• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Husse

Patek
Uppdatering av spontanköpet :) Kul att få användning av denna fina gamla silverlänk :)

20191001_091758.jpg
20191001_091603.jpg
20191001_091724.jpg
20191001_210748.jpg
20191001_091635.jpg
20191001_211235.jpg
20191001_213648.jpg
20190930_213041.jpg
Häftigt lås på länken! :)
 

Husse

Patek
Vad genererar denna konklusion ?
@ittam har en ”hel del” klockor och ett stort intresse för äldre klockor och verk!
Klockan kan mycket väl vara inköpt på -60 talet. Det var inte så noga med att tömma lagret efter jul osv.
Varor kunde bli liggandes länge hos butikerna.
Det gör att det kan vara svårt att avgöra ålder på något utifrån försäljningsdag.
Hittade själv skidor som stått osålda i grannens skjul sedan -30 talet, dock var 1/3:del bortruttnat då golvet i boden sedan länge var borta.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
@ittam har en ”hel del” klockor och ett stort intresse för äldre klockor och verk!
Klockan kan mycket väl vara inköpt på -60 talet. Det var inte så noga med att tömma lagret efter jul osv.
Varor kunde bli liggandes länge hos butikerna.
Det gör att det kan vara svårt att avgöra ålder på något utifrån försäljningsdag.
Hittade själv skidor som stått osålda i grannens skjul sedan -30 talet, dock var 1/3:del bortruttnat då golvet i boden sedan länge var borta.
Jag menade inte alls att vara nedlåtande
 

Fadershan

Patek
Ping @Martin Lovasz, är den för tidig för din lista?
Du, eller nån annan kunskapare, kanske har nån trollformel?

Den loggan din har fanns inte kvar på -60tals klockorna om jag minns rätt...

Jag har en som är väldigt lik den där men med nyare loggan på, undrar om den gjordes på båda sidorna så att säga.

Båda sidor om bytet av logotypen, jag tänkte likt Heuer/Tag Heuer och monninboetten tex.

Tack för svaret, jag förstår dock inte något av vad du menar.
Tja! Tänkte lägg mig i diskussionen! :) För att vara rättfram så säger jag att den är ommålad. Jag tror den kom med den nyare loggan och att den sen i något skede fått den gamla loggan påmålad. Loggan ser fel ut i mina ögon på flera sätt.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Tack för svaret, jag förstår dock inte något av vad du menar.
Sorry, ibland tar man, dumt nog, för givet vissa saker. Det jag menade var att det kanske är en modell som tillverkades dels under tiden man hade den gamla logotypen och sen fortsatte tillverka den efter att man bytt logotyp. Alltså samma boett, verk m.m men en tavla med den nya Certinalogotypen. Hoppas jag var mer tydlig nu.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Sorry, ibland tar man, dumt nog, för givet vissa saker. Det jag menade var att det kanske är en modell som tillverkades dels under tiden man hade den gamla logotypen och sen fortsatte tillverka den efter att man bytt logotyp. Alltså samma boett, verk m.m men en tavla med den nya Certinalogotypen. Hoppas jag var mer tydlig nu.
Om målad, min klocka ? Nej det tror jag alldeles inte alls, ????
Edit: andskotin hafi það,
 

Fadershan

Patek
Min farfar ägde denna klocka under sin livstid, dina spekulationer är fel tack och bock :)
Nu börjar jag tro att du bara vill få mig till jobb så här på kvällskvisten? För inte kan du väl komma in i Certinas vintagetråd utan kunskapen att datera din klocka eller vetskapen om vad det är för verk i den för att sedan fullständigt avvisa en åsikt om en ommålning? :D Jag säger inte att jag till 100% har rätt men jag hävdade att jag iaf var övertygad om att den var det. Du hann nu posta din fråga om jag har något att visa upp och visst har jag det men hade hoppats slippa :D vänta lite så ska jag knäppa några bilder!
 
Topp