• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vintage Certina

HerrM

Breitling
Här kommer snudd på ett tvillingpar.

Någon som har koll på årtal? Jag skulle gissa tidigt 70-tal allt 60-tal. Jag tror eventuellt att de köptes in samtidigt när det begav sig

20191221_114508.jpg
20191221_114534.jpg
 

HerrM

Breitling
De är från -69. Ett trevligt par:)

Jag funderar på vad jag ska gör med dem. Jag tror att det var min morfar som använde dem men de har inte något särskilt affektionsvärde för mig

1: lämna in på service ( vem vet mina två tonårsdöttrar kanske vill ha dem eller om de träffar en partner som jag kan ge dem till senare i livet )

2: sälja

Var lämnar in sådana på service i Stockholm?
Är det till vilken handlare som helst eller ska man vara lite mer noggrann?

Används inte klockorna är det kanske lika bäst att sälja. --- > säljs sådant här glitter på Tradera? Värdet på dem är väl inte mer än guldets värde
 
Senast ändrad:

Ekberget

Cartier
Har en gammal certina med manuellt verk som jag tycker om, inget speciellt affektionsvärde och säkert inget värde i övrigt heller men den här växt på mig lite. Tyvärr ingen bild på verket nu men det såg fint ut när jag kikade. Det håller tiden bra men stannar lätt.
Vad kostar service på en sån här, och vart ska man vända sig i Stockholm? Ingen hobbypillare som vill ha något att öva på för en rimlig peng?
 

FKA

Breitling
Kastar mig in i Certina-världen med tre ur på en gång. Köpta här på forumet: Den gamle (modellnamn?) av Chambre Noire. Blue Ribbon och Argonaut 280 av LHJ.

Serienummer säger att de är från 1951, 1964 och 1971.

Är väldigt nöjd med alla tre. :)
DB63BD11-1537-499A-BC0F-DA8EC5A61E17.jpeg
9344BBEE-197D-4A72-9095-03E1E70F1EB2.jpeg
B36F4047-CDEB-45B5-BC0A-D0CAE9EBEEDF.jpeg
2DB5EAC0-9D0D-4866-A0D6-B0516871DCCE.jpeg
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
Kastar mig in i Certina-världen med tre ur på en gång. Köpta här på forumet: Den gamle (modellnamn?) av Chambre Noir. Blue Ribbon och Argonaut 280 av LHJ.

Serienummer säger att de är från 1951, 1964 och 1971.

Är väldigt nöjd med alla tre. :)
DB63BD11-1537-499A-BC0F-DA8EC5A61E17.jpeg
9344BBEE-197D-4A72-9095-03E1E70F1EB2.jpeg
B36F4047-CDEB-45B5-BC0A-D0CAE9EBEEDF.jpeg
2DB5EAC0-9D0D-4866-A0D6-B0516871DCCE.jpeg
Snyggt! Känner igen alla från k/s och kan nog våga lova att alla tre är prisvärda, fina och bra köp! Gz!

Den första och äldsta i "fat lug" caset känner jag inte till sen innan jag såg den på k/s. Riktigt coolt case jag inte visste Certina hade. Kan du se ref på baklockets utsida?
 

IstvanPst

Breitling
Hej,
Tack för insläppet till denna grupp. Jag har köpt mina första Certina klockor. Damklockan er en quartz modellen från 1992, enligt baksidan är det en utgåva då Urmakarförbundet fyllde 100 år 1992. Min fru var först tveksam varför jag köpte detta begagnat, lite repigt, inte så fångande i första blicken, men hon börjar gilla den är verkligen som en trevlig vardagsklocka!

Herrklockan hittade jag i Sefina pantbanken, den var repig och kostade under 400 kr. Fungerar dock utmärkt håller tiden så bra!
Den blir en bra bruksklocka tror jag. 5127 014, 4107xxx
Har ni någon råd angående service framöver?
AD36D293-E0E5-485F-B9A9-3D693E6CA935.jpeg
 

ittam

Audemars
Hej,
Tack för insläppet till denna grupp. Jag har köpt mina första Certina klockor. Damklockan er en quartz modellen från 1992, enligt baksidan är det en utgåva då Urmakarförbundet fyllde 100 år 1992. Min fru var först tveksam varför jag köpte detta begagnat, lite repigt, inte så fångande i första blicken, men hon börjar gilla den är verkligen som en trevlig vardagsklocka!

Herrklockan hittade jag i Sefina pantbanken, den var repig och kostade under 400 kr. Fungerar dock utmärkt håller tiden så bra!
Den blir en bra bruksklocka tror jag. 5127 014, 4107xxx
Har ni någon råd angående service framöver?
AD36D293-E0E5-485F-B9A9-3D693E6CA935.jpeg
Grattis till trevliga klockor:) Och välkommen till vintageträsket!!
Den manuella är från 1961 och boetten är guld på stål. Verket är troligen ett fint cal.25-36 ;)
 

Heoh1977

Omega
2-Faktor
En fråga; har ärvt morfars NOR-klocka, en Certina New Art, och skulle gärna fixa till den. Vad kan man göra med det repiga plastglaset - polera eller byta?
 

Fadershan

Patek
Du kunde ju låtit bli att buda om du inte var säker på köpet;):D
Jag har ju som ovan sagt att jag bedömt den som reko. Sen när började vi med att inte fråga om en second opinion? Är det inte därför vi hänger här, för att diskutera och lära av varandra? Tack för hjälpen! ;)

Edit: Ahh nu såg jag å förstår kommentaren bättre :D
 
Senast ändrad:

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Jag har ju som ovan sagt att jag bedömt den som reko. Sen när började vi med att inte fråga om en second opinion? Är det inte därför vi hänger här, för att diskutera och lära av varandra? Tack för hjälpen! ;)

Edit: Ahh nu såg jag å förstår kommentaren bättre :D
Haha, tur, annars hade jag verkat dryg:)
Jag tycker den ser reko ut.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag har ju som ovan sagt att jag bedömt den som reko. Sen när började vi med att inte fråga om en second opinion? Är det inte därför vi hänger här, för att diskutera och lära av varandra? Tack för hjälpen! ;)

Edit: Ahh nu såg jag å förstår kommentaren bättre :D
Tycker den ser reko ut. Men hade du frågat så hade du fått tagit min, nyservad med nytt glas för typ samma pengar ;)
Två olika utföranden, du tänker en vittavlad som @Zacke har?

Edit:
Du vet om att den inte går som den ska, nollställer inte osv?
 

Fadershan

Patek
Tycker den ser reko ut. Men hade du frågat så hade du fått tagit min, nyservad med nytt glas för typ samma pengar ;)
Två olika utföranden, du tänker en vittavlad som @Zacke har?

Edit:
Du vet om att den inte går som den ska, nollställer inte osv?
Ja tack det hade säkert varit bättre men inte lika spännande... :/ Nej jag menar att det verkar finnas två olika layouts på subdials. Kolla din sekundsub jämfört mot de flesta andra. Ähh jag fixar bild så det blir tydligare :)

Här är den man ser oftast
upload_2020-3-9_13-44-38.png


Jämfört med den du har och den jag budade på
upload_2020-3-9_13-46-4.png
 
Topp