ittam
Guld
Tack!Den var riktigt fin! Vad har din för serienummer? Nyare eller äldre än min? Jag har 196200.
Serienr. 100012, så kan vara från -38. Kan inte minnas att jag sett någon med lägre nummer än så..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack!Den var riktigt fin! Vad har din för serienummer? Nyare eller äldre än min? Jag har 196200.
De är från -69. Ett trevligt parHär kommer snudd på ett tvillingpar.
Någon som har koll på årtal? Jag skulle gissa tidigt 70-tal allt 60-tal. Jag tror eventuellt att de köptes in samtidigt när det begav sig
De är från -69. Ett trevligt par
Snyggt! Känner igen alla från k/s och kan nog våga lova att alla tre är prisvärda, fina och bra köp! Gz!Kastar mig in i Certina-världen med tre ur på en gång. Köpta här på forumet: Den gamle (modellnamn?) av Chambre Noir. Blue Ribbon och Argonaut 280 av LHJ.
Serienummer säger att de är från 1951, 1964 och 1971.
Är väldigt nöjd med alla tre.
Snyggt! Känner igen alla från k/s och kan nog våga lova att alla tre är prisvärda, fina och bra köp! Gz!
Den första och äldsta i "fat lug" caset känner jag inte till sen innan jag såg den på k/s. Riktigt coolt case jag inte visste Certina hade. Kan du se ref på baklockets utsida?
Schysst, hade nog googlat refen innan inser jag nu men verkar finnas många andra med samma case på reffen, nice. Cal 324 är f.ö. cal 320 med centrumsekundkonvertering därav den översta bryggan som man lagt till. Fina verk!Tack! Bifogar Chambre Noires bilder från säljesannonsen:
Schysst, hade nog googlat refen innan inser jag nu men verkar finnas många andra med samma case på reffen, nice. Cal 324 är f.ö. cal 320 med centrumsekundkonvertering därav den översta bryggan som man lagt till. Fina verk!
Grattis till trevliga klockor Och välkommen till vintageträsket!!Hej,
Tack för insläppet till denna grupp. Jag har köpt mina första Certina klockor. Damklockan er en quartz modellen från 1992, enligt baksidan är det en utgåva då Urmakarförbundet fyllde 100 år 1992. Min fru var först tveksam varför jag köpte detta begagnat, lite repigt, inte så fångande i första blicken, men hon börjar gilla den är verkligen som en trevlig vardagsklocka!
Herrklockan hittade jag i Sefina pantbanken, den var repig och kostade under 400 kr. Fungerar dock utmärkt håller tiden så bra!
Den blir en bra bruksklocka tror jag. 5127 014, 4107xxx
Har ni någon råd angående service framöver?
Mycket trevligt,Jag har sagt det förut, Certina är verkligen ett märke med fina modeller. Väldesignat, bra finish och gedigen känsla.
136.9195.68, tydligen. Inte så lättgooglat.Mycket trevligt,
Vad är det för ref?
Du kunde ju låtit bli att buda om du inte var säker på köpetTja! Vad tror vi om denna? Vad vet vi? Skulle verkligen uppskatta hjälp! Jag bedömer den som riktig utifrån bilden. Vet att @Donkii s hade samma konfiguration på subdials bl.a. så den verkar finnas i två olika utföranden? Något annat som sticker ut tkr ni? Tack!
Jag har ju som ovan sagt att jag bedömt den som reko. Sen när började vi med att inte fråga om en second opinion? Är det inte därför vi hänger här, för att diskutera och lära av varandra? Tack för hjälpen!Du kunde ju låtit bli att buda om du inte var säker på köpet
Haha, tur, annars hade jag verkat drygJag har ju som ovan sagt att jag bedömt den som reko. Sen när började vi med att inte fråga om en second opinion? Är det inte därför vi hänger här, för att diskutera och lära av varandra? Tack för hjälpen!
Edit: Ahh nu såg jag å förstår kommentaren bättre
Tycker den ser reko ut. Men hade du frågat så hade du fått tagit min, nyservad med nytt glas för typ samma pengarJag har ju som ovan sagt att jag bedömt den som reko. Sen när började vi med att inte fråga om en second opinion? Är det inte därför vi hänger här, för att diskutera och lära av varandra? Tack för hjälpen!
Edit: Ahh nu såg jag å förstår kommentaren bättre
Ja tack det hade säkert varit bättre men inte lika spännande... :/ Nej jag menar att det verkar finnas två olika layouts på subdials. Kolla din sekundsub jämfört mot de flesta andra. Ähh jag fixar bild så det blir tydligareTycker den ser reko ut. Men hade du frågat så hade du fått tagit min, nyservad med nytt glas för typ samma pengar
Två olika utföranden, du tänker en vittavlad som @Zacke har?
Edit:
Du vet om att den inte går som den ska, nollställer inte osv?