25-451 dvs med datum:
IMG_20191001_235034__01.jpg
 

Bilagor

  • IMG_20191001_235034.jpg
    IMG_20191001_235034.jpg
    104.7 KB · Visningar: 5
  • IMG_20191001_234923__01.jpg
    IMG_20191001_234923__01.jpg
    97 KB · Visningar: 5
  • IMG_20191001_234903.jpg
    IMG_20191001_234903.jpg
    126.8 KB · Visningar: 4

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag ärvde klockan från min farfar, han hade låtit den ligga i en skrivbordslåda sedan 1960 talet.
Ha det bra, jag vet inget om vad det är du vill få fram.
 

Fadershan

Patek
Jämför nu med din logga. Både typsnitt på din logga och automatic samt tjocklek svarthet osv osv. Fråga dig oxå om inte:
* Juvelerna brukar stå i nedre delen av tavlan. Hur måbga referenser av denna tavla med denna logga och utan juveler kan du hitta?
* Kolla oxå ifall du tkr swiss sade har rätt rypsnitt samt är centrerat?
Screenshot_20191002-002103__01.jpg

Screenshot_20191002-002103__02.jpg
 

Fadershan

Patek
Jag ärvde klockan från min farfar, han hade låtit den ligga i en skrivbordslåda sedan 1960 talet.
Ha det bra, jag vet inget om vad det är du vill få fram.
Är du på riktigt nu? Du bad om material och jag gör mig besväret då kan du väl ändå kika på det? Vad jag vill få fram? Du går in i tråden och folk diskuterar årtalet på den och när loggor kom osv. Tkr du intw det är relevant då ifall den är ommålad?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jämför nu med din logga. Både typsnitt på din logga och automatic samt tjocklek svarthet osv osv. Fråga dig oxå om inte:
* Juvelerna brukar stå i nedre delen av tavlan. Hur måbga referenser av denna tavla med denna logga och utan juveler kan du hitta?
* Kolla oxå ifall du tkr swiss sade har rätt rypsnitt samt är centrerat?
Screenshot_20191002-002103__01.jpg

Screenshot_20191002-002103__02.jpg
Jag förstår nada av dina utsvävningar.
 

Fadershan

Patek
Jag förstår nada av dina utsvävningar.
Isf tycker jag du ska vara lite mer ödmjuk när du får hjälp. Sorry men jag tror att jag för det mesta håller god ton men nu är du bara trångsynt. Oavsett ifall jag har rätt eller fel.

Edit: Tänker inte lägga mer tid på din klocka då jag inte tror du är öppen för diskutera annat än det du vill diskutera så jag redigerar denna kommentar och hänvisar dig till någon annan för vidare "research" :)
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Nu börjar jag tro att du bara vill få mig till jobb så här på kvällskvisten? För inte kan du väl komma in i Certinas vintagetråd utan kunskapen att datera din klocka eller vetskapen om vad det är för verk i den för att sedan fullständigt avvisa en åsikt om en ommålning? :D Jag säger inte att jag till 100% har rätt men jag hävdade att jag iaf var övertygad om att den var det. Du hann nu posta din fråga om jag har något att visa upp och visst har jag det men hade hoppats slippa :D vänta lite så ska jag knäppa några bilder!
Jag kan säga att du har 100 % rätt. :)
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Usch och fy, jag skäms inte så lite när jag läser genom mina poster nu dagen efter kvällen före.
Jag ber om ursäkt för mitt beteende @Zacke och @Fadershan och andra berörda.
Man får försöka låta bli tangenterna när man har druckit, kan bli lite fel på ett forum. Speciellt när någon försöker vara hjälpsam. Uppskattar att du ber om ursäkt.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Kan klockan ha blivit ommålad innan försäljning ?
Innan den såldes ny? Nä knappast. Skulle vara bra med bättre och skarpare bilder på klockan samt bild på en exakt likadan (om det finns) för att vara helt säker.

Håller med @Fadershan om att loggan känns off. Minutindex 58 verkar också lite skevt, men bilderna är lite för dåliga för att jag ska känna mig säker med min begränsade kunskap om Certina. Tavlan ser ut att ha lite borstad struktur (?) vilket jag tycker man sällan ser på ommålade tavlor och det verkar vara lite patina runt några index som jag också tycker talar emot min spontana känsla av ommålad tavla. Så leta lite bilder och se om du hittar en likadan så kan vi jämföra lättare.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Innan den såldes ny? Nä knappast. Skulle vara bra med bättre och skarpare bilder på klockan samt bild på en exakt likadan (om det finns) för att vara helt säker.

Håller med @Fadershan om att loggan känns off. Minutindex 58 verkar också lite skevt, men bilderna är lite för dåliga för att jag ska känna mig säker med min begränsade kunskap om Certina. Tavlan ser ut att ha lite borstad struktur (?) vilket jag tycker man sällan ser på ommålade tavlor och det verkar vara lite patina runt några index som jag också tycker talar emot min spontana känsla av ommålad tavla. Så leta lite bilder och se om du hittar en likadan så kan vi jämföra lättare.
Jag kan för tillfället tyvärr ej ordna skarpare bild. Jag är inte så bra på att fota och har heller inte bra grejor att fota med. Får återkomma helt enkelt.
 

Fadershan

Patek
Inte exakt samma ref men från -51 och en annan nodate. Cal 28-45.
Loggan på den vi diskuterar ifall den är ommålad:
Screenshot_20191002-002103__01.jpg

Loggan på den andra nodate automatic från -51
Screenshot_20191004-134732__01__01.jpg

Loggan på mina Certinor från sent 40
IMG_20191001_234846__01.jpg
IMG_20191001_234903__01.jpg
IMG_20191001_234923__01__01.jpg


Tycker det är tydligt att det förekommer skillnader i loggan mellan modellerna men för mig är det för stora skillnader mot den diskuterade för andra loggor från samma tid i historien.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Inte exakt samma ref men från -51 och en annan nodate. Cal 28-45.
Loggan på den vi diskuterar ifall den är ommålad:
Screenshot_20191002-002103__01.jpg

Loggan på den andra nodate automatic från -51
Screenshot_20191004-134732__01__01.jpg

Loggan på mina Certinor från sent 40
IMG_20191001_234846__01.jpg
IMG_20191001_234903__01.jpg
IMG_20191001_234923__01__01.jpg


Tycker det är tydligt att det förekommer skillnader i loggan mellan modellerna men för mig är det för stora skillnader mot den diskuterade för andra loggor från samma tid i historien.
Så själva loggan på min är alltså 'ditfuskad' ?
 

Fadershan

Patek
Så själva loggan på min är alltså 'ditfuskad' ?

Att loggan är lite tjock och ojämn är ett tecken på att tavlan kan vara ommålad.
Ja det är som @ANALOGUE uttryckte det ett tecken på att någon annan än fabrik satt dit loggan. Det som @ittam sa om att han inte tänkt på det eftersom det inte finns profit i att måla om tavlan på en sån här klocka kan förklaras av det @JohanSA nämnde om urmakare som målade dit det. Förr i tiden hade man klockan som ett redskap/verktyg och funktion var viktigare än allt. Därav fler servicar, ommålade tavlor, relumade med allt möjligt osv osv. I vissa fall skulle bara skiten funka så jag har sett tavelpelare genom tavlan etc som exempel på när ngn endast löst det funktionella problemet med en lös tavla. I detta fall tror jag någon har löst problemet rätt snyggt och då denna klocka är från en period (50-53ish) då både den gamla loggan och den nya användes så har man genom att endast kolla årtal antagit att denna loggan användes på modellen. I verkligheten har jag svårt att hitta ett annat exemplar men kan omöjligt säga att det är så 100%. Oavsett de mindre olikheterna som finns på den gamla loggan har jag ytterst svårt att tro att just denna såg ut så här från fabrik. Nu spelar det ju ingen större roll? Den ser bra ut, den den betingar inget större ekonomiskt värde och är fortfarande lika mkt ett arv från din farfar!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ja det är som @ANALOGUE uttryckte det ett tecken på att någon annan än fabrik satt dit loggan. Det som @ittam sa om att han inte tänkt på det eftersom det inte finns profit i att måla om tavlan på en sån här klocka kan förklaras av det @JohanSA nämnde om urmakare som målade dit det. Förr i tiden hade man klockan som ett redskap/verktyg och funktion var viktigare än allt. Därav fler servicar, ommålade tavlor, relumade med allt möjligt osv osv. I vissa fall skulle bara skiten funka så jag har sett tavelpelare genom tavlan etc som exempel på när ngn endast löst det funktionella problemet med en lös tavla. I detta fall tror jag någon har löst problemet rätt snyggt och då denna klocka är från en period (50-53ish) då både den gamla loggan och den nya användes så har man genom att endast kolla årtal antagit att denna loggan användes på modellen. I verkligheten har jag svårt att hitta ett annat exemplar men kan omöjligt säga att det är så 100%. Oavsett de mindre olikheterna som finns på den gamla loggan har jag ytterst svårt att tro att just denna såg ut så här från fabrik. Nu spelar det ju ingen större roll? Den ser bra ut, den den betingar inget större ekonomiskt värde och är fortfarande lika mkt ett arv från din farfar!
Det är det, tack så mycket :)
 
Topp