• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vintage Certina

Argonaut funkar alltid! Tycker Certina fick till både storleken och formen! Funkar ju både till fest och vardag🙂

image.jpg

Är det datum så får du lägga till en etta, dvs 25-661. Och kalibern stämmer för Argonaut 280.
Tack o bock! Snart får jag förhoppningsvis dela med mig av ett trevligt ex jag köpt. Enligt beskrivning oanvänd men det får man ju ta med en nypa salt : )

Hur ser det ut med service för dessa verk? Vet att somliga Certina verk, som med andra märken, kan vara lite knöliga att få servade av olika anledningar

Tack o bock! Snart får jag förhoppningsvis dela med mig av ett trevligt ex jag köpt. Enligt beskrivning oanvänd men det får man ju ta med en nypa salt : )

Hur ser det ut med service för dessa verk? Vet att somliga Certina verk, som med andra märken, kan vara lite knöliga att få servade av olika anledningar

Inget jag hört, snarare tvärtom. Urmakare brukar gilla att jobba med dem är min erfarenhet. Robust byggda.

Inget jag hört, snarare tvärtom. Urmakare brukar gilla att jobba med dem är min erfarenhet. Robust byggda.
I Certinas fall tänkte jag framförallt på reservdelar och så. Hade en Argonaut 285 tidigare som stod stilla, och jag fick berättat för mig att jag eventuellt kunde sitta på lite otur om vissa delar var paj. Är inte särskilt insatt i Certina-världen så mitt ”vet” i förra inlägget kanske borde ändras om till ett mer passande ord :)

Tack förresten för input, uppskattat!

När jag lästa din första fråga om kalibern tänkte jag att det kanske rörde denna :)

Nej detta urverk kan alla serva och det är inga konstigheter eller svårt. En av Certinas många fördelar.

IMG_20211027_184745.jpg

När jag lästa din första fråga om kalibern tänkte jag att det kanske rörde denna :)

Nej detta urverk kan alla serva och det är inga konstigheter eller svårt. En av Certinas många fördelar.

IMG_20211027_184745.jpg
Kanske tänkte urmakaren på en argonaut med 25-651 och datumproblem. Även om hjulet går att laga så är det väl i stort sett omöjligt att hitta som reservdel nu för tiden?

Kanske tänkte urmakaren på en argonaut med 25-651 och datumproblem. Även om hjulet går att laga så är det väl i stort sett omöjligt att hitta som reservdel nu för tiden?
Nej det säljs överallt typ men till rejäla priser! 25-661 har ju samma problem :)

Senast ändrad:
Nej det säljs överallt typ men till rejäla priser! 25-661 har ju samma problem :)

Där ser man, när jag letade för något år sedan gick de inte att få tag på. :)

IMG_20211027_184745.jpg
Hehe, misstänkte att den skulle dyka upp - stämmer att det är den. Gick förmodligen lite dyrt men ska få agera 60-års present.

Känns tryggt att det är ett pålitligt verk, bådar bra 🙂

Har detta Certina damur efter min mor. Funderar på om det kan vara guld men tror inte det. Var brukade Certina sätta sin guldstämpel? Läste på ett forum att slutsiffra 65 i tillverkningsnumret betydde 14k, men om det stämmer vet jag inte? Nummer på baksidan är: 44612 samt 2064065, borde vara från 50-talet. När man sprätter upp boetten, följer hela urverket och tavlan med och glaset blir kvar. Armbandet är märkt: Speidel USA. Finns det nåt värde i klockan som verkar hålla tiden bra?

Bilagor

• wmail.bredband.jpg
    wmail.bredband.jpg
    221.9 KB · Visningar: 11
Tackar ödmjukast, som sagt är den ämnad som present så jag håller tummarna för att mottagaren uppskattar den lika mycket som vi 😉 Bilderna gör den verkligen inte rättvisa, tavlan exempelvis är fantastisk
Jag tkr iofs att på din bild ovan så ser man verkligen hur fin tavlan är. Betydligt läckrare än säljbilden dessutom.

Tillbaka
Topp