• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Certina

...Jeg tror ikke at tavlan er ommalad; det kan dog muligvis være en erstattet tavla? Synes at print (minutindeks og Swiss Made) er for flot udført i forhold til hvad man normalt ser.
Flott utfört och fabriksgjord behöver inte vara samma sak? :) Kanske inte hela tavlan är ommålad men själva Certinaloggan kan jag ej se vara från fabrik. Nej det är inte helt lätt men har du kollat linjerna i loggan på det jag har lagt upp? Har du sett liknande på någon annan logga från tiden?

Precis fått hem denna från service plus köpt köpt nytt band. Arvsklocka från mormor. Alltså jag är helt förälskad!
20191005_122846.jpg

Flott utfört och fabriksgjord behöver inte vara samma sak?

På gamle redials er den kvalitet der bare ikke.

Kanske inte hela tavlan är ommålad men själva Certinaloggan kan jag ej se vara från fabrik. Nej det är inte helt lätt men har du kollat linjerna i loggan på det jag har lagt upp? Har du sett liknande på någon annan logga från tiden?

Så du menar att modellen fanns med gamla loggan? Jag vet själv inte, det är därför jag frågar.

Jeg synes ikke logoet adskiller sig så meget fra de andre, jeg kan finde fra 1950-1952 til at jeg vil dømme uret ude. Og hvad skulle være årsagen til en delvis ommaling - en ommaling der vel og mærke ikke har forstyrre resten af trykket?

Hvis jeg vurderer tavlan uden at tage mærke-specifikke hensyn, så er min første tanke, at lumen er god, samt minutindeks og swiss made sidder lige i skabet, og det er her, jeg typisk ville fange redials - altså ved at kigge på skævheder, unøjagtigt tryk, osv. Jeg kender MEGET lidt til Certinas logotyper, men når jeg kigger på vintagecertinas.ch, så er der brochurer fra omkring 1953, der anvender det logo i deres print. Kan ikke se hvorfor det skulle være forkert?

Det sagt, så har jeg selv et ur, hvor jeg antager der har fundet en delvis ommaling sted, så det er jo ikke umuligt :D

Inte klockren men bättre. Är verkligen inte kunnig på Certina så som @Fadershan men jag hade inte tagit den för ommålad om jag ramlade över den. Kan tycka loggan är lite asymetrisk och lite tjock, men inte helt lätt att avgöra på ngn bild i vinkel. Allt annat än loggan tycker jag dock talar för att den är reko. Ytan på tavlan, minutindex, Swiss made etc. Om den är ommålad är det konstigt att man lyckats mkt bra med allt men slarvat med loggan. Dessutom gjordes det isf för länge sedan när det generellt inte gjordes med hög precision.

Om jag var du och brydde mig om tavlans originalitet (för det kanske du skiter i) hade jag lagt en god stund på att söka andra likadana.

Inte klockren men bättre. Är verkligen inte kunnig på Certina så som @Fadershan men jag hade inte tagit den för ommålad om jag ramlade över den. Kan tycka loggan är lite asymetrisk och lite tjock, men inte helt lätt att avgöra på ngn bild i vinkel. Allt annat än loggan tycker jag dock talar för att den är reko. Ytan på tavlan, minutindex, Swiss made etc. Om den är ommålad är det konstigt att man lyckats mkt bra med allt men slarvat med loggan. Dessutom gjordes det isf för länge sedan när det generellt inte gjordes med hög precision.

Om jag var du och brydde mig om tavlans originalitet (för det kanske du skiter i) hade jag lagt en god stund på att söka andra likadana.
+1 på typ allt! :)

Det spelar inte så stor roll för mig, det är som sagt arvegods och har enormt sentimentalt värde för mig.
Ommålad eller inte :)

image.jpeg

Edit: Lägger upp en bild till, tack alla för hjälpen och än en gång ursäkta för mitt ruttna beteende i början här,

Senast ändrad:
Precis som du frågade förut @Spincini, så ligger klockan RÖK!
Det är en fullständigt livsfarlig obevakad övergång vid infarten till en av Sveriges största bangårdar.
Finns även en bilskrot med historiens rostigaste plåtar. Ett fantastiskt ställe för foto!
DE2C0CC2-EEBB-4BB0-9F8E-08709475B106.jpeg

Min dyrbaraste klocka, affektionsvärde slår allt!

Ja alltså det är dammodellen till att börja med men tkr herrmodellen är för klumpig/stor. SÅ denna var trevlig size men på min handled 18,5mm så blev den smala delen av länken 12mm rätt feminint tyvärr. Kan du se det framför dig nu? :=)
Ok, tyckte det såg ut som vanliga N2, men då är jag med. Har för mig att den vanliga bars ungefär som en Cartier Santos...

Tre säkra likadana loggor från sent 40-tal:
IMG_20191001_234923__01__01.jpg
IMG_20191001_234903__01.jpg
IMG_20191001_234846__01.jpg

En likadan klocka som din med ref 28503.1 men med cal 25-451 dvs med datum:
IMG_20191001_235034__01.jpg
Här kommer en bild från IG som visar en logga som liknar @Equilibrium s mer än de jag visade. Den ska vara från en Labora som oxå är två av dem jag visade ovan. Kan ju handla om en övergångsperiod/ tillfällig "tryckballong" eller vad som, vad vet jag!? Men en till liknande din iaf vilket är ett bra tecken ifall man bryr sig om sånt :) Mao har jag fel såvida inte denna logga oxå är ditsatt i efterhand ;)
Screenshot_20191014-170113__01.jpg

Här kommer en bild från IG som visar en logga som liknar @Equilibrium s mer än de jag visade. Den ska vara från en Labora som oxå är två av dem jag visade ovan. Kan ju handla om en övergångsperiod/ tillfällig "tryckballong" eller vad som, vad vet jag!? Men en till liknande din iaf vilket är ett bra tecken ifall man bryr sig om sånt :) Mao har jag fel såvida inte denna logga oxå är ditsatt i efterhand ;)
Screenshot_20191014-170113__01.jpg
Stort att ha rätt, ännu större att erkänna när man har fel (om nu tavlan är reko). Bra där!

Tillbaka
Topp