• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

Fadershan

Patek
Precis fått ta över dessa två då min morfar tycker de känns tråkigt att de bara ligger i en låda! Tänkte fräscha upp dem lite men sen så! den svarta är en automatare och den blå är manuell, de är typ de jag vet om dem än så länge :D
20191203_183731.jpg
20191203_183716.jpg
Hehe men båda är manuella :) cal 25-661. Grattis till fint arv!
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
Hehe men båda är manuella :) cal 25-661. Grattis till fint arv!
Tack för info! Det kan stämma, tänkte börja läsa på om dem och kolla igenom dem när jag kom hem. Jag skakade igång den svarta och förutsatte att det var en automatiskisk... Pinsamt :(;) går det att hitta ngt nummer som kan säga när de är daterade? Tänker om de brukar finnas ngt nr på insidan av baklocket till exempel. Tackar!
 

Fadershan

Patek
Tack för info! Det kan stämma, tänkte börja läsa på om dem och kolla igenom dem när jag kom hem. Jag skakade igång den svarta och förutsatte att det var en automatiskisk... Pinsamt :(;) går det att hitta ngt nummer som kan säga när de är daterade? Tänker om de brukar finnas ngt nr på insidan av baklocket till exempel. Tackar!
På ds är serienumret på utsidan och gissar att ds2 har så oxå. Om det är slitet/polerat kan det ibland vara svårt att se. Ds2 bytte av ds 67/68ish. När du skakar klockan svänger balanshjulet och då snurrar visarna :) hade den varit automatiskt hade det stått Automatic på tavlan oxå.
 

Zachelitomega

Cartier
2-Faktor
På ds är serienumret på utsidan och gissar att ds2 har så oxå. Om det är slitet/polerat kan det ibland vara svårt att se. Ds2 bytte av ds 67/68ish. När du skakar klockan svänger balanshjulet och då snurrar visarna :) hade den varit automatiskt hade det stått Automatic på tavlan oxå.
Då skall jag ta mig en titt på det och se om det finns kvar! :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Köpte en låda till certinan på Tradera som jag tycker ser ut att vara från samma period. Vad säger ni? Kan denna låda vara rätt till min klocka?
IMG_20191218_150927487.jpg
IMG_20191218_150909239.jpg
 
Topp