• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Strindberg

Patek
2-Faktor
Det finns ju absurt många bra Certina. Om jag var klocksamlare skulle jag kunna samla Certina ett helt liv. Denna är ju kalas!
Ingen som sitter på en länkbit eller två? Tydligen samma länk till många olika enligt @Martin Lovasz .
3B7082DB-CCEE-43D0-B55F-A174BF29E7F3.jpeg
1940B1FD-5546-4EBA-B79B-AC727744C60A.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Det finns ju absurt många bra Certina. Om jag var klocksamlare skulle jag kunna samla Certina ett helt liv. Denna är ju kalas!
Ingen som sitter på en länkbit eller två? Tydligen samma länk till många olika enligt @Martin Lovasz .
3B7082DB-CCEE-43D0-B55F-A174BF29E7F3.jpeg
1940B1FD-5546-4EBA-B79B-AC727744C60A.jpeg
Tills man hittar rätt länkbit kan man alltid köpa en förlängare. Det finns ett par olika varianter men denna borde passa ditt spänne.

 

Robbanc76

Cartier
Jag har en DS-2 från början av 70-talet där kronan är borta + axeln är avbruten som skulle behövas lagas och servas.
Någon som kan vägleda mig till en urmakare som har kunskap och reservdelar att utföra lite kärlek på min Certina? Helst i närheten av Jönköping.
Tack på förhand.

Screenshot_20190830-231357_QuickPic.jpg
 

Bilagor

  • Screenshot_20190830-231335_QuickPic.jpg
    Screenshot_20190830-231335_QuickPic.jpg
    77.5 KB · Visningar: 1

Martin Lovasz

Audemars
Jag har en DS-2 från början av 70-talet där kronan är borta + axeln är avbruten som skulle behövas lagas och servas.
Någon som kan vägleda mig till en urmakare som har kunskap och reservdelar att utföra lite kärlek på min Certina? Helst i närheten av Jönköping.
Tack på förhand.

Screenshot_20190830-231357_QuickPic.jpg
Axeln är inte avbruten utan är delad så någon har plockat av den yttre delen ned kronan och slarvat bort den men är enkelt att fixa. Att serva en DS-2 kräver lite extra kunskap så man inte gör sönder datumväxlingen och man får under inga omständigheter nudda tavlan med vatten!
 

Robbanc76

Cartier
Axeln är inte avbruten utan är delad så någon har plockat av den yttre delen ned kronan och slarvat bort den men är enkelt att fixa. Att serva en DS-2 kräver lite extra kunskap så man inte gör sönder datumväxlingen och man får under inga omständigheter nudda tavlan med vatten!
Det är ingen som skruvat av kronan och slarvat bort den.
Du vet ingen som kan hjälpa mig?
 

Martin Lovasz

Audemars
Hej tänkte göra en liten uppdatering och en ny efterlysning. Har fått ihop min bulls-eye med tack av @Martin Lovasz som hade ett reservdels ur, tack igen.
7D11D81D-3D8B-4038-B488-57FAA66F0E2C.jpeg


Men nu till nästa beskymmer med nästan samma problem fast med en waterking med 28-10 verk som jag efterlyser delen på bild nedan om någon kan hjälpa mig? Tack på förhand.
51AFC426-67B0-44D8-9EEA-9FCBCAC1FF70.jpeg
Det ordar vi. :)

Skall leta fram en fräsch regelfjäder. De är lite ovanliga så hoppas att jag inte lovar för mycket men det tror jag inte.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Med risk för att snurra en bit off topic, men vad är det för länk?
För att någorlunda hålla sig till ämnet: Sjukt fin klocka! Fantastiskt tavla och jag älskar verkligen graverade index!
Tack :) Länken är en annorlunda och skön Citizenlänk, från gissningsvis 60-/70-talet. Tänkte lägga upp lite bilder i "länkar-från-förr-tråden"...
 

Amisuh

Omega
Hej
Jag har denna DS2:a som jag hittat på loppis för många år sedan och som jag tycker är väldigt fin. Nu skulle jag vilja få den genomgången och även försöka få tag i en original krona. Någon som kan tipsa om en urmakare i Stockholm som eventuellt skulle vara rätt för jobbet och som kan få fram rätt reservdelar?
upload_2019-9-15_14-15-50.jpeg

upload_2019-9-15_14-16-11.jpeg
 
Topp